Tesla satsar på 50% fler Superchargers i Sverige 2021.

viccoA
22 februari 2021 · 3 109 Inlägg

Tesla satsar på att öka antalet laddstationer med 50% i Sverige och 800 nya stationer i Europa under 2021.
I Sverige satsar man på att öppna 21 nya laddstationer 2021.

Idag finns det ca 484 superchargers i Sverige fördelade på 43 stationer. Spännande utveckling.

Om man jämför med Ionity som har 335 laddstationer i Europa och planerar ytterliggare 39 varav 1 i Sverige (Gävle).

Senast redigerat av viccoA (22 februari 2021)

torpis Forummoderator
24 februari 2021 · 10 572 Inlägg

På något vis känner jag att man hade behövt fler 3fas pinnar lite var stans snarare än superchargers egentligen.

De flesta har ju juice i en Tesla så det räcker en vecka! Även billigaste elbilen på blocket kommer hamna i havet oavsett vilken riktning man kör åt i Sverige. Det är liksom inte de stora avstånden.

Tänker att det inte gör så mycket nytta för Tesla utan mer eldar på de andra som dels har kortare räckvidder och dels mycket färre alternativ idag.

Om alla Citygross haft 100st 3fas pinnar på sin parkering tror jag det hjälpt betydligt fler egentligen.

Om man nu måste välja, men det sa ju ingen å andra sidan wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
viccoA
24 februari 2021 · 3 109 Inlägg

Stockholms stad har som mål att bygga en laddare till samtliga sina parkeringsplatser till 2030, under 2022 ska det finnas 4000 på Stadens egna parkeringar. Matvarubutiker, p-bolag etc kommer såklart bygga ut med om det finns efterfrågan.

Senast redigerat av viccoA (24 februari 2021)

granadadr
24 februari 2021 · 7 284 Inlägg

vem ska stå för elen?? vi har ju elbrist å dessutom stora företag som ensamma  STJÄL el som är som ett kärnkraftverk vardera

torpis Forummoderator
24 februari 2021 · 10 572 Inlägg

granadadr skrev:
vem ska stå för elen?? vi har ju elbrist å dessutom stora företag som ensamma  STJÄL el som är som ett kärnkraftverk vardera

Förefaller väl smartast med en dieselgenerartor per laddplats

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
husseman
25 februari 2021 · 1 588 Inlägg

Hehe, det vore den ultimata stöten mot Mp,o C-subban. Hur fan ska de förklara det? Nja, de blåser dåligt..just nu- men det blir bättre sen.. hehe.  Ja herrejävlar vilka politiker vi fått. Det sägs att ett folk får de politiker man förtjänat- men inte en suck att vi har varit så goa i pärat att vi måste dras med dessa.... de lever i sin egen bubbla.  Tesla kör ju sitt race- o det verkar ju funka rätt bra.- Köper du en riktig elbil, så fixar vi resten.
mvh/husse

viccoA
25 februari 2021 · 3 109 Inlägg

Det finns fler än tesla i snabbladdarträsket, men inte lika stora satsningar.
Här är dagens ”tankning”, alldeles gratis, nja förresten kostade en mellanstor latte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-51d1b16ab856836efdd5a860430a505f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-b05c95c42131827e4cb9d990c4bacc09.jpg

granadadr
26 februari 2021 · 7 284 Inlägg

och det blir?? har noll koll på kaffe då jag ej dricker det, dessutom så är ju tesla subventionerade, såg en elbilstest på tuben,, 75 mil med 7 olika bilar,,  där sa dem att Tesla är just subventionerad på sina laddstationer,,  tesla å  E-tron var bäst, sämst var Zoe å Kia,  men reagerade på att dem kostar ju FLÄSK å köpa,,

Senast redigerat av granadadr (26 februari 2021)

torpis Forummoderator
26 februari 2021 · 10 572 Inlägg

granadadr skrev:
dessutom så är ju tesla subventionerade

Nja det vet i tusan. Förr bakade dom in 20000kr i fast pris per bil mot fri superladdning. Sen tillkom en betalmodell som justerats lite hit och dit och nu ligger vi väl på att man betalar ett rörligt pris beroende på tidpunkt. Billigare än andra är väl en bättre formulering än subventionerad tänker jag.

Mig bekymrar det mer att värmen la av i bilen så dom fick byte ut den. Det är ju obra.

granadadr skrev:
såg en elbilstest på tuben,, 75 mil med 7 olika bilar,,  där sa dem att Tesla är just subventionerad på sina laddstationer,,  tesla å  E-tron var bäst, sämst var Zoe å Kia,  men reagerade på att dem kostar ju FLÄSK å köpa,,

Tyvärr får ganska mediokra tester med konstigt fokus. Man pratar gärna höga milkostnader och vinklar det som att det är superilla.  Jag menar om jag kör 3500mil på ett år och behöver Ionity under en semesterresa så är det fortfarande jättebilligt på ett år.

Dieselbilarna räknar dom bara soppan men glömmer service och skatt som liksom tillkommer per mil också.

Skrev lite om det på ett annat forum:

Torpis post_id=4793 time=1614001060 user_id=466 skrev:
Kollade just AMS elbilstest med 75mils resa. Ganska bra gjort bortsett från just Alrik. Han vet ju inte vad som är upp och ner, fram eller bak. Använder plugsurfing och refererar milkostnader. Plugsurfing som effektivt dubblar kilowattpriset och ändå inte funkar för honom. Hysteriskt märkligt. Precis som det är första gången han kör elbil. Står och tvekar om vilken laddsladd han ska ta precis som han inte har en aning. Ståd och laddar vid AC stolpe osv. Det är ju inte SÅ svårt när man är två att googla en backup. Det är sådant som gör mig tveksam till det genuina i hans elbilsintresse.

_______________________________

Ställer jag in ABRP så min bil har samma förbrukning som Teslan så skulle det teoretiskt ta 10h35min i samma väderlek. Kostnad 320kr baserat på ABRP mix av laddstationer. 4kr/mil ungefär. Det är nog rimligt vill jag mena.

Det förvånar mig hur sakta tex e-tron laddar. 88kW vid 14% batteri. Det är ju bara 300km/h. Min bil gör 500km/h upp till 80%. Teslan ännu snabbare givetvis.

Men det är knappt värt 1h att glo på den testen. Hade det på som podcast i bakgrunden här om dagen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 februari 2021 · 13 729 Inlägg

granadadr skrev:
och det blir?? har noll koll på kaffe då jag ej dricker det, dessutom så är ju tesla subventionerade, såg en elbilstest på tuben,, 75 mil med 7 olika bilar,,  där sa dem att Tesla är just subventionerad på sina laddstationer,,  tesla å  E-tron var bäst, sämst var Zoe å Kia,  men reagerade på att dem kostar ju FLÄSK å köpa,,

en latte är inte kaffe..  det är något trams bara.. iof inte otippat att en Tesla ägare dricker skiten iof ;-)


det har ju varit snack om att dom ska släppa in andra på deras laddare eller har jag missupfattat det?

för det skulle ju göra att möjligheterna till laddnings ställen ökar hela tiden  för samtliga elbilsägare och inte bara dom som har råd att bränna 1mille på en surfplatta på hjul

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
26 februari 2021 · 7 284 Inlägg

men ärligt talat nog faan är elbilar svindyra,, en golf över 480 000,, e tron 919 000, vettigast var ju  Tesla på 667 000 eller något sånt  men dem flesta hade problem på något sätt,, till å med Tesla wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 februari 2021 · 13 729 Inlägg

granadadr skrev:
men ärligt talat nog faan är elbilar svindyra,, en golf över 480 000,, e tron 919 000, vettigast var ju  Tesla på 667 000 eller något sånt  men dem flesta hade problem på något sätt,, till å med Tesla wink

jo och när dessa bilar kommer ner i priser så  tex jag har råd med dom så kommer dessa vara totalt värdelösa och helt enkelt ha ett batteribyte runt hörnet i bästa fall..     och då är dom stendöda på marknaden.

hade varit bättre att komma på bättre sätt att framföra våra nuvarande bilar på ett miljöbra sätt istället för att tvinga folk till dyra elbilar eller bli straffade så inåt helvete... 

det gör ju inte att man har mer råd att köpa en elbil för att man måste betala dubbelt så mycekt per mil mot en som har råd att köpa en ny elbil.

men antar att man vill blåsa upp låneblåsan till max för att rulla runt lite pengar som ingen har.

för jag har varken 500k eller 1mille att köpa bil för på mitt bankkonto. men jag har haft råd att betala samtliga bilar jag äger och ägt kontant.

bara hatar tanken att ha en massa onödiga fasta kostnader hänga över axeln hela tiden.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
26 februari 2021 · 7 284 Inlägg

klokt,, jag har faktiskt lån på EN av mina 7 bilar, är ju inte såå mkt,, men jag håller med dig  Growe,, försöker köpa mina bilar kontant, man tjänar mest på det,, , å dem flesta jag har, har ej kostat mig mer än 10 000 st,, så inga jättepengar

torpis Forummoderator
26 februari 2021 · 10 572 Inlägg

granadadr skrev:
men ärligt talat nog faan är elbilar svindyra,, en golf över 480 000,, e tron 919 000, vettigast var ju  Tesla på 667 000 eller något sånt  men dem flesta hade problem på något sätt,, till å med Tesla wink

Golf och etron är inte elbilar. Det är konverterade bensinbilar (yes även etron)

Det är först när riktiga insatser kommer som vi kan se bilar som går att kalla prisvärda. Tänker om några år på VW MEB (Id3 tex) Hyundai/KIA EGMP (Ioniq 5 tex) eller Teslas megacastings.

Att konvertera bensinbilar är inte hållbart i prissynpunkt.

Jag kör ju inte Hyundai för det är en våt dröm utan för det var ett förnuftigt köp. 10mån gammal och väl under halva priset mot en instegstesla. Mitt facit är att jag genom att byta pelletspannan mot värmepump och V70 D5 till elbil så sparar jag 4000kr i månaden. Slår jag ut det på elbilen så kan jag slänga den efter 3.5år och ändå gå jämnt ut.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang