Volvo 940 -93 b230FD Styrväxel problem

Sven_svensk
23 februari 2021 · 7 Inlägg

Har en 940 där kopparrören som går på styrväxeln har gått sönder. Hittar ingenstans där man kan köpa nya utan det ser ut som att enda alternativet är att göra egna. Men det är oerhört svårt att få till de skarpa böjarna utan att "knäcka" rören. Om någon har tips på hur man ska göra eller om det finns någon stans där dem säljer dem. Köpte även en styrväxel på skroten med intakta kopparrör men där så var servoslangarna omvänt placerade så fick inte på slangarna. Hade problem att få på slangarna på min styrväxel tidigare men det gick. Är det fel på mina servoslangar?

Oerhört tacksam för svar!

Lucif3r
23 februari 2021 · 2 183 Inlägg

Kopparrör(typ bromsrör fast lite tjockare) fungerar. Värmer man rören är dom pisslätta att böja till rätt form.

Alt. är att byta styrväxeln och servo med slangar.

Sven_svensk
23 februari 2021 · 7 Inlägg

Lucif3r skrev:
Kopparrör(typ bromsrör fast lite tjockare) fungerar. Värmer man rören är dom pisslätta att böja till rätt form.

Alt. är att byta styrväxeln och servo med slangar.

Du menar att man kan böja dem för hand när man värmt dem eller med något verkyg? Hur gjorde du med koningarna på rören?

Lucif3r
23 februari 2021 · 2 183 Inlägg

Jag har personligen inte gjort nya rör för just styrväxeln, men sett många andra som gjort. Kan därmed inte ge exakta siffror på dimension osv.

Man bör ha ett rörbockningsverktyg för att bocka rören, så man inte råka vika det istället för att böja det. Är man försiktig, och beroende på vilka vinklar det handlar om, går det göra för hand.

Steff240
24 februari 2021 · 1 005 Inlägg

Nya rör finns att beställa hos volvo. Kostar 3-400 per rör ungefär.
Var noga med att kolla upp vilket fabrikat på styrväxel du har innan bara, längden på rören och gängorna i anslutningarna skiljer sig.

Den styrväxeln du köpte på skroten var förmodligen av fel fabrikat om slangarna inte passade. Det finns 3? Olika sorters styrväxlar nämligen; Camgear, ZF och koyo.

Senast redigerat av Steff240 (24 februari 2021)

Sven_svensk
24 februari 2021 · 7 Inlägg

Steff240 skrev:
Nya rör finns att beställa hos volvo. Kostar 3-400 per rör ungefär.
Var noga med att kolla upp vilket fabrikat på styrväxel du har innan bara, längden på rören och gängorna i anslutningarna skiljer sig.

Den styrväxeln du köpte på skroten var förmodligen av fel fabrikat om slangarna inte passade. Det finns 3? Olika sorters styrväxlar nämligen; Camgear, ZF och koyo.

Ska jag kolla med min lokala Volvo verkstad efter dessa rören då?

Steff240
24 februari 2021 · 1 005 Inlägg

Sven_svensk skrev:
Ska jag kolla med min lokala Volvo verkstad efter dessa rören då?

Bara slå dom en signal så ska dom kunna fixa rör till dig.
Jag köpte nya rör till min 740 så sent som i höstas och så det finns åtminstone till ZF-styrväxlar.

Lucif3r
24 februari 2021 · 2 183 Inlägg

Koyo-växeln verkar det inte finnas ett dugg kvar till dock, ibland är det svårt att hitta rätt styrleder t om.
Så har man en sådan kan det faktiskt vara värt att byta till ZF eller CAM. Dels för att dom är vanligare hos lokala skroten, och dels för att nya delar fortfarande finns att få tag på(hur länge kan vi bara gissa om dock...). Och eftersom dom övriga är så pass vanliga är delarna billigare också...
Nackdelen är så klart att man även måste byta slangarna... Men som sagt, dom finns ju att få tag på iaf :p

Sven_svensk
25 februari 2021 · 7 Inlägg

Lucif3r skrev:
Koyo-växeln verkar det inte finnas ett dugg kvar till dock, ibland är det svårt att hitta rätt styrleder t om.
Så har man en sådan kan det faktiskt vara värt att byta till ZF eller CAM. Dels för att dom är vanligare hos lokala skroten, och dels för att nya delar fortfarande finns att få tag på(hur länge kan vi bara gissa om dock...). Och eftersom dom övriga är så pass vanliga är delarna billigare också...
Nackdelen är så klart att man även måste byta slangarna... Men som sagt, dom finns ju att få tag på iaf :p

Har försökt kolla runt lite och verkar som att det bara finns en sorts servoslangar? Är jag ute o cyklar eller kollar jag bara fel?

Lucif3r
25 februari 2021 · 2 183 Inlägg

Koyo har en annan slang för iaf högtryckssidan.... Denna slang finns inte att köpa ny längre... ZF/CAM-slangen finns dock fortfarande att köpa ny.

Sven_svensk
2 mars 2021 · 7 Inlägg

Lucif3r skrev:
Koyo har en annan slang för iaf högtryckssidan.... Denna slang finns inte att köpa ny längre... ZF/CAM-slangen finns dock fortfarande att köpa ny.

Men finns kopparörren att köpa nya?

Steff240
2 mars 2021 · 1 005 Inlägg

Till ZF finns iallafall... Vilken sorts styrväxel har du?

Lucif3r
2 mars 2021 · 2 183 Inlägg

Sven_svensk skrev:
Men finns kopparörren att köpa nya?

Till koyo? Mycket tveksamt.

Men börja med att ta reda på vilken styrväxel du faktiskt har. Det är fullt möjligt att du har en ZF eller CAMgear och inte koyo smile
Om du googlar lite så kan du få fram hur du kan identifiera typen av styrväxel du har.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang