Fälglackering

Spexxarn
24 februari 2021 · 89 Inlägg

Tjoho!

Ska rusta upp mina sommarfälgar nu inför våren och satt å funderade på vilken typ av lack jag ska använda.

Har tidigare använt mig av fälgfärg+klarlack med helt okej resultat (blir ju definitivt inte som pulverlackering) för en billig peng.

Läste någonstans där man talade om att använda värmefärg på fälgarna, som tydligen ska ge ett oerhört bra resultat.

Är det någon som har någon erfarenhet kring detta? Nämn gärna vilken produkt ni isåfall använt er av.

Allt gott smile

jaka54
24 februari 2021 · 5 682 Inlägg

Hej!
Vad är "värmefärg"?
Själv kör jag med 2-komponentsfärger som sprutas på med sprutpistol/kompressor, men har man inte tillgång till det så funkar vanlig sprayfärg skapligt. Har bra erfarenhet av Duplicolor sprayfärger. Torkar väldigt snabbt och blir faktiskt hårt som 2-komp lacker.
Först måste man naturligtvis spraya på sprutspakel och slipa, Hagmans funkar bra.

Spexxarn
24 februari 2021 · 89 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är "värmefärg"?
Själv kör jag med 2-komponentsfärger som sprutas på med sprutpistol/kompressor, men har man inte tillgång till det så funkar vanlig sprayfärg skapligt. Har bra erfarenhet av Duplicolor sprayfärger. Torkar väldigt snabbt och blir faktiskt hårt som 2-komp lacker.
Först måste man naturligtvis spraya på sprutspakel och slipa, Hagmans funkar bra.

Värmefärg är en speciell färg som tål väldigt höga värmegrader, används till exempel på avgasrör, braskaminer osv. Den är beständig upp till 800+C. Slitstark och tålig, dock relativt dyr (ungefär i samma prisklass som 2-komponent).

Har kikat lite på Duplicolor, men vart skeptisk så det va ju skönt att få läsa att du haft bra erfarenheter med dem. Har även kikat på MOTIP, dock har min närbutik inte deras fälgfärg i matt svart. De har dock MOTIP "Sprayfärg" I mattsvart. Vet inte vad som skiljer dem åt egentligen. Båda är akrylbaserade. Får man ett dugligt resultat av att använda sig av den tro? Blir en 2-k klarlack efteråt som extra skydd mot avfettning osv.

jaka54
24 februari 2021 · 5 682 Inlägg

Hej!
Jasså du menade färg som man har på avgasrör mm , som ska tåla hög värme. Sånt skulle jag inte använda på fälgar då den färgen blir matt.
Dublicolor behöver inte skyddas med någon klarlack, den blir blank och tål både lacknfta och bensin och även aceton om man torkar av snabbt.

Spexxarn
24 februari 2021 · 89 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jasså du menade färg som man har på avgasrör mm , som ska tåla hög värme. Sånt skulle jag inte använda på fälgar då den färgen blir matt.
Dublicolor behöver inte skyddas med någon klarlack, den blir blank och tål både lacknfta och bensin och även aceton om man torkar av snabbt.

Okej, låter ju smidigt. Min närbutik har dessa i lager då jag sett dom där. Blir att kika om de mattsvart färg. Tack för tips!

Hamilton
24 februari 2021 · 8 864 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är "värmefärg"?
Själv kör jag med 2-komponentsfärger som sprutas på med sprutpistol/kompressor, men har man inte tillgång till det så funkar vanlig sprayfärg skapligt. Har bra erfarenhet av Duplicolor sprayfärger. Torkar väldigt snabbt och blir faktiskt hårt som 2-komp lacker.
Först måste man naturligtvis spraya på sprutspakel och slipa, Hagmans funkar bra.

Vill man verkligen ha sprutspackel när man lackerar? slipgrund måste ju vara bättre eller?

Fotograf på tierpidag.se
Spexxarn
24 februari 2021 · 89 Inlägg

Hamilton skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är "värmefärg"?
Själv kör jag med 2-komponentsfärger som sprutas på med sprutpistol/kompressor, men har man inte tillgång till det så funkar vanlig sprayfärg skapligt. Har bra erfarenhet av Duplicolor sprayfärger. Torkar väldigt snabbt och blir faktiskt hårt som 2-komp lacker.
Först måste man naturligtvis spraya på sprutspakel och slipa, Hagmans funkar bra.

Vill man verkligen ha sprutspackel när man lackerar? slipgrund måste ju vara bättre eller?

Bra fråga, jag har dock aldrig användt mig av det förut. När jag jarrenoverat fälgar tidigare har jag användt mig av metallspackel, sen slipar slätt, lägger på primer, kulör och klarlack. Mycket bra resultat.

Kan även tillägga att jag vet hur man preppar osv, var mer att jag var nyfiken med kulörvalet smile

jaka54
24 februari 2021 · 5 682 Inlägg

Slipgrund och sprutspackel är väl samma sak? Alltså en tjokare grundfärg som är littslipad och som fyller ut.

Hamilton
24 februari 2021 · 8 864 Inlägg

jaka54 skrev:
Slipgrund och sprutspackel är väl samma sak? Alltså en tjokare grundfärg som är littslipad och som fyller ut.

Nej det är verkligen inte samma, nu är jag inte insatt i lackering men fått förklarat för mig att det är två helt olika saker.

Fotograf på tierpidag.se
zzr94092
25 februari 2021 · 4 378 Inlägg

Sprutspackel, är ju vad namnet säger,och väldigt känslig för fukt, Slipgrund är ett "finare" och en ""nyare"" produkt, har funnits rättså många år nu..Vi har inte använt sprutspackel  måånga år på jobbet, utan det som gäller är slipgrund..

Senast redigerat av zzr94092 (25 februari 2021)

jaka54
27 februari 2021 · 5 682 Inlägg

Hej!
OK! Då menar jag  antagligen "slipgrund" när jag säger sprutspakel, om nu det är det man använder för att lägga på efter grundfärg för satt fylla ut små ojämnheter.

zzr94092
27 februari 2021 · 4 378 Inlägg

Jo,precis så..

Spexxarn
9 mars 2021 · 89 Inlägg

Fälgarna blev färdiga förra helgen och blev oerhört nöjd över resultatet. Nu är det bara krängning och balansering kvar sen åker de på bilen! smile

För den nyfikne om vad jag använde mig av, kostnad och om de var värt det:

* MOTIP Primer och akrylfärg (3x av varje, då jag sprayade hela 19" fälgarna med tre lager)

* Kemisk metall från Plastic Padding (1 burk, givetvis)

* Hagmans 2-K Max klarlack (1st. Räckte gott och väl till att täcka hela fälgarna med två lager).

* Våtslippapper, 180 (för kantskadorna) 240 (för ta bort tidigare färg samt jämna ut spacklet) och 1000 (för att slipa primern)

Totalpris: 750 kr. (MOTIP primer/akrylfärg 50kr/st, spackel  ca 130 kr, klarlacken 319 kr och slippapper hade jag redan hemma).

Bra att veta:
* MOTIP-produkterna hade bra sprayyta, nästan för mycket. Gäller att inte ha fingret ovanför munstycket då det lätt blir skvättningar (vilket är väldigt lätt hänt att man råkar göra när man sprayat ett tag).
Färgen är relativt tunn, så ta det lugnt med första lagret för att undvika rinningar. Bortsett från detta, har jag bara positivt att sägs om den. Bra färg, hållbar, mycket färg per burk, snabbtorkande, nice finish och Billig! Rekommenderas starkt och en produkt jag kommer använda mig mer av vid framtida projekt.

* Spacklet, inte så mycket att säga om det egentligen. Ett känt spackel som gör vad det ska. Bra härdningstid, enkel att slipa och arbeta med.

* Klarlacken, helt magisk. Bra klös och vid sprayyta. Ganska saftigt pris för en burk men lätt värt det.

Kommer ladda upp ett par bilder när fälgarna sitter på de nya däcken.

Ha det gott och tack för mig smile

Senast redigerat av Spexxarn (9 mars 2021)

zzr94092
10 mars 2021 · 4 378 Inlägg

Lite sen fråga nu,men vad grundade du med ,om du hade ren aluminium framslipat?

Spexxarn
10 mars 2021 · 89 Inlägg

zzr94092 skrev:
Lite sen fråga nu,men vad grundade du med ,om du hade ren aluminium framslipat?

Allt står ovan, grundade med MOTIP primer.

zzr94092
10 mars 2021 · 4 378 Inlägg

Är den etsande? Fäster inte annars på alu/rostfritt..Därav min fråga..

Spexxarn
11 mars 2021 · 89 Inlägg

zzr94092 skrev:
Är den etsande? Fäster inte annars på alu/rostfritt..Därav min fråga..

Japp. Den är till för bla metaller och aluminium. God häftförmåga med.

granadadr
11 mars 2021 · 7 269 Inlägg

har aldrig hänt utan bildbevis wink bilder please wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Spexxarn
12 mars 2021 · 89 Inlägg

granadadr skrev:
har aldrig hänt utan bildbevis wink bilder please wink

Hehe så sant, bilder kommer. Fälgarna är iväg för att krängas på de nya sommardäcken smile

Spexxarn
29 mars 2021 · 89 Inlägg

Tjenis!

Här kommer lite bilder med före och efter.
Fotografering är inte min bästa sida, så dessa bilder får duga. Oavsett så är jag helnöjd med resultatet smile

Före:
https://i.ibb.co/2d60BNR/Screenshot-20210329-185657-Facebook.jpg

Grundade:
https://i.ibb.co/7tH8t0W/20210318-121848.jpg

Lackade+klarlack:
https://i.ibb.co/7r1n3xT/20210319-132020.jpg
https://i.ibb.co/jwwVnnv/20210319-131836.jpg

Efter:
https://i.ibb.co/Ssg50KQ/20210329-182809.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang