Hugger i ratten, Volvo v70N -06

Mack855
24 februari 2021 · 1 354 Inlägg

Hej!

Har fått ett märkligt problem som är att när bilen stått still under natten och jag ska ut och köra nästkommande dag så hugger det till i ratten vid vänstersväng endast. Jag vrider ratten cirka 4-5 cm åt vänster och får ett litet motstånd/ hugg i ratten. Detta hugg försvinner efter ca 5 minuters körning.

Besiktade bilen för två dagar sedan och fick bakläxa på att jag inte hade dragit åt ena styrleden på vänster sida ordentligt. Så jag for hem och drog åt den tills jag inte orkade dra mera för hand men ändå så kvarstår problemet.

Bägge bussningar är bytta i båda länkarmarna, likaså inre + yttre styrled på bägge sidor och en spindelled vilken sida minns jag dock inte. I samband med byte av dessa delar gjordes en hjulinställning på däckverkstad.
Var in på Bilia igår där meken hissade upp bilen och tittade och kände han också men han sa att han kunde inte heller peka på nånting och besiktningen sa att bortsett från en styrleden som behövde dras åt såg allt bra ut.

Meken sa att det kan vara fjäderbussningen eller fjäderbenslagring, minns inte vilken av dom han sa. Vi fick ett litet typ knak/ klonk ljud när vi vred på vänsterhjulet uppifrån fjädertornet. Han sa också att i värsta fall kan det vara styrväxeln som är på väg att ge sig men inte speciellt troligt då det borde låta lite illa också.

Väldigt drygt detta som sagt, någon som har någon idé eller också tror på fjäderbussning/ lager?

Tacksam för all input, det är ganska störigt fenomen..

Brådhis * Voff voff *
24 februari 2021 · 10 244 Inlägg

Spontant tänker jag styrväxel eller möjligen smuts/luft i servosystemet.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack855
24 februari 2021 · 1 354 Inlägg

Brådhis skrev:
Spontant tänker jag styrväxel eller möjligen smuts/luft i servosystemet.

Okej. Det lät mindre roligt, har inte pillat nånting i styrservosystemet så vet inte hur smuts/ luft skulle leta sig in där?
Funderade på att få oljan till systemet bytt, kan det vara en idé?

zzr94092
24 februari 2021 · 4 378 Inlägg

Tror nog på övre fjäderbens lagringen eller rattknuten.

jaka54
24 februari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Övre fjäderbenslagret låter det som.

Mack855
24 februari 2021 · 1 354 Inlägg

Fjäderbenslagringar är ändå det billigaste att byta om man ska byta i blindo. Det är väl lika att byta på bägge sidorna eller ska jag bara byta på vänstersida som var den sidan vi fick fram det lilla missljudet från?

Brådhis * Voff voff *
24 februari 2021 · 10 244 Inlägg

Absolut! Fjäderbenslagring eller rattaxelknut är ju verkligen inte ovanligt på en V70N.

Men eftersom trådskaparen skriver att det upphör efter 5 minuters körning känns det ju i viss mån länkat till att tex servooljan blir varm(are)...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack855
24 februari 2021 · 1 354 Inlägg

Brådhis skrev:
Absolut! Fjäderbenslagring eller rattaxelknut är ju verkligen inte ovanligt på en V70N.

Men eftersom trådskaparen skriver att det upphör efter 5 minuters körning känns det ju i viss mån länkat till att tex servooljan blir varm(are)...

Kan det inte just därför vara en bra idé att pröva med att byta servoolja?

Kuf
24 februari 2021 · 7 Inlägg

Låter spontant som en sprucken abs-krans. Alternativt rost på den.

Bassiehof
24 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Mack855 skrev:

Brådhis skrev:
Absolut! Fjäderbenslagring eller rattaxelknut är ju verkligen inte ovanligt på en V70N.

Men eftersom trådskaparen skriver att det upphör efter 5 minuters körning känns det ju i viss mån länkat till att tex servooljan blir varm(are)...

Kan det inte just därför vara en bra idé att pröva med att byta servoolja?

Det är nog många som struntar i att byta, så det är inte fel att göra det. Jag vet att 850 hade problem med styrväxeln. V70n är bara en senare generation.

Mack855
25 februari 2021 · 1 354 Inlägg

Nåväl jag var idag tillbaka till besiktningen för att få lite hjälp. Han verkligen provocerade allt han kunde och kände på framvagnen ordentligt, bände där det brukar glappa och kollade över allting och sa att han kan absolut inte se något fel på framvagnen, rattaxel eller styrväxel. Allt såg fint ut sa han.

Det blir nog att inom en snar framtid byta styrservoolja och sedan byta fjäderlagring+bussningar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang