Startmotorn vill inte

Pelleprognos
25 februari 2021 · 93 Inlägg

Hejsan

Har diffust startproblem på min Volvo V40 03 automat.
Då jag i läge P (automat) och med bromspedalen ordentligt nedtryckt vrider tändningsnykeln så går inte startmotorn. Allt ser annars normalt ut, instrument, belysning mm och jag hör hur det surrar o klickar ifrån motorn men startmotorn är död.
Jag har haft detta problem vid ca 10 tillfällen på 2 års tid och då har det gått att starta om jag väntat lite. Ibland har jag flyttat mellan växellägen och tillbaka till P, släppt o åter trampat bromspedalen, tagit ur och satt i nyckeln och den har alltid då startat.
Nu vill den dock inte och jag har även försökt med reservnyckeln. Bilbatteriet är i bra skick o laddat, batterierna i nycklarna är nya kan tilläggas.
Om kolen i startmotorn är trötta borde det väl yttrat sig oftare o mer påtagligt under dessa två år tänker jag.
Någon som varit med om liknande eller vet orsaken till problemet ?

Utmarks-Loke
25 februari 2021 · 5 809 Inlägg

Ta en liten lätt hammare och knacka försiktigt på startmotorn och se om det hjälper

Pelleprognos
25 februari 2021 · 93 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ta en liten lätt hammare och knacka försiktigt på startmotorn och se om det hjälper

Tack för svar. Det kan kanske hjälpa för stunden men jag vill hitta orsaken till problemet.
Jobbigt om detta händer när man har bråttom eller står illa till och jag vill därför hitta o åtgärda grundproblemet

Brådhis * Voff voff *
25 februari 2021 · 10 244 Inlägg

Pelleprognos skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Ta en liten lätt hammare och knacka försiktigt på startmotorn och se om det hjälper

Tack för svar. Det kan kanske hjälpa för stunden men jag vill hitta orsaken till problemet.
Jobbigt om detta händer när man har bråttom eller står illa till och jag vill därför hitta o åtgärda grundproblemet

Det han menar är att om det hjälper så vet du att det är din startmotor som är trasig...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
25 februari 2021 · 5 809 Inlägg

Ja. Alternativet vore att gå ut med en multimeter och mäta om det kommer fram någon spänning till solenoiden när bilen inte svarar på startförsök.

Pelleprognos
25 februari 2021 · 93 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ja. Alternativet vore att gå ut med en multimeter och mäta om det kommer fram någon spänning till solenoiden när bilen inte svarar på startförsök.

Solenoiden har jag funderat lite över o försökt läsa lite om. Tror du / ni att misskontakt / defekt solenoid kan yttra sig så som jag beskriver problemet ?

Utmarks-Loke
25 februari 2021 · 5 809 Inlägg

Pelleprognos skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Ja. Alternativet vore att gå ut med en multimeter och mäta om det kommer fram någon spänning till solenoiden när bilen inte svarar på startförsök.

Solenoiden har jag funderat lite över o försökt läsa lite om. Tror du / ni att misskontakt / defekt solenoid kan yttra sig så som jag beskriver problemet ?

Ja, det är möjligt, men solenoiden sitter ihop med startmotorn och de byts normalt sett som en enhet.

Pelleprognos
25 februari 2021 · 93 Inlägg

Solenoiden brukar tydligen gå att smörja och rengöra kontaktytorna för bättre funktion, men det kanske är bättre att köpa allt nytt då den har jobbat några gånger under årens lopp. Kostar 1150 kr på biltema och om det löser problemet så är det absolut värt tänker jag.

Bassiehof
25 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Startspärr/antennring är en känd Volvosjuka.

Senast redigerat av Bassiehof (25 februari 2021)

Utmarks-Loke
25 februari 2021 · 5 809 Inlägg

Ja, man skall nog gärna göra den där mätningen på solenoiden först, och inte byta grejer på måfå

Pelleprognos
25 februari 2021 · 93 Inlägg

Bassiehof skrev:
Startspärr/antennring är en känd Volvosjuka.

Om startspärren är aktiverad så blinkar indikatorlampan snabbt enl instuktionsboken, men lampan blinkar inte och då bör ju startspärren inte heller vara aktiverad. Antennringen samverkar väl med startspärren som jag förstår det.

Utmarks-Loke
25 februari 2021 · 5 809 Inlägg

Pelleprognos skrev:

Bassiehof skrev:
Startspärr/antennring är en känd Volvosjuka.

Om startspärren är aktiverad så blinkar indikatorlampan snabbt enl instuktionsboken, men lampan blinkar inte och då bör ju startspärren inte heller vara aktiverad. Antennringen samverkar väl med startspärren som jag förstår det.

Ja, antennringen läser av koden ur nyckeln så att startspärren kopplas ur.

Mossan1
25 februari 2021 · 2 751 Inlägg

Typiska startmotorfel och dess yttranden:
(Batteriet förutsätts vara ok nedan)

Startmotorn klickar.
Dålig kontakt på kontakterna som sluts när solenoiden slår till och flyttar drevet. Kan ofta tas isär och putsas och vridas. Kontakten är den som startar själva elmotorn när den skjutit fram drevet.

Startmotorn är heldöd. (Knäpptyst)
(Också förutsatt det kommer ström i lilla kabeln från tändlåset.)

Dålig kontakt på anslutningen från tändlåset. Mycket vanligt och många startmotorer byts nog i onödan när en puts hade räckt.  Kan ge fenomenet "strejka i regnväder" "vid varm/kall motor" tex.

Eller:
Om startmotorn fungerar efter att den fått en bestämd "knack" är kolen slut.
Knacket gör att ett för kort kol tillfälligt får kontakt med kollektorn.  Även solenoiden KAN vara död in detta läget, (=tyst startmotor) men detta fel kan det också vara om startmotorn klickar.

Trådskaparen skulle också kunna försöka starta med växelväljaren i N, istället för P.  Lyser P i instrumentklustret när den startvägrat?

Senast redigerat av Mossan1 (25 februari 2021)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 februari 2021 · 14 007 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Pelleprognos skrev:

Bassiehof skrev:
Startspärr/antennring är en känd Volvosjuka.

Om startspärren är aktiverad så blinkar indikatorlampan snabbt enl instuktionsboken, men lampan blinkar inte och då bör ju startspärren inte heller vara aktiverad. Antennringen samverkar väl med startspärren som jag förstår det.

Ja, antennringen läser av koden ur nyckeln så att startspärren kopplas ur.

Kan det inte vara spärren som är fel som gör att bilen inte ska starta annat än i N och P? Att den sitter snett?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pelleprognos
25 februari 2021 · 93 Inlägg

Mossan1 skrev:
Typiska startmotorfel och dess yttranden:
(Batteriet förutsätts vara ok nedan)

Startmotorn klickar.
Dålig kontakt på kontakterna som sluts när solenoiden slår till och flyttar drevet. Kan ofta tas isär och putsas och vridas. Kontakten är den som startar själva elmotorn när den skjutit fram drevet.

Startmotorn är heldöd. (Knäpptyst)
(Också förutsatt det kommer ström i lilla kabeln från tändlåset.)

Dålig kontakt på anslutningen från tändlåset. Mycket vanligt och många startmotorer byts nog i onödan när en puts hade räckt.  Kan ge fenomenet "strejka i regnväder" "vid varm/kall motor" tex.

Eller:
Om startmotorn fungerar efter att den fått en bestämd "knack" är kolen slut.
Knacket gör att ett för kort kol tillfälligt får kontakt med kollektorn.  Även solenoiden KAN vara död in detta läget, (=tyst startmotor) men detta fel kan det också vara om startmotorn klickar.

Trådskaparen skulle också kunna försöka starta med växelväljaren i N, istället för P.  Lyser P i instrumentklustret när den startvägrat?

Tack för ett utförligt o beskrivande svar

Pelleprognos
25 februari 2021 · 93 Inlägg

Vettemannen skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Pelleprognos skrev:

Om startspärren är aktiverad så blinkar indikatorlampan snabbt enl instuktionsboken, men lampan blinkar inte och då bör ju startspärren inte heller vara aktiverad. Antennringen samverkar väl med startspärren som jag förstår det.

Ja, antennringen läser av koden ur nyckeln så att startspärren kopplas ur.

Kan det inte vara spärren som är fel som gör att bilen inte ska starta annat än i N och P? Att den sitter snett?

/Benny

Om du syftar på startspärren så är den elektronisk så som jag fattat det och kan väl knappast hamna snett. Indikatorlampan visar ju dessutom inget problem med detta.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 februari 2021 · 17 376 Inlägg

Provat och starta bilen i läge N?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Pelleprognos
25 februari 2021 · 93 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Provat och starta bilen i läge N?

Japp

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 februari 2021 · 17 376 Inlägg

Då får du nog koncentrera dig på startmotorn och dess matning i synnerhet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Pelleprognos
25 februari 2021 · 93 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Då får du nog koncentrera dig på startmotorn och dess matning i synnerhet.

Ja, känslan är att problemet ligger i dålig kontakt i tändningslås / solenoiden eller att den kärvar.
Jag tar hjälp med felsökning / rep då jag är kass på el o saknar instrument.
Är tacksam för alla svar där problemet kanske har ringats in. Typiskt nog så gick det att starta den för en stund sedan, det underlättar ju inte felsökningen precis.
Återkommer här om orsaken i problematiken klargörs smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang