Axialspel 5mm

Nalkasbilskrot
25 februari 2021 · 4 Inlägg

Hej,

Har via verkstad kunnat konstatera att det föreligger ett axiellt spel i vevaxeln om ca 5mm som skadat kamkedjan som inte linjerat rätt.

Erfarenheter kring detta? Är det ens värt att demontera motorn och undersöka ifall den går att rädda? Bilen går att köra i dagsläget.

Bmw 328i f30 med n20 motorn, 2013.

Mvh

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 februari 2021 · 13 673 Inlägg

axiallagrena som gått åt skogen..   trodde inte det var något större problem hos någon tillverkare längre..  volvo hade stora problem med det på B230Et motorerna

det är nog antagligen räddningsbart skulle jag gissa på men det är ju svårt att veta ivärsta fall är ju veven skadade..

dom 2 översta är kombinerat lager för både vev och koxiallager https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-b37ccea34b4d09df68ed7856b056c492.jpg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
25 februari 2021 · 7 268 Inlägg

5mm?? wooow det är gigantiskt,, tror ej ens det är möjligt??

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 februari 2021 · 13 673 Inlägg

granadadr skrev:
5mm?? wooow det är gigantiskt,, tror ej ens det är möjligt??

säkert en uppfattning från verkstaden skulle jag tro..   1mm känns rätt rejält även 0.5 känns..

googlade lite och det är tydligen vanligt på dessa motorer märkligt nog.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Nalkasbilskrot
27 februari 2021 · 4 Inlägg

Hej,

Tack för svaren.

Ja du, 5mm är vad jag blivit informerad om (bmw verkstad dessutom).

Kan man elektroniskt läsa av axiellt spel på något sätt, eller hur har de gått tillväga för att mäta detta? Såvitt jag förstått måste motorn demonteras för att man skall kunna konstateta detta?

Mvh

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 februari 2021 · 13 673 Inlägg

Nalkasbilskrot skrev:
Hej,

Tack för svaren.

Ja du, 5mm är vad jag blivit informerad om (bmw verkstad dessutom).

Kan man elektroniskt läsa av axiellt spel på något sätt, eller hur har de gått tillväga för att mäta detta? Såvitt jag förstått måste motorn demonteras för att man skall kunna konstateta detta?

Mvh

räcker med att ta tag i remskivan oftast ser man det eller känner när man har kopplar att vevaxeln kan flytta sig.    kan ju bli så om man tex har en stark koppling eller att man har kopplingen mycket intryckt  så kan ju vara någon som gillar att frikoppla i varje backe genom att hålla kopplinegen nedtryckt  det är inte gjord för att gå med kopplingen nedtryckt längre tider.   men om det går ner sig på en normal bil är ju sällan något annat än ett fel från tillverkningen som påverkar detta..  5mm låter ju som att lagret gått av och ramlat bort snarare än att det är lite slitage..   som du ser på bilden jag postade så är dom 4övre delarna den delen av lagret på sidan som tar upp krafterna
dom sitter 2 och 2  antagligen i varsin ände av motorn alltså på cyl 1 och 4.   
och enda jobbet den har är att hålla vevaxeln på plats. så den inte kan vandra fritt.. risk finns ju att andra saker tar skada oxå men det ser man inte förens man river motorn

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Nalkasbilskrot
27 februari 2021 · 4 Inlägg

Ok, intressant. Någon garanti eller försäkring är ju heller inte aktuellt då bilen gått 18000 mil. Reparationskostnaden hamnar i absolut bästa fall på 50000kr inkl ny kamkedja och oljepumpsdrivning men detta förutsätter förstås att motorn i övrigt inte är skadad vilket jag förstår den riskerar att vara... Demontering går på 7000 och verkstan hade låga förhoppningar om att motorn i övrigt är intakt givet liknande fall de tidigare varit med om... Får fundera över det hela helt enkelt. Tack så mycket för svaren.

granadadr
28 februari 2021 · 7 268 Inlägg

Nalkasbilskrot skrev:
Ok, intressant. Någon garanti eller försäkring är ju heller inte aktuellt då bilen gått 18000 mil. Reparationskostnaden hamnar i absolut bästa fall på 50000kr inkl ny kamkedja och oljepumpsdrivning men detta förutsätter förstås att motorn i övrigt inte är skadad vilket jag förstår den riskerar att vara... Demontering går på 7000 och verkstan hade låga förhoppningar om att motorn i övrigt är intakt givet liknande fall de tidigare varit med om... Får fundera över det hela helt enkelt. Tack så mycket för svaren.

vad är en sån bil värd? tänkte kanske bättre å köpa ny bil ??

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 februari 2021 · 13 673 Inlägg

Nalkasbilskrot skrev:
Ok, intressant. Någon garanti eller försäkring är ju heller inte aktuellt då bilen gått 18000 mil. Reparationskostnaden hamnar i absolut bästa fall på 50000kr inkl ny kamkedja och oljepumpsdrivning men detta förutsätter förstås att motorn i övrigt inte är skadad vilket jag förstår den riskerar att vara... Demontering går på 7000 och verkstan hade låga förhoppningar om att motorn i övrigt är intakt givet liknande fall de tidigare varit med om... Får fundera över det hela helt enkelt. Tack så mycket för svaren.

menar du att dom tar 50k för att bara fixa axiallagrena och byta kamkedja?     fyfan.. det är ju ett rån..  vad ska dom ha för att stoppa i en beg motor?  300k?

gäller att vara tät när man åker "premium" bilar

räknat på någon audi 2.otfsi där landade det på 50k för motor byte inkl motor

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
28 februari 2021 · 7 198 Inlägg

Funderar på en sak m anl a ovanst BMW-motor - och motorer generellt.
Finns det så mycket materiel i ett axiallager som 5 mm "i sidled"?
Att slita ner ett axiallager på en vevaxel kan väl endast var sviterna av en JÄTTEHÅRD koppling?
Eller hur?
Som jag ser det måste det vara ett materialfel i axiallagret.

Har demonterat många gamla motorer som körts långt - men aldrig att det funnits något märkbart axialspel.

BMW:s motorer är ju inte kända för att vara underverk av driftsäkerhet.
Haft 4 BMW i familjen.

Land Rover:s sämsta motor, Td5 Storm, tillkom under tiden som BMW ägde Rover.
Fordon med BMW-motorer ska man nog akta sig för.

Nalkasbilskrot
28 februari 2021 · 4 Inlägg

Granadadr: går väl för runt 130-140k på blocket just nu. Med det problem jag står inför är frågan om jag ens får ut 1/3 av det.

Growe: ja, priset inkluderar demontering och inspektion av motorn i enlighet med vad du påpekat ovan (dvs utesluta att andra komponenter skadats)...
De hittade inga tillgängliga begagnade motorer till min modell just nu, men byte inkl motorkostnad uppskattade de väl till runt 70-80k. Problemet här är väl risken för att köpa "grisen i säcken".

Torsen: nu är jag visserligen partisk, men sista meningen får jag väl hålla med om smile

Ytterligare en fråga: något jag också märkt av sista milen är att kopplingen känns normal när jag trampar ända tills jag närmar mig ändläget; här "mjuknar" den upp och känns ganska slack. Har jag förutom ovanstående även en dålig koppling?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 februari 2021 · 13 673 Inlägg

Nalkasbilskrot skrev:
Granadadr: går väl för runt 130-140k på blocket just nu. Med det problem jag står inför är frågan om jag ens får ut 1/3 av det.

Growe: ja, priset inkluderar demontering och inspektion av motorn i enlighet med vad du påpekat ovan (dvs utesluta att andra komponenter skadats)...
De hittade inga tillgängliga begagnade motorer till min modell just nu, men byte inkl motorkostnad uppskattade de väl till runt 70-80k. Problemet här är väl risken för att köpa "grisen i säcken".

Torsen: nu är jag visserligen partisk, men sista meningen får jag väl hålla med om smile

Ytterligare en fråga: något jag också märkt av sista milen är att kopplingen känns normal när jag trampar ända tills jag närmar mig ändläget; här "mjuknar" den upp och känns ganska slack. Har jag förutom ovanstående även en dålig koppling?

jag såg att dessa motorer är ovanliga.. så det är nog ett VANLIGT fel ...
tyvärr.       Ebay.de  är ju mitt tips.  men samtidigt vet man ju inte vad man får.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang