Motorproblem Hyundai och Kia

Bassiehof
26 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Bilar återkallas, men ägarna får ingen information. Hyundai och Kia har installerat en knacksensor för att förhindra motorskador. Kalla mig okunnig, men har inte alla motorer knacksensor? Hur som ingen bra reklam för Kia, som enligt JD Powers och många i Sverige är en av de mest pålitliga märkena, inte minst pga den långa garantin.

https://youtu.be/2iaMHhWkSNw

Senast redigerat av Bassiehof (26 februari 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2021 · 17 379 Inlägg

Hyundai ska återkalla elbilar pga brandrisk. KIA klarar sig då de lustigt nog har olika batterileverantörer.

Inte hört ett skit om motorproblem på bensinbilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 februari 2021 · 13 669 Inlägg

alla bilar har det..   inte heller hört något speciellt om varken Kia eller Hyundai.

det finns så klart en massa små fixar som igentligen snarare löser saker som kan dyka upp eller att vissa saker har för hög felfreqvens så dom byts.. men tror inte att dom har större problem än någon annan snarare tvärtom.. och om något händer har man garanti. som är väldigt mycket bättre än andra tillverkare. som är så kallade premium bilar (överprisat skräp)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
panda666
26 februari 2021 · 4 228 Inlägg

Growe skrev:
alla bilar har det..   inte heller hört något speciellt om varken Kia eller Hyundai.

det finns så klart en massa små fixar som igentligen snarare löser saker som kan dyka upp eller att vissa saker har för hög felfreqvens så dom byts.. men tror inte att dom har större problem än någon annan snarare tvärtom.. och om något händer har man garanti. som är väldigt mycket bättre än andra tillverkare. som är så kallade premium bilar (överprisat skräp)

håller med, vem fan bryr sig. kia har 7 års nybilsgaranti och det är mer än bmw-audi-mercedes om man tom lägger dom tsammans. varför vågar inte tyskarna ge mer än 2 års nybilsgaranti? jo för dom kommer gå i konkurs säkert^^

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 februari 2021 · 13 669 Inlägg

panda666 skrev:

Growe skrev:
alla bilar har det..   inte heller hört något speciellt om varken Kia eller Hyundai.

det finns så klart en massa små fixar som igentligen snarare löser saker som kan dyka upp eller att vissa saker har för hög felfreqvens så dom byts.. men tror inte att dom har större problem än någon annan snarare tvärtom.. och om något händer har man garanti. som är väldigt mycket bättre än andra tillverkare. som är så kallade premium bilar (överprisat skräp)

håller med, vem fan bryr sig. kia har 7 års nybilsgaranti och det är mer än bmw-audi-mercedes om man tom lägger dom tsammans. varför vågar inte tyskarna ge mer än 2 års nybilsgaranti? jo för dom kommer gå i konkurs säkert^^

antagligen..   dom törs inte för dom vet att dom säljer skräp..

jag säger inte att varken Hyundai eller Kia är perfekta  men det är ju det säkraste kortet att lägga pengarna på när man köper en bil som inte är äldre än 7år gammal..   

men det är väll så att dom är väll inte så fina på villa uppfarten..      jag hade ju inte köpt en polo om jag inte kunde skruva det kan jag säga..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
panda666
26 februari 2021 · 4 228 Inlägg

Growe skrev:

panda666 skrev:

Growe skrev:
alla bilar har det..   inte heller hört något speciellt om varken Kia eller Hyundai.

det finns så klart en massa små fixar som igentligen snarare löser saker som kan dyka upp eller att vissa saker har för hög felfreqvens så dom byts.. men tror inte att dom har större problem än någon annan snarare tvärtom.. och om något händer har man garanti. som är väldigt mycket bättre än andra tillverkare. som är så kallade premium bilar (överprisat skräp)

håller med, vem fan bryr sig. kia har 7 års nybilsgaranti och det är mer än bmw-audi-mercedes om man tom lägger dom tsammans. varför vågar inte tyskarna ge mer än 2 års nybilsgaranti? jo för dom kommer gå i konkurs säkert^^

antagligen..   dom törs inte för dom vet att dom säljer skräp..

jag säger inte att varken Hyundai eller Kia är perfekta  men det är ju det säkraste kortet att lägga pengarna på när man köper en bil som inte är äldre än 7år gammal..   

men det är väll så att dom är väll inte så fina på villa uppfarten..      jag hade ju inte köpt en polo om jag inte kunde skruva det kan jag säga..

jepp, det är löjligt vad man får för pengarna tycker ja, visst är tyskarna snyggare bilar osv osv men hållbarheten är löjligt dåligt. en ny e klass eller bmw 5 serie kostar från 420-430.000 i helt standard utrustning, lägg till m paket eller amg paket och lite utrustning hamnar du över 500k lätt eller ifall du vill ha steget större motor, kan lätt hamna runt 600-700k och då förväntar du dig en bil som ska hålla utan att behöva repareras på 5-6 år men det kommer du inte att få^^ Sen kostar en kia ceed runt 200k, en optima SW 2.0 GDI Plug In Hybrid 340k och en stinger me 350hk 550k, så inte ens i närheten så dyrt som bmw tex men mycket hållbarare bil och värt pengarna.

Utmarks-Loke
26 februari 2021 · 5 809 Inlägg

Growe skrev:
antagligen..   dom törs inte för dom vet att dom säljer skräp..

jag säger inte att varken Hyundai eller Kia är perfekta  men det är ju det säkraste kortet att lägga pengarna på när man köper en bil som inte är äldre än 7år gammal..

Men efter sju år då? När man måste betala för reparationerna själv och bilen börjar bli 10, 20 eller 30 år gammal, vad är det som är värt att laga och vad är det som är skräp då? Jag ser en hel del gamla mercor rulla fortfarande, Hyundai och KIA har ju inte funnits så länge men av de japanska bilarna som såldes på 90-talet är det mesta bortskrotat nu och saknat av ingen.

panda666
26 februari 2021 · 4 228 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Growe skrev:
antagligen..   dom törs inte för dom vet att dom säljer skräp..

jag säger inte att varken Hyundai eller Kia är perfekta  men det är ju det säkraste kortet att lägga pengarna på när man köper en bil som inte är äldre än 7år gammal..

Men efter sju år då? När man måste betala för reparationerna själv och bilen börjar bli 10, 20 eller 30 år gammal, vad är det som är värt att laga och vad är det som är skräp då? Jag ser en hel del gamla mercor rulla fortfarande, Hyundai och KIA har ju inte funnits så länge men av de japanska bilarna som såldes på 90-talet är det mesta bortskrotat nu och saknat av ingen.

haha förstår inte vad du menar riktigt, gamla tyska bilar är bara skrot nu som behöver flera tusen kronors reparationer, kedjor, motorer, lådor som rasar hit o dit, dåliga plastiga kylare osv. ja läser lite i andra forums och ser flera kia som rullat över 300.000 miles dvs över 50.000mil utan större problem. Visst diesel mercor kan gå hur långt som helst men det är bara dom, resten av tyskarna är rena katastrofet. Får ofta in 1-2 år gamla mercor på jobbet med fullt med elfel, medans ja kan aldrig minnas nån kia på jobbet med problem^^ hur förklarar man det? vad skulle hända efter 7 år? ja ut och fråga nån vettig människa där ute vad han vågar helst äga, en 7 år gammal bmw-merca-audi eller en 7 år gammal hyindai/kia/toyota och se vad hen kommer att svara.

Bassiehof
26 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Growe skrev:
antagligen..   dom törs inte för dom vet att dom säljer skräp..

jag säger inte att varken Hyundai eller Kia är perfekta  men det är ju det säkraste kortet att lägga pengarna på när man köper en bil som inte är äldre än 7år gammal..

Men efter sju år då? När man måste betala för reparationerna själv och bilen börjar bli 10, 20 eller 30 år gammal, vad är det som är värt att laga och vad är det som är skräp då? Jag ser en hel del gamla mercor rulla fortfarande, Hyundai och KIA har ju inte funnits så länge men av de japanska bilarna som såldes på 90-talet är det mesta bortskrotat nu och saknat av ingen.

Efter 10 år köper du en Lexus.

Bassiehof
26 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hyundai ska återkalla elbilar pga brandrisk. KIA klarar sig då de lustigt nog har olika batterileverantörer.

Inte hört ett skit om motorproblem på bensinbilar.

https://borsvarlden.com/artiklar/hyunda … orproblem/

Oopsie! 🙄

Jag misstänker att vi inte hört så mycket om motorproblem i Sverige för att det oftast är diesel i Hyundai och Kia.

Senast redigerat av Bassiehof (26 februari 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 februari 2021 · 17 379 Inlägg

Bassiehof skrev:

Hybrid_ skrev:
Hyundai ska återkalla elbilar pga brandrisk. KIA klarar sig då de lustigt nog har olika batterileverantörer.

Inte hört ett skit om motorproblem på bensinbilar.

https://borsvarlden.com/artiklar/hyunda … orproblem/

Oopsie! 🙄

Jag misstänker att vi inte hört så mycket om motorproblem i Sverige för att det oftast är diesel i Hyundai och Kia.

Helt rätt. På de årsmodellerna var det diesel som gällde. Däremot så är dagens hybridbilar utrustade med GDi-motorer och de är inget under av smidighet. De startar bensinmotorn med ett kraftigt gaspådrag... Jämfört med Toyotas dito är motorgången antik.

Nu justeras ju Bonus-Malus igen så pluginbilarna blir inte så bra varken skattemässigt eller ur bidragssynpunkt. Antalet bensinbilar kommer nog stiga lite.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bassiehof
27 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Bassiehof skrev:

Hybrid_ skrev:
Hyundai ska återkalla elbilar pga brandrisk. KIA klarar sig då de lustigt nog har olika batterileverantörer.

Inte hört ett skit om motorproblem på bensinbilar.

https://borsvarlden.com/artiklar/hyunda … orproblem/

Oopsie! 🙄

Jag misstänker att vi inte hört så mycket om motorproblem i Sverige för att det oftast är diesel i Hyundai och Kia.

Helt rätt. På de årsmodellerna var det diesel som gällde. Däremot så är dagens hybridbilar utrustade med GDi-motorer och de är inget under av smidighet. De startar bensinmotorn med ett kraftigt gaspådrag... Jämfört med Toyotas dito är motorgången antik.

Nu justeras ju Bonus-Malus igen så pluginbilarna blir inte så bra varken skattemässigt eller ur bidragssynpunkt. Antalet bensinbilar kommer nog stiga lite.

Så undvik hybrid och elbilarna från Hyundai och Kia! Som precis ska lansera nya Ionic 5...

Såna här problem brukar ge dåligt andrahandsvärde också

Senast redigerat av Bassiehof (27 februari 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 februari 2021 · 13 669 Inlägg

Bassiehof skrev:

Hybrid_ skrev:

Bassiehof skrev:

https://borsvarlden.com/artiklar/hyunda … orproblem/

Oopsie! 🙄

Jag misstänker att vi inte hört så mycket om motorproblem i Sverige för att det oftast är diesel i Hyundai och Kia.

Helt rätt. På de årsmodellerna var det diesel som gällde. Däremot så är dagens hybridbilar utrustade med GDi-motorer och de är inget under av smidighet. De startar bensinmotorn med ett kraftigt gaspådrag... Jämfört med Toyotas dito är motorgången antik.

Nu justeras ju Bonus-Malus igen så pluginbilarna blir inte så bra varken skattemässigt eller ur bidragssynpunkt. Antalet bensinbilar kommer nog stiga lite.

Så undvik hybrid och elbilarna från Hyundai och Kia! Som precis ska lansera nya Ionic 5...

Såna här problem brukar ge dåligt andrahandsvärde också

det som händer i usa betyder inget här isverige..     det är ju ett efterblivitet land där folk är stora idioter.. så inget att lägga någon vikt i vad som händer där..

du har ju 7års garanti när du köper en ny Kia eller Hyundai  så ser inte riktigt vad som kommer vara farligt..   andrahandsvärdet fortsätter att öka på dessa bilar mot hur det var i början.   

folk börjar förstå att det är en vättig bil.   
men ofelaktiga är inget märke.. 

ska man gå efter sånna här grejer så är istort sätt alla bilar dåliga på ett eller annat sätt..
och skulle beg marknaden vara totalt död och påverka nybilsförsäljningen hade ingen köp en saab eller en ford

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bassiehof
27 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Growe skrev:

Bassiehof skrev:

Hybrid_ skrev:

Helt rätt. På de årsmodellerna var det diesel som gällde. Däremot så är dagens hybridbilar utrustade med GDi-motorer och de är inget under av smidighet. De startar bensinmotorn med ett kraftigt gaspådrag... Jämfört med Toyotas dito är motorgången antik.

Nu justeras ju Bonus-Malus igen så pluginbilarna blir inte så bra varken skattemässigt eller ur bidragssynpunkt. Antalet bensinbilar kommer nog stiga lite.

Så undvik hybrid och elbilarna från Hyundai och Kia! Som precis ska lansera nya Ionic 5...

Såna här problem brukar ge dåligt andrahandsvärde också

det som händer i usa betyder inget här isverige..     det är ju ett efterblivitet land där folk är stora idioter.. så inget att lägga någon vikt i vad som händer där..

du har ju 7års garanti när du köper en ny Kia eller Hyundai  så ser inte riktigt vad som kommer vara farligt..   andrahandsvärdet fortsätter att öka på dessa bilar mot hur det var i början.   

folk börjar förstå att det är en vättig bil.   
men ofelaktiga är inget märke.. 

ska man gå efter sånna här grejer så är istort sätt alla bilar dåliga på ett eller annat sätt..
och skulle beg marknaden vara totalt död och påverka nybilsförsäljningen hade ingen köp en saab eller en ford

Hyundai och Kia har redan medgett ansvar, vilket innebär att det är konstruktionsfel och inte ägarelaterade handhavandefel. Oil sludge var vad som gav Saab ett dåligt rykte, och samma sak kommer hända här när detta blir allmänt känt. Det är klart andrahandsvärdet påverkas när garantin är slut. De flesta undviker gamla Mercedes och andra tyska premiummärken för att de är så dyra att laga.

Cassius Hobbymekaniker
28 februari 2021 · 470 Inlägg

panda666 skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Growe skrev:
antagligen..   dom törs inte för dom vet att dom säljer skräp..

jag säger inte att varken Hyundai eller Kia är perfekta  men det är ju det säkraste kortet att lägga pengarna på när man köper en bil som inte är äldre än 7år gammal..

Men efter sju år då? När man måste betala för reparationerna själv och bilen börjar bli 10, 20 eller 30 år gammal, vad är det som är värt att laga och vad är det som är skräp då? Jag ser en hel del gamla mercor rulla fortfarande, Hyundai och KIA har ju inte funnits så länge men av de japanska bilarna som såldes på 90-talet är det mesta bortskrotat nu och saknat av ingen.

haha förstår inte vad du menar riktigt, gamla tyska bilar är bara skrot nu som behöver flera tusen kronors reparationer, kedjor, motorer, lådor som rasar hit o dit, dåliga plastiga kylare osv. ja läser lite i andra forums och ser flera kia som rullat över 300.000 miles dvs över 50.000mil utan större problem. Visst diesel mercor kan gå hur långt som helst men det är bara dom, resten av tyskarna är rena katastrofet. Får ofta in 1-2 år gamla mercor på jobbet med fullt med elfel, medans ja kan aldrig minnas nån kia på jobbet med problem^^ hur förklarar man det? vad skulle hända efter 7 år? ja ut och fråga nån vettig människa där ute vad han vågar helst äga, en 7 år gammal bmw-merca-audi eller en 7 år gammal hyindai/kia/toyota och se vad hen kommer att svara.

Det finns Gott om BMW/Audi/Mercedes bilar med bensin motorer som rullat en Bra bit över 40 000 mil från både 70, 80 och 90 talet. 00 talets modeller är lite unga ännu smile Jag hade t ex en kollega för ett par år sen som åkte t.o.r Sthlm-Baghdad i en bensin X5a som gått 55k när dom drog iväg.

Sen har jag själv, om man ska tro det du skriver i andra trådar här på Garaget, en av de sämsta kombinationerna av bilar som går ha! En 2010 A4 Allroad med 2.0 TFSi och S-Tronic låda yikes Alla kvitton för "allt" följde med bilen, de enda som bytts som är "out of the ordinary" på 14 500 mil är en spridare.

Klart de går bra att kasta skit men verkligheten är sällan svart och vit.. tyskarna har 2 års garanti vilket gör att många som råkar ut för något avreagerar sig på nätet, och rykten drsr igång. Kia t ex har 7 års garanti så händer nått fixar verkstan det direkt, gratis. Vad har dessa för incitament att klaga på nätet över att saker behöver bytas när dom inte behöver betala det själva?

Så med statistik baserad på forums klagomål är tyskarna rätt kassa ja, men det betyder egentligen inte att dom är på verkstan oftare än nått annat märke, bara att det klagas mer på dom. Vem vet, Kior kanske är in lika ofta! Bara de att sakerna går på garantin istället. Ponera att dom får besöka verkstan lika ofta, är då en av bilarna egentligen bättre eller sämre än den andra? smile

Jag ser bilar på bärgare lite då å då här i gbg, jag kan inte påstå att något märke är överrepresenterat. Det är kior lika ofta som audis eller fordar etc.
Jag har också en kompis som just tagit ut en sprillans ny kia på leasing, dom fick ringa taxi till BB för att bilen vänligt meddelade att den behövde bärgas till verkstad pga ett allvarligt fel (detta är en hybrid).

Det jag vill belysa är att ingen bil är utan fel, och få om någon utmärker sig nog med att ha markant färre fel än övriga. Vad som gör en bil bra eller dålig bör nog istället defineras på andra faktorer smile

Senast redigerat av Cassius (28 februari 2021)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
panda666
28 februari 2021 · 4 228 Inlägg

Cassius skrev:

panda666 skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Men efter sju år då? När man måste betala för reparationerna själv och bilen börjar bli 10, 20 eller 30 år gammal, vad är det som är värt att laga och vad är det som är skräp då? Jag ser en hel del gamla mercor rulla fortfarande, Hyundai och KIA har ju inte funnits så länge men av de japanska bilarna som såldes på 90-talet är det mesta bortskrotat nu och saknat av ingen.

haha förstår inte vad du menar riktigt, gamla tyska bilar är bara skrot nu som behöver flera tusen kronors reparationer, kedjor, motorer, lådor som rasar hit o dit, dåliga plastiga kylare osv. ja läser lite i andra forums och ser flera kia som rullat över 300.000 miles dvs över 50.000mil utan större problem. Visst diesel mercor kan gå hur långt som helst men det är bara dom, resten av tyskarna är rena katastrofet. Får ofta in 1-2 år gamla mercor på jobbet med fullt med elfel, medans ja kan aldrig minnas nån kia på jobbet med problem^^ hur förklarar man det? vad skulle hända efter 7 år? ja ut och fråga nån vettig människa där ute vad han vågar helst äga, en 7 år gammal bmw-merca-audi eller en 7 år gammal hyindai/kia/toyota och se vad hen kommer att svara.

Det finns Gott om BMW/Audi/Mercedes bilar med bensin motorer som rullat en Bra bit över 40 000 mil från både 70, 80 och 90 talet. 00 talets modeller är lite unga ännu smile Jag hade t ex en kollega för ett par år sen som åkte t.o.r Sthlm-Baghdad i en bensin X5a som gått 55k när dom drog iväg.

Sen har jag själv, om man ska tro det du skriver i andra trådar här på Garaget, en av de sämsta kombinationerna av bilar som går ha! En 2010 A4 Allroad med 2.0 TFSi och S-Tronic låda yikes Alla kvitton för "allt" följde med bilen, de enda som bytts som är "out of the ordinary" på 14 500 mil är en spridare.

Klart de går bra att kasta skit men verkligheten är sällan svart och vit.. tyskarna har 2 års garanti vilket gör att många som råkar ut för något avreagerar sig på nätet, och rykten drsr igång. Kia t ex har 7 års garanti så händer nått fixar verkstan det direkt, gratis. Vad har dessa för incitament att klaga på nätet över att saker behöver bytas när dom inte behöver betala det själva?

Så med statistik baserad på forums klagomål är tyskarna rätt kassa ja, men det betyder egentligen inte att dom är på verkstan oftare än nått annat märke, bara att det klagas mer på dom. Vem vet, Kior kanske är in lika ofta! Bara de att sakerna går på garantin istället. Ponera att dom får besöka verkstan lika ofta, är då en av bilarna egentligen bättre eller sämre än den andra? smile

Jag ser bilar på bärgare lite då å då här i gbg, jag kan inte påstå att något märke är överrepresenterat. Det är kior lika ofta som audis eller fordar etc.
Jag har också en kompis som just tagit ut en sprillans ny kia på leasing, dom fick ringa taxi till BB för att bilen vänligt meddelade att den behövde bärgas till verkstad pga ett allvarligt fel (detta är en hybrid).

Det jag vill belysa är att ingen bil är utan fel, och få om någon utmärker sig nog med att ha markant färre fel än övriga. Vad som gör en bil bra eller dålig bör nog istället defineras på andra faktorer smile

https://www.mestmotor.se/automotorsport … tar-salja/

visst är det så att folk kommer och gråter på forums när bilen pajar men man ser överlägset mer tyskt gnäll än asiatiskt gnäll måste du endå acceptera. Skulle personligen vara väldigt orolig över din tfsi bil, har minst 4-5 pers i min bekantskap som råkat ut för motorbyte med deras audi bland annat en TT, en a5 några a6 osv osv. Dom har nu samtliga bytt till ett asiatiskt märke och aldrig kollat tbax igen, vet inte vad jag ska säga än att du har helt fel eller är naiv, en troll eller bara i förnekelse. Kolla bara på JD och massa andra statistiker på vad märkena har för poäng i hållbarhet, inte alls konstigt att se tyskarna på botten medans asiaterna är på topp så som lexus, toyota, kia, mazda osv osv. Att du säger att inget märke är sämre än den andra är total bs och visar verkligen att du saknar kunskapen och vet inte vad du pratar om tyvärr. Vi har fått på jobbet så många rasslande dsg lådor(svänghjul) att vi har det nästan som ett skämt att så fort vi ser en vw på jobbet så satsar vi pengar på att denna kommer att ha dsg rassel eller inte och det är bara helt sorgligt. Fortsätt lev du i din drömvärld, och som vanligt tänker ja inte svara dig mer här heller. Trevlig kväll.

Utmarks-Loke
28 februari 2021 · 5 809 Inlägg

panda666 skrev:
visst är det så att folk kommer och gråter på forums när bilen pajar men man ser överlägset mer tyskt gnäll än asiatiskt gnäll måste du endå acceptera.

De som kör KIA/Hyundai har vanligtvis inget bilintresse och kommer inte gå in på något bilforum och skriva när deras bil går sönder.

xXSammy
28 februari 2021 · 6 566 Inlägg

Eftersom det finns gott om folk som inte har råd att köpa ny bil, eller en bil som inte är 10 år gammal - Vem tänker då på att köpa en bil ifrån ett märke som helt bygger sitt rykte på garanti?

Är Kia/Hyundai bra bil? "Ja för de har garanti på drivlinan i 7 år".. Sen då?

Många hade hellre gått till att köpa en Toyota eller Honda då eftersom det vet att bilarna är bra byggda

Sverige är ett jäkligt märkestroget land också så Volvo säljs för de, även SAAB fasten de finns (Sanna) rykten om oljepumpar som täpps.

Tyska bilar finns det gott om eftersom de oftast har bra erbjudanden till företag som ändå ska dumpa bilen innan/direkt garantin tar slut så allt efter 2 år är ändå ointresserat. - intresset då blir utrustning, motor och komfort.

edit: Gällande ÄLDRE tyska bilar så finns även där medvetenhet, av erfarenhet och verklighet - Det finns MÅNGA kvar, och går något sönder kan även en person med tummen mitt i handen åka till en bilskrot och fråga ifall de har några delar på hyllan till en okej pris.

Sen som tidigare nämnts, det finns fortfarande äldre tyska bilar kvar på vägarna, det talar ju ändå indirekt om att bilarna är välbyggda.
För det du inte ser, vet du ju inte om?

Senast redigerat av xXSammy (28 februari 2021)

De/Dem
Utmarks-Loke
28 februari 2021 · 5 809 Inlägg

xXSammy skrev:
Sen som tidigare nämnts, det finns fortfarande äldre tyska bilar kvar på vägarna, det talar ju ändå indirekt om att bilarna är välbyggda.
För det du inte ser, vet du ju inte om?

Antingen var de välbyggda, eller så har de någonting som gör att ägarna ändå väljer att repararera dom och behålla. Och det är nog de asiatiska bilarnas nackdel, de saknar ofta det som gör att ägarna tycker om dom och vill satsa pengar på dom. De är mer som att köpa ett kylskåp, det skall bara fungera och göra sitt jobb ett antal år, sedan kastar man det och köper ett nytt fräscht så fort man får minsta anledning.

panda666
28 februari 2021 · 4 228 Inlägg

xXSammy skrev:
Eftersom det finns gott om folk som inte har råd att köpa ny bil, eller en bil som inte är 10 år gammal - Vem tänker då på att köpa en bil ifrån ett märke som helt bygger sitt rykte på garanti?

Är Kia/Hyundai bra bil? "Ja för de har garanti på drivlinan i 7 år".. Sen då?

Många hade hellre gått till att köpa en Toyota eller Honda då eftersom det vet att bilarna är bra byggda

Sverige är ett jäkligt märkestroget land också så Volvo säljs för de, även SAAB fasten de finns (Sanna) rykten om oljepumpar som täpps.

Tyska bilar finns det gott om eftersom de oftast har bra erbjudanden till företag som ändå ska dumpa bilen innan/direkt garantin tar slut så allt efter 2 år är ändå ointresserat. - intresset då blir utrustning, motor och komfort.

edit: Gällande ÄLDRE tyska bilar så finns även där medvetenhet, av erfarenhet och verklighet - Det finns MÅNGA kvar, och går något sönder kan även en person med tummen mitt i handen åka till en bilskrot och fråga ifall de har några delar på hyllan till en okej pris.

Sen som tidigare nämnts, det finns fortfarande äldre tyska bilar kvar på vägarna, det talar ju ändå indirekt om att bilarna är välbyggda.
För det du inte ser, vet du ju inte om?

Jo dom flesta? i svar på din fråga längst upp då. Fråga nån vettig människa där ute vad hen vågar köpa som är 10 år gammalt en bmw-audi-merca eller en toyota/kia/lexus och hör o häpna vad du kommer få för svar. Kan garantera dig att av dessa vettiga individer kommer ingen att välja tyskt för dom vet att dyra reparationer kommer att krypa fram när som helst. Jag vet själv också av personliga erfarenheter då jag ägt många många tyska bilar genom min tid, endast nästan bmw och mercor och varenda har jag haft bekymmer med, både nyare och äldre med låga och högre miltal. Frågade förr varför vågar inte tyskarna ge generösare garantier och ger patetiska 2 år? det är klart att man bygger ryktet via sin garanti, är det inte bra med lång garantitid? och vem säger att efter 7 år så kommer bilen rasa? i mina 35 år på denna jord har jag aldrig nånsin hört om problem med asiaterna i mitt bekantskap, inga forums osv utan min familj, vänner, kompisar, bekantskaper osv har ingen nånsin gnällt om en asiatisk bil. Så fort nån i min bekantskap köper tyskt så blir det gnäll om haverier. Säger ni att jag ljuger då? Tyska bilar pajar mycket oftare än asiatiska och till ett mycket dyrare verkstadsbesök det är ett känt faktum samt ett punkt och ett slut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang