Asiatiska bilar

Point
28 februari 2021 · 20 Inlägg

Hej!

Jag funderar på att köpa en ny bil fram i sommar. Med ny menar jag begagnad, max 130 000 kr. Jag har hört att asiatiska bilar (Toyota, Hyundai, KIA, Honda,Subaru) är mycket prisvärda och dessutom i topp vad gäller test om nöjdhet, säkerhet etc. Jag går nu i tankar att nästa bil antigen en av ovan nämnda eller Volvo, om man hittar en bra inom prisramen som jag är villig att betala. Vad tycker ni som kör dessa bilar, generellt är ni nöjda med de? Är det lätt att komma åt bildelar i Sverige?

Just nu kör jag en Peugeut 508, men den har börjat att krångla sista tiden och jag vill sälja den.

Utmarks-Loke
1 mars 2021 · 5 833 Inlägg

Om du vill ha en bil som går relativt problemfritt, men kanske är lite tråkig, så är de bilarna du räknar upp bra val. Inga problem att få tag på delar.

panda666
1 mars 2021 · 4 250 Inlägg

är kombi ett krav? annars kan jag varmt rekommendera lexus, hållbara, roliga, snygga bilar tycker ja. Lexus är absolut inga tråkiga bilar och jag kan rekommendera is serien den är lika stor som bmw 3 serien ungefär. Är hållbarhet a och o för dig då gäller asiaterna skulle ja säga, kia, toyota, mazda, honda. kia ger 7 års nybilsgaranti och mazda 10.

torsen
1 mars 2021 · 7 231 Inlägg

Point skrev:
Hej!

Jag funderar på att köpa en ny bil fram i sommar. Med ny menar jag begagnad, max 130 000 kr. Jag har hört att asiatiska bilar (Toyota, Hyundai, KIA, Honda,Subaru) är mycket prisvärda och dessutom i topp vad gäller test om nöjdhet, säkerhet etc. Jag går nu i tankar att nästa bil antigen en av ovan nämnda eller Volvo, om man hittar en bra inom prisramen som jag är villig att betala. Vad tycker ni som kör dessa bilar, generellt är ni nöjda med de? Är det lätt att komma åt bildelar i Sverige?

Just nu kör jag en Peugeut 508, men den har börjat att krångla sista tiden och jag vill sälja den.

Du kan inte samtidigt prata om asiatiska bilar och Volvo.
De är varandras motsatser.
Endera Volvo eller japanska kvalitetsbilar.
Välj mellan Honda, Mazda, Toyota/Lexus, Subaru eller Suzuki.
Har dock inte själv ägt någon Subaru, men de som äger prisar den.
Ständigt i topp i kvalitets- och driftsynpunkt tillsammansmed Honda.

Hur det är att komma åt reservdelar till dessa bilar vet jag inte.
Har ägt 4 nyköpta Mazda som körts upp till 16.000mil under upp till 5 år
Även 4 Suzuki, varav en ägs fortfarande.
En Lexus.
En Honda CR-V nyköptes för 5½ år sedan.

1 glödlampa + kamremsats till en av Sukkorna.
1 bakre torkarblad till nuvarande ägda Honda(p g a a en i hushållet slog på fastfrusen torkare)

Så vad delar till japanska bilar kostar har väldigt liten kunskap om.

Men jag erfarit vad delar till Volvo, SAAB, BMW, VW och Mercedes kostar.

B t w så har jag även nyköpt  3 Renault och 2 Peugeot - men även där okunnig om reservdelspriser.

Point
2 mars 2021 · 20 Inlägg

Tack för svar. Just nu lutar jag åt KIA, gillar deras design och form, men absolut, hittar man något av ovan nämnda japanska märke så tackar man inte nej.

Kombi är inget barn, men jag har ett 6årig barn och nu behöver jag egentligen inte kombi, då barnvagnen är borta och det behövs inte så mycket utrymme för barngrejer.

För mig är viktigast att bilen går att lita på, den nuvarande Peugeot har typ stannat 4 ggr på två år på vägen. En gång då bensinvisaren visade fel och jag blev utan bensin mitt på motorvägen. 3 ggr har rattjäveln krånglat och låst sig mitt i svängningar, jag bytte servipump men ett år efter det låste sig ratten, eller blev jättesvår att jobba med, bara för att bli bra igen efter nästa uppstart. Jag vill inte ha sådana problem, speciellt med småbarn där bak.

panda666
2 mars 2021 · 4 250 Inlägg

Point skrev:
Tack för svar. Just nu lutar jag åt KIA, gillar deras design och form, men absolut, hittar man något av ovan nämnda japanska märke så tackar man inte nej.

Kombi är inget barn, men jag har ett 6årig barn och nu behöver jag egentligen inte kombi, då barnvagnen är borta och det behövs inte så mycket utrymme för barngrejer.

För mig är viktigast att bilen går att lita på, den nuvarande Peugeot har typ stannat 4 ggr på två år på vägen. En gång då bensinvisaren visade fel och jag blev utan bensin mitt på motorvägen. 3 ggr har rattjäveln krånglat och låst sig mitt i svängningar, jag bytte servipump men ett år efter det låste sig ratten, eller blev jättesvår att jobba med, bara för att bli bra igen efter nästa uppstart. Jag vill inte ha sådana problem, speciellt med småbarn där bak.

Kan varmt rekommendera Kia då ifall du vill slippa bekymmer. Aldrig hört om nått strul med dom genom mina bekanta. Samtliga som jag känner som kör kia har aldrig gnällt över nånting. Bara tuta och köra, händer det nått så tar kia det gratis endå med långa garantin.

Presidento Of World
2 mars 2021 · 3 322 Inlägg

Toyota Prius plus. Går billigt och kostar som en småbil i drift men är stor men inte klumpig. Beroende på prisklass så rekommenderar jag den. Är 7 sits där sista raden går att fälla ner helt så det blir platt lastgolv.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 mars 2021 · 17 455 Inlägg

KIA fungerar fint. Även Hyundai som är samma bil i annat utförande. Toyota är bättre men dyrare. Jag har haft mycket med KIA att göra och kan dessa bilar men vi kör Toyota...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jokabsson
2 mars 2021 · 1 175 Inlägg

Jag hade valt (inte helt oväntat) Mazda 6! Utseendet är subjektivt såklart men motorerna skojar man inte bort. Skyaktiv-teknologin gör motorerna väldigt bränslesnåla men det tummas ändå inte på kvalité och prestanda.

Inget dumt val! Särskilt om man prioriterar att ha lite kul bakom ratten.

Största nackdelen skulle jag säga är att de driver på ”fel” axel. Det är väldigt lätt hänt att framhjulen spinner om man har bråttom iväg på blött/halt underlag. Det är en vanesak såklart och inget problem på sommaren med bra däck.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Point
3 mars 2021 · 20 Inlägg

Tack för svar och tips. Jag personligen känner många som har kört eller kör Toyota, KIA, Honda, Hyundai, Mazda mm och ingen har klagat. Som sagt, med en budget på max 120.000 kr på avbetalning har man kanske inte så mycket alternativ men det går säkert att hitta en bra bil för de pengarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang