Varmt bakhjul Passat B5

Snulfert
1 mars 2021 · 20 Inlägg

Hej,
Har en Passat som står avställd större delen av året men som rullar just nu. Tvättade av den i helgen och det har varit 10+ på dagen och nån minusgrad på natten.
Igår när jag skulle åka o handla så kändes den trög, framförallt när jag släppte på gasen/motorbromsade.
Framme vid affären luktade det lite bränt och fälgen (vänster bak) var lite varm. Handbroms eller hjullager verkar det kunna vara.
När jag kommit från affären så puttade jag på bilen lite innan jag startade den och då rullade den fint. Kändes bättre på vägen hem med.
Fälgen var ljummen när jag kom hem med.
Blir fälgen varm av dåligt hjullager eller är det bromsen som ligger på? Är det nåt särskilt på just vänster sida bak med handbromsen tex?
Vad kan jag göra för att felsöka? Ska hjulet vara i princip fast om jag försöker rulla själv vid bromsproblem, glappa vid hjullagerfel eller vad ska jag leta/titta efter?
Ha d gott!

johanbrolin
1 mars 2021 · 108 Inlägg

Jag gissar att handbromsbackarna ligger emot. har den stått avställd med handbromsen i?

Personligen anvälder jag endast handbroms om jag parkerat i lutning, annars bara växel i alt. P läge i automaten

Stora fötter - Stora skor
Bmsone Reservdelsnisse
1 mars 2021 · 182 Inlägg

Högst troligen kärvar bromsoket vänster bak. Kolv eller handbromsarm.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Snulfert
1 mars 2021 · 20 Inlägg

Tack för svar! Brukar varken ha växel eller handbromsen i när den står. Brukar dock skrapa i nån kilometer eller 2 Kärnhagen börjar använda den igen sen.. besiktningen har inte anmärkt på det så det verkar funka.

Jag har använt bilen sen mitten Januari nu ca, 2 gro veckan kanske så detta felet uppträdde första gången igår när vi använt bilen lite. Är det handbroms på båda sidor bak eller kan jag snurra på hjulen bakning se ifall det går trögare på vänstra sidan och på så vis få reda på att det är bromsrelaterat samt även handbromsen då.

Bmsone Reservdelsnisse
2 mars 2021 · 182 Inlägg

Du har handbroms på båda hjulen bak.
Och de kan lyfta upp och snurra för att se om det går tungt, men är det varmt brukar det rulla trögt

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Snulfert
16 augusti 2021 · 20 Inlägg

Uppdatering!

Efter att ha levt med den glappa/slappa handbromsen nu ett tag så tittade jag på det i helgen och vänster sida är armen  till handbromsen väldigt stel!
Borstade och sprutade på lite smörj samt försökte motionera den lite fram o tillbaka vilket gav effekten att handbromsen tog snabbare igen så den kändes bra. Dock försvan den effekten och det började kärva igen efter 2-3 handbromsningar.

Jag tänkte ge mig på oket först och främst för att se om jag kan få det att röra sig lite lättare. Livrädd för att trycka ut kolven dock så jag undrar hur ni gör när ni motionerar/smörjer kolven så den inte trycka ut? Kan jag lägga en plankontor som stopp för kolven tex? Hur många cm kan man trycka ut en kolv, måste man vara två för att ha koll osv?

Kan jag använda verktyget för att trycka tillbaka kolven som mothåll?
Tips mottages tacksamt!

Mossan1
17 augusti 2021 · 2 752 Inlägg

Ja du kan använda verktyget som stopp. Även brädbitar.

Men, motionera kärvande bromsokskolv är kostgjord andning.
Ger väl nån månad eller så innan det börjar igen.
Ska det vara långsiktigt måste kolven ur och även loppet i oket putsas upp.
Nya tätningar givetvis.
Inte ett jobb för vem som helst på ok med inbyggd handbroms.

Glidmekanism i oken och även själva beläggen brukar däremot gå att slipa rena och få som nya igen av dom flesta hempulare.

Senast redigerat av Mossan1 (17 augusti 2021)

Snulfert
17 augusti 2021 · 20 Inlägg

Tack för svar!
Jag får rikta in mig på glidmekanismen som du skriver då.

Mossan1
17 augusti 2021 · 2 752 Inlägg

Snulfert skrev:
Tack för svar!
Jag får rikta in mig på glidmekanismen som du skriver då.

Ja, säkerställ så det inte är där det kärvar först.
Ta ur beläggen och sätt tillbaka oket och tryck det fram och tillbala i glidet.
Det ska gå lätt och även "kännas smort", dvs ska inte skava metall.

Känn också så det inte är handbromsVAJERN som kärvar.

Bromskolven eller handbromsarmen är en större operation. Då rekomenderar jag utbytesok.

Edit:
Det finns faktiskt små bromsexpertfirmor här och där som faktiskt renoverar saker på riktigt.
Ofta till bättre eller samma pris som utbytes. Men då sannolikt högre kvalitet.

Senast redigerat av Mossan1 (17 augusti 2021)

Snulfert
17 augusti 2021 · 20 Inlägg

Tack för input!
Har varit ute och känt efter så bultarna till oket  gick att lossa idag (och det gjorde de) så imorgon förhoppningsvis ska jag kunna titta lite mer på detta.

Just handbromsarmen är väldigt seg på den sida som kärvar! Kan det bero på att beläggen kärvar eller är det armen som är problemet då??

Återkommer senare i veckan med resultatet när jag provat!

Mossan1
18 augusti 2021 · 2 752 Inlägg

Snulfert skrev:
Just handbromsarmen är väldigt seg på den sida som kärvar! Kan det bero på att beläggen kärvar eller är det armen som är problemet då??

Armen eller viren.
Inte kolv, belägg eller glid.

Har du haft viren avkrokad och det går segt ändå är det armen.
Visst kan du prova att smörja lös den armen men oddsen är inte på din sida.
Riktigt penetrerande smörjolja i så fall.

I alla fall något bätte än WD40 eller 5/56 som dom flesta nyttjar.

Snulfert
31 augusti 2021 · 20 Inlägg

Vill börja med att TACKA för alla råd och tips som ni kommit med till mitt bromsbelymmer om ni inte orkar läsa igenom allt nedan!

Ikväll vart det äntligen dags för kontroll av bromsen som legat på. Glidbultarna kändes OK tyckte jag utan att ha nån erfarenhet av detta tidigare. Den övre fjädrade tillbaka lite sämre än den nedre och det kändes som att det var gummit som inte ville expandera tillbaka som det skulle. Väldigt liten skillnad dock.

Oket såg fint ut när jag lyfte lite på damasken så det verkar också bra. Verktyget för att trycka in kolven med var dock fel så det passade inte. Kunde därför inte känna på hur kolven rörde sig tyvärr.

Vidare till handbromsen och då släppte jag på vajern och den kunde jag dra fram och tillbaka med handen lätt så det verkar inte vara nåt problem. Armen som vajern fäster i däremot satt som berget.. gjorde rent så gott jag kunde och smörjde lite. Det hjälpte inte så mycket så nästa steg var att ta av armen tänkte jag och kolla hur det såg ut bakom. DÅ när jag satte ringnyckeln i den så kunde jag röra på den så då juckla jag runt med den ett tag och gjorde mer rent där jag inte kommit åt innan.

Efter ovan operation så rör sig armen fint nu. Handbromsen känns bra igen och bromsen ligger inte på efter att man haft den i! Återstår att se hur länge det håller i sig men jag hoppas att detta ska göra att det håller över. Annars blir det uppdatering här igen smile

Trevlig kväll!

jaka54
31 augusti 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Bromscylindrar är billiga så köp nytt! Tänk också på att byta bromsvätska minst vartannat år.

Bmsone Reservdelsnisse
1 september 2021 · 182 Inlägg

har fyra nyrenoverade ok från en 1.8T 2004 liggandes om du behöver ok :-)

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Snulfert
1 september 2021 · 20 Inlägg

Tack för erbjudandet! Kör igenom besiktningen först och ser vad de säger lite.

Ny fråga! Verktyget jag köpt för att pressa  tillbaka kolven är fel. Diametern är nån/några mm för liten på den så det går inte att få den emot kolven på ett bra sätt så piggarna fäster i spåren i oket.

Skulle jag kunna slipa ner den yttre kanten så stiften och plattan hamnar mot oket eller är det risk att man snedrar eller nåt då? Verktyget går nog inte att lämna tillbaka och köpa sats med massor delar känns onödigt.

Har ni några tips? Polygrip och tving löser jag nog inte ut så den lösningen är inte av intresse just nu.

zzr94092
1 september 2021 · 4 378 Inlägg

Bromscylinder? Nej "Jaka 54" Det är bromsok även bak,bara på gamla / mindre bilar som har trummor...

Senast redigerat av zzr94092 (1 september 2021)

Snulfert
2 september 2021 · 20 Inlägg

Hej (igen)

Eftersom det blev ett bra resultat på vänster sida tänkte jag att jag kunde ge mig på andra sidan med igår eftersom det inte snurrat på jättebra där heller.

På den sidan gick vajern smidigt med och armen rör sig ok. När jag tog bort oket så var dock beläggen väldigt svåra att ta bort. Det inre fick jag juckla med massor innan det lossnade. Känns som att det är alldeles för mycket rost/slut där för att det ska gå smidigt. På beläggen är det som en pigg som ligger an mot glidytan som jag gjorde rent så gott jag kunde och även mötande yta på den del håller fast skivan. Ändå var det trögt att få tillbaka belägget på insidan och oket var också ganska segt att trycka på igen. Behöver man byta ut belägg och skiva för att få det bra igen eller hur kan jag rengöra/smörja på bästa sätt?
Hjulet snurrar så det ligger inte emot alltför mycket verkar det som men känns ändå inte som på andra sidan som jag höll på med tidigare.

Mossan1
2 september 2021 · 2 752 Inlägg

Har du blanka plåtar som beläggen ligger mot?
Det blor vad som kallas "Rust-jacking", dvs det rostar under och då lyfter plåten så beläggen fastnar.
Utan plåtarna så kan det bända fast belägg ändå på samma sätt, men är mer uppenbart.

Plåtarna lossar man och slipar under och återmonterar. Utan, så slipar man beläggens anliggningsyta och återmonterar.

Snulfert
2 september 2021 · 20 Inlägg

Är plåtarna på utsidan av beläggen? I så fall har de rostat sönder och delat på sig.

zzr94092
2 september 2021 · 4 378 Inlägg

Nej ,under och över enkelt förklarat...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang