Volvo ställer om helt till elbilar

torpis Forummoderator
3 mars 2021 · 10 572 Inlägg

Volvo är en av få som nu äntligen verkligen talar ur skägget. Nu är det inte inlindat fruktlöst svammel om elektrifierade bilar eller att inte definierar en mildhybrid som förbränningsmotorbil utan nu är det i klartext 2025 skall hälften av Volvo vara helelektriska, 2030 skall alla vara helelektriska. Man säger även att man inte ser någon framtid för förbränningsmotorn.

Man pratar även om att bara sälja bilarna online, men det är nog ett slag i luften då man i samma andetag nämner showrooms, pop up stores etc. Så Volvohandlaren blir nog kvar ändå.

Detta innebär ju också att Volvo tror på att laddinfrastruktur och elnätsproblem kommer vara i hamn med lätthet till 2025 och helt löst och fungerande 2030. Då skall ju alla Volvos gå på bara el, inkl dom som jobbpendlar Stockholm-Malmö och de som drar husvagnen till Åre på semestern.

Intressant måste jag säga och inte minst så lär Sveriges regering nu på riktigt börja sopa spelplanen när flaggskeppet lagt om sitt roder.

Hela presentationen här. Inte direkt sevärd, men likväl det diskussionen här florerar kring.




I samma veva presenterar man C40 Recharge, något slags mellanting mellan XC40 och Polestar 2. Men dom behöver steppa upp det rejält för att möta konkurrenterna. Hyundai (inkl Kia) visar ju var skåpet skall stå nu med Ioniq 5, Tesla kör sitt race och då kan man inte komma med törstiga bilar med medioker prestanda till ett högt pris.

Kan dom leverera denna med tvåhjulsdrift, 77kWh batteriet och prislapp som hamnar på 400k innan subventioner? Om inte så vill det nog till att Volvos ingenjörer jobbar övertid.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
3 mars 2021 · 10 244 Inlägg

torpis skrev:
...nu är det i klartext 2025 skall hälften av Volvo vara helelektriska, 2030 skall alla vara helelektriska...

...

Då skall ju alla Volvos gå på bara el, inkl dom som jobbpendlar Stockholm-Malmö och de som drar husvagnen till Åre på semestern.

Liten rättelse där väl, 2025 ska hälften av alla nya Volvo som tillverkas och säljs vara helelektriska samt 2030 ska alla nya Volvo som tillverkas och säljs vara helelektriska. Blir en smula missvisande annars. smile

Hursom är det nog bra. Nu hoppas man då bara att satsningen går att ro i hamn och att politikerna inte under vägens gång vänder miljöbilskappan åt ytterligare ett annat håll... Igen...

Senast redigerat av Brådhis (7 mars 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
twin_cam Smålänning
6 mars 2021 · 7 877 Inlägg

Kan det kanske ligga något i hur yrt och svårt det kommer vara att uppfylla Euro 7? Kanske helt enkelt är billigare och mer safe att bara skita i att försöka ens utan satsa all de utvecklingspengarna på batteri och elteknik?

Hoppas att fler följer efter.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
viccoA
7 mars 2021 · 3 109 Inlägg

I Norge har man förbjudit försäljning av nya fossila bilar from 2025. Sverige pratar om att förbjuda nya fossila bilar from 2030.

Volvo har kinesiska ägare och en stor del av deras fokus ligger på elbilar. Volvo ligger lite efter just nu men jag är säker på att det kommer gott om nya modeller inom kort.

Senast redigerat av viccoA (7 mars 2021)

Djo
7 mars 2021 · 10 157 Inlägg

Tragiskt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
amazinjoey
7 mars 2021 · 1 138 Inlägg

Ett problem som kommer uppstå är att vårt elnät kommer inte klara av detta smile Övrigt är det superbraa att volvo går över till elbilar, det är både billigare och bättre än fossil bilen. Problemet med distans kommer lösas inom några år, med tanke på att nyare elbilar redan klarar 700km+ per laddning

Senast redigerat av amazinjoey (7 mars 2021)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 mars 2021 · 14 007 Inlägg

amazinjoey skrev:
Ett problem som kommer uppstå är att vårt elnät kommer inte klara av detta smile Övrigt är det superbraa att volvo går över till elbilar, det är både billigare och bättre än fossil bilen. Problemet med distans kommer lösas inom några år, med tanke på att nyare elbilar redan klarar 700km+ per laddning

Vilka är det och vad kostar sådana? Är det bilar för miljonärer då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
amazinjoey
7 mars 2021 · 1 138 Inlägg

Vettemannen skrev:

amazinjoey skrev:
Ett problem som kommer uppstå är att vårt elnät kommer inte klara av detta smile Övrigt är det superbraa att volvo går över till elbilar, det är både billigare och bättre än fossil bilen. Problemet med distans kommer lösas inom några år, med tanke på att nyare elbilar redan klarar 700km+ per laddning

Vilka är det och vad kostar sådana? Är det bilar för miljonärer då?

/Benny

Tex: Xpeng P7, kostar dryga 400k.  G3 som klarar 400km kostar runt 350

https://alltomelbil.se/xpeng-g3-har-anl … om-lockar/

Nya Ford mustangen klarr runt 400-650 km :
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … k/93097073

VW ID4:
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/va … r/id4.html
Klarar 300-500km per laddning

Dessa bilar kostar inte så mycket mer än fossilalternativen av likande bil med liknande utrustning.

Senast redigerat av amazinjoey (7 mars 2021)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 mars 2021 · 14 007 Inlägg

amazinjoey skrev:

Vettemannen skrev:

amazinjoey skrev:
Ett problem som kommer uppstå är att vårt elnät kommer inte klara av detta smile Övrigt är det superbraa att volvo går över till elbilar, det är både billigare och bättre än fossil bilen. Problemet med distans kommer lösas inom några år, med tanke på att nyare elbilar redan klarar 700km+ per laddning

Vilka är det och vad kostar sådana? Är det bilar för miljonärer då?

/Benny

Tex: Xpeng P7, kostar dryga 400k.  G3 som klarar 400km kostar runt 350

https://alltomelbil.se/xpeng-g3-har-anl … om-lockar/

Nya Ford mustangen klarr runt 400-650 km :
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … k/93097073

VW ID4:
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/va … r/id4.html
Klarar 300-500km per laddning

Dessa bilar kostar inte så mycket mer än fossilalternativen av likande bil med liknande utrustning.

Men var har du dom som klarar 700km+???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
granadadr
7 mars 2021 · 7 268 Inlägg

e golfen kostar ju 481 000 nog faan är det mkt dyrare än bränslebilen

viccoA
7 mars 2021 · 3 109 Inlägg

amazinjoey skrev:
Ett problem som kommer uppstå är att vårt elnät kommer inte klara av detta smile Övrigt är det superbraa att volvo går över till elbilar, det är både billigare och bättre än fossil bilen. Problemet med distans kommer lösas inom några år, med tanke på att nyare elbilar redan klarar 700km+ per laddning

Får vi en fungerade V2G standard snart så underlättar det för elnätet. I teorin är inte problemen så stora så det kommer säkert lösas i praktiken med. När det gäller Sveriges totala elproduktion är det inga problem om alla bilar går på el inom en 10-års period. Lokala flaskhalsar är värre.

amazinjoey
7 mars 2021 · 1 138 Inlägg

Vettemannen skrev:

amazinjoey skrev:

Vettemannen skrev:

Vilka är det och vad kostar sådana? Är det bilar för miljonärer då?

/Benny

Tex: Xpeng P7, kostar dryga 400k.  G3 som klarar 400km kostar runt 350

https://alltomelbil.se/xpeng-g3-har-anl … om-lockar/

Nya Ford mustangen klarr runt 400-650 km :
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … k/93097073

VW ID4:
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/va … r/id4.html
Klarar 300-500km per laddning

Dessa bilar kostar inte så mycket mer än fossilalternativen av likande bil med liknande utrustning.

Men var har du dom som klarar 700km+???

/Benny

Kollade du ens första bilen? P7 klarar 706km...

amazinjoey
7 mars 2021 · 1 138 Inlägg

viccoA skrev:

amazinjoey skrev:
Ett problem som kommer uppstå är att vårt elnät kommer inte klara av detta smile Övrigt är det superbraa att volvo går över till elbilar, det är både billigare och bättre än fossil bilen. Problemet med distans kommer lösas inom några år, med tanke på att nyare elbilar redan klarar 700km+ per laddning

Får vi en fungerade V2G standard snart så underlättar det för elnätet. I teorin är inte problemen så stora så det kommer säkert lösas i praktiken med. När det gäller Sveriges totala elproduktion är det inga problem om alla bilar går på el inom en 10-års period. Lokala flaskhalsar är värre.

Underlättar gör det men det kommer tyvärr inte hjälpa så mycket , elnätet i sverige närmar sig tredje världen. När de rekommenderar att man inte dammsuger å att fabriker behöver gå i halvfart säger ett å annat. Det är en av anledningarna varför större bolag inte har byggt data center i här

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 mars 2021 · 14 007 Inlägg

amazinjoey skrev:

Vettemannen skrev:

amazinjoey skrev:

Tex: Xpeng P7, kostar dryga 400k.  G3 som klarar 400km kostar runt 350

https://alltomelbil.se/xpeng-g3-har-anl … om-lockar/

Nya Ford mustangen klarr runt 400-650 km :
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … k/93097073

VW ID4:
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/va … r/id4.html
Klarar 300-500km per laddning

Dessa bilar kostar inte så mycket mer än fossilalternativen av likande bil med liknande utrustning.

Men var har du dom som klarar 700km+???

/Benny

Kollade du ens första bilen? P7 klarar 706km...

Var står det? Kollade länken men där hamnade jag på G3. Eller är jag blind?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
viccoA
7 mars 2021 · 3 109 Inlägg

granadadr skrev:
e golfen kostar ju 481 000 nog faan är det mkt dyrare än bränslebilen

Går bränslebilen på 2kr per mil i drivmedelskostnad? Kommer den med 60.000 i bidrag från staten (blir snart 70.000)?  Hur hög är fordonsskatten, servicekostnader osv.

Initiala kostnaden är hög men slår man ut det per mil brukar elbilen bli billigare än motsvarande fossilvagn.

Senast redigerat av viccoA (7 mars 2021)

zemet
7 mars 2021 · 4 030 Inlägg

viccoA skrev:

granadadr skrev:
e golfen kostar ju 481 000 nog faan är det mkt dyrare än bränslebilen

Går bränslebilen på 2kr per mil i drivmedelskostnad? Kommer den med 60.000 i bidrag från staten (blir snart 70.000)?  Hur hög är fordonsskatten, servicekostnader osv.

Initiala kostnaden är hög men slår man ut det per mil brukar elbilen bli billigare än motsvarande fossilvagn.

En sak att tänka på är att bränslekostnaden är en liten del av kostnaden på många bilar.
Värdeminskningen brukar vara större på de flesta bilar( iaf de första åren) än vad bränslet kostar.

Personer som köper nya bilar brukar ju byta efter 3 år. Och en rimlig körsträcka på en golf är kanske 1500 mil/år.

Jag skulle tro att den golfen tappar iaf 100K i värde på 3 år och 4500 mil. Då är värdeminskningen på 22kr milen. Jag skulle gissa att den tappar mer än 100k.

Och visst, bensingolfen tappar också i värde, men fallhöjden är betydligt lägre.

Jag tror att det är till väldigt stor del andrahandsvärdet som avgör hur dyr den golfen är att köra, inte vad man betalar för bränslet.

Min kompis köpte en ett år gammal V60 T6 hybrid i somras. Den hade gått ganska exakt 1000 mil.
Han köpte bilen 140000 kr billigare än inköpspriset. Och då antar jag att säljaren gjorde lite pengar på affären dessutom...

Så den första ägaren hade en värdeminsking på 140 kr/mil. Då är det ganska skit samma om det kostar 2 kr/mil eller 20 kr mil för bränsle..

Än sålänge så är jag ganska säker på att man måste köra väldigt mycket för att det skall löna sig med elbil.

Med det sagt så ser jag stora fördelar med med el, speciellt i en Volvo.
Volvo idag erbjuder ju ändå bara tråkiga 2l motorer, jag blir ju knappast upphetsad av att köra en 2l diesel. Det är bara dyrt och tråkigt.
Då kan jag lika gärna köra på el och dra nytta av fördelarna med el istället. 

Som du nämnde, ingen service(eller iaf betydligt färre), lägre skatt(än så länge) kupe värme direkt. Slippa få massa dieselkladd på händerna varje gång man tankar mm.

Senast redigerat av zemet (7 mars 2021)

Xebers76
7 mars 2021 · 2 250 Inlägg

Man ska ej blunda för hur billigt man kan äga och åka i en japanare från sent 90tal. Så jag själv gör.

Med det sagt tycker jag det är intressant att se hur marknaden ändras, men själv kommer jag troligen aldrig kunna ha råd med en elbil. Sättet jag lever på hade antagligen funkat bra med elbil då jag har möjlighet att ladda hemma och mest kör inom stan.

Min brukis köptes för 8000kr, går klockrent i motor och låda ännu. Värdeminskning är väl nära noll, men visst jag får stoppa i bensin lite då och då men är absolut inte dem summorna som jag hade förlorat i försäkring, service och värdeminskning på en ny elbil.

Gillar teknik, har verkligen intresse för teknik, men har också en hat-kärlek till dagens bilar. Häftigt är det, men jag tycker det är vansinne med rullande datorer, det har gått för långt, vi behöver verkligen inte all denna lyx för att ta oss från A till B.

Ni som är äldre, hur överlevde ni förr? Ingen adaptiv farthållare, ingen bluetooth, ingen wifi, inga parkeringssensorer, inga elektriska bagageluckor (som mekaniker HATAR jag dessa), inget fjärrstyrt lås, inget centrallås, ingen ABS, jag kan fortsätta hur länge som helst. (Notera ironin på denna meningen)

Jobbar med bilar och jag ansvarar bland annat för allt datorjobb som tillkommer med krockade bilar. Är så mycket sensorer idag som går åt skogen vid en krock så det kan bli en hel del jobb med kalibreringar osv innan allt lirar igen.

Känns som jag går off-topic nu.
Behövde skriva av mig, sorry big_smile

it_mutt Avstängd
7 mars 2021 · 10 388 Inlägg

viccoA skrev:

granadadr skrev:
e golfen kostar ju 481 000 nog faan är det mkt dyrare än bränslebilen

Går bränslebilen på 2kr per mil i drivmedelskostnad? Kommer den med 60.000 i bidrag från staten (blir snart 70.000)?  Hur hög är fordonsskatten, servicekostnader osv.

Initiala kostnaden är hög men slår man ut det per mil brukar elbilen bli billigare än motsvarande fossilvagn.

Golf; 2.0 tdi - 275,000

E-golf (enligt tråden); 481,000-70,000 = 411,000 (låt oss vara generösa).

Det ger;    136,000:- "över".


Genomsnittssvensken kör 1500mil/år.
2.0:an dricker enligt vag 4.2L/100km (WLTP), vi skriver upp den till 0.5L/mil, och dieselpriset till 20:-/l. Milkostnaden blir således enkla 10kr/mil.
Det ger en årskostnad för dessa 1500mil på, enkelt nog, 15,000:-
På sju år, dvs 10.500 mil, har alltså soppan kostat 105,000:-

Det ger 31,000:- "över till annat".

Skatten är, de första åren; 4600. På 7 år (nej, det blir givetvis fel, då skatten sjunker senare, men låt oss räkna så iaf), blir således detta; 32,200:-

Vi skulle alltså efter 7 år kunna säga att det gått ungefär +- 0kr, men, i exakta siffror ligger man nu "back", eller minus om man så vill, 1200:-


"Men service och annat". Ja jo, samtidigt ska då givetvis e-golfen också köra 10,500mil.

Deklarerad förbrukning; 1,27kwh/10km, låt säga 1,3kWh för att hålla decimalerna nere.
2019 var snittpriset för 1kWh 154öre (ja vi måste räkna på vad det faktiskt kostar i slutet), det ger just den ganska perfekta summan (som redan nämnts i tråden), på 200,2öre/mil. Låt säga 2:- jämt.

Summan av kardemumman är alltså då att efter 10,500mil, har "drivmedelet" för denna kostat 21,000:-

Skatten, är visserligen låg, och ligger på massiva 360:-/år. Det ger, på 7 år, 2520:-

Sett till detta har vi alltså (21000+2520) 23520:- "över" att lägga på 2.0:an, där vi låg "back" 1200:-, vilket ger 22320:- att tillskänka dieselsnurran,
innan vi går +-0

Dessa 22,320:- fördelat på de sju åren ger ~3200:-/år, som man kan använda till ex.vis service.

Slutresultat?

Det tar 7 år för medelsvensson, eller 10,500 mil, innan bilarna går jämt ut med varandra.

Så ja, jo, man kan ju alltid hävda att drivmedlet i en elbil är billigare...men det tar sin stund att komma ikapp iaf.

Och, det är, "som vanligt" där problemet ligger. De flesta köper inte ny bil för att det ska löna sig "om tio år" eller "om tiotusen mil".


- - - - Edit - - - -

Nej, det handlar givetvis inte om att "dissa elbilar" eller att jag ens skulle vara mot elbilar, det handlar bara om att i de flesta fall är "ja men det är så billigt att köra"-argumentet rätt enkelt och snabbt sönderhackat sett till hur prisbilderna ser ut idag.

7.5 år är relativt snabbt i förhållande till hur många andra exempel ser ut. Inte direkt ovanligt att man behöver lägga till 3-4 år/5000mil till för att det ens ska gå "+-0", och då har där dessutom, i vissa fall, funnits en "servicebudget" på över 10.000.-/år under alla åren också för "fossilmonstret".

Senast redigerat av it_mutt (7 mars 2021)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
granadadr
8 mars 2021 · 7 268 Inlägg

därför jag kör 1500 kr bil till jobbet,, har en drös med delar, ac å farthållare fungerar,, ekonomiskt ja,,

viccoA
8 mars 2021 · 3 109 Inlägg

it_mutt skrev:

viccoA skrev:

granadadr skrev:
e golfen kostar ju 481 000 nog faan är det mkt dyrare än bränslebilen

Går bränslebilen på 2kr per mil i drivmedelskostnad? Kommer den med 60.000 i bidrag från staten (blir snart 70.000)?  Hur hög är fordonsskatten, servicekostnader osv.

Initiala kostnaden är hög men slår man ut det per mil brukar elbilen bli billigare än motsvarande fossilvagn.

Golf; 2.0 tdi - 275,000

E-golf (enligt tråden); 481,000-70,000 = 411,000 (låt oss vara generösa).

Det ger;    136,000:- "över".


Genomsnittssvensken kör 1500mil/år.
2.0:an dricker enligt vag 4.2L/100km (WLTP), vi skriver upp den till 0.5L/mil, och dieselpriset till 20:-/l. Milkostnaden blir således enkla 10kr/mil.
Det ger en årskostnad för dessa 1500mil på, enkelt nog, 15,000:-
På sju år, dvs 10.500 mil, har alltså soppan kostat 105,000:-

Det ger 31,000:- "över till annat".

Skatten är, de första åren; 4600. På 7 år (nej, det blir givetvis fel, då skatten sjunker senare, men låt oss räkna så iaf), blir således detta; 32,200:-

Vi skulle alltså efter 7 år kunna säga att det gått ungefär +- 0kr, men, i exakta siffror ligger man nu "back", eller minus om man så vill, 1200:-


"Men service och annat". Ja jo, samtidigt ska då givetvis e-golfen också köra 10,500mil.

Deklarerad förbrukning; 1,27kwh/10km, låt säga 1,3kWh för att hålla decimalerna nere.
2019 var snittpriset för 1kWh 154öre (ja vi måste räkna på vad det faktiskt kostar i slutet), det ger just den ganska perfekta summan (som redan nämnts i tråden), på 200,2öre/mil. Låt säga 2:- jämt.

Summan av kardemumman är alltså då att efter 10,500mil, har "drivmedelet" för denna kostat 21,000:-

Skatten, är visserligen låg, och ligger på massiva 360:-/år. Det ger, på 7 år, 2520:-

Sett till detta har vi alltså (21000+2520) 23520:- "över" att lägga på 2.0:an, där vi låg "back" 1200:-, vilket ger 22320:- att tillskänka dieselsnurran,
innan vi går +-0

Dessa 22,320:- fördelat på de sju åren ger ~3200:-/år, som man kan använda till ex.vis service.

Slutresultat?

Det tar 7 år för medelsvensson, eller 10,500 mil, innan bilarna går jämt ut med varandra.

Så ja, jo, man kan ju alltid hävda att drivmedlet i en elbil är billigare...men det tar sin stund att komma ikapp iaf.

Och, det är, "som vanligt" där problemet ligger. De flesta köper inte ny bil för att det ska löna sig "om tio år" eller "om tiotusen mil".


- - - - Edit - - - -

Nej, det handlar givetvis inte om att "dissa elbilar" eller att jag ens skulle vara mot elbilar, det handlar bara om att i de flesta fall är "ja men det är så billigt att köra"-argumentet rätt enkelt och snabbt sönderhackat sett till hur prisbilderna ser ut idag.

7.5 år är relativt snabbt i förhållande till hur många andra exempel ser ut. Inte direkt ovanligt att man behöver lägga till 3-4 år/5000mil till för att det ens ska gå "+-0", och då har där dessutom, i vissa fall, funnits en "servicebudget" på över 10.000.-/år under alla åren också för "fossilmonstret".

E-golf tillverkas inte mer. Ny id3 kostar från
404.000 (minus bidrag 70.000) och är stor som en passat på insidan.

Senast redigerat av viccoA (8 mars 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang