Tips på bra vattenpump till 740, -88 (B230F)

mlju
3 mars 2021 · 24 Inlägg

Hej!
Ska byta vattenpumpen på min Volvo 740, -88 (B230F). Funderar på att passa på och beställa från Autodoc, nu när de har kampanj.
Någon som testat någon från märkena Airtex, Vaico, Febi, Sil, Hepu, Graf, Meyle, GK eller SKF? Vilken rekommenderar ni? Prisskillnaden mellan alla är ju minimal.

simlar
3 mars 2021 · 5 516 Inlägg

Kör alltid på kvalitetsmärken så är det mindre risk att du får göra jobbet två gånger.

SKF brukar alltid vara mitt val när det gäller vattenpumpar och hjullager.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Utmarks-Loke
3 mars 2021 · 5 813 Inlägg

Problemet med autodoc är att det ofta inte spelar någon roll vilket märke du väljer, de skickar sitt eget märke "stark" i stället

simlar
3 mars 2021 · 5 516 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Problemet med autodoc är att det ofta inte spelar någon roll vilket märke du väljer, de skickar sitt eget märke "stark" i stället

Aldrig varit med om.
Dock får man nästan räkna med att minst en grej per beställning är fel.

Har själv gått över till att handla på Trodo istället sedan ett år tillbaka pga mindre strul.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
mlju
4 mars 2021 · 24 Inlägg

simlar skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Problemet med autodoc är att det ofta inte spelar någon roll vilket märke du väljer, de skickar sitt eget märke "stark" i stället

Aldrig varit med om.
Dock får man nästan räkna med att minst en grej per beställning är fel.

Har själv gått över till att handla på Trodo istället sedan ett år tillbaka pga mindre strul.

Trodo är bra alltså?

zzr94092
4 mars 2021 · 4 378 Inlägg

En pump till en 740,det är väl nästan bara att gå till närmaste ICA butik! Nästan iallafall, köp på Autoexperten, Mekonomen, Volvo...

simlar
4 mars 2021 · 5 516 Inlägg

mlju skrev:

simlar skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Problemet med autodoc är att det ofta inte spelar någon roll vilket märke du väljer, de skickar sitt eget märke "stark" i stället

Aldrig varit med om.
Dock får man nästan räkna med att minst en grej per beställning är fel.

Har själv gått över till att handla på Trodo istället sedan ett år tillbaka pga mindre strul.

Trodo är bra alltså?

Bättre än Autodoc i mitt tycke.
Ofta bättre priser samt snabbare och billigare frakt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hilmer
4 mars 2021 · 1 776 Inlägg

simlar skrev:

mlju skrev:

simlar skrev:
Aldrig varit med om.
Dock får man nästan räkna med att minst en grej per beställning är fel.

Har själv gått över till att handla på Trodo istället sedan ett år tillbaka pga mindre strul.

Trodo är bra alltså?

Bättre än Autodoc i mitt tycke.
Ofta bättre priser samt snabbare och billigare frakt.

Trodo har förvisso ofta ganska bra priser, men när det tar 1½ månad att få grejerna (som enligt hemsidan finns på lager) gör ju att man drar sig för att beställa därifrån fler gånger...

Autodoc har jag faktiskt aldrig haft problem med, vid ett tillfälle i en stor beställning så fick jag ett Stark filter istället för det jag beställt men annars kommer alltid det man beställt.
Min senaste beställningen gjordes i söndags och beräknas vara på utlämningsstället i morgon, så rätt snabbt levererat.

jaka54
4 mars 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Har köpt från Autodoc i flera år och aldrig haft problem med felleveranser.
De har dessutom billigare priser på alla grejer om man köper via mobilen jämfört med datorn...men det visste ni kanske redan.  wink

Senast redigerat av jaka54 (4 mars 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 mars 2021 · 13 673 Inlägg

det är till en gammal volvo ta det billigaste du hittar...    skulle det mot förmodan gå fel spelar det ingen som helst roll..   samma sak med kamrem och sånt..    iof byter man inte förens den går av på en sån..  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
4 mars 2021 · 10 244 Inlägg

Aldrig fått fel från Autodoc och aldrig fått något utbytt.

Iofs bara handlat där 10-15 gånger, men ändå. smile

Trodo har jag också provat men bara 1 gång hittills. Funkade bra det också.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
mlju
5 mars 2021 · 24 Inlägg

Vart beställer ni helst ifrån då? (förutom Volvo, Trodo och Autodoc)

Hilmer
5 mars 2021 · 1 776 Inlägg

Hilmer skrev:
Autodoc har jag faktiskt aldrig haft problem med, vid ett tillfälle i en stor beställning så fick jag ett Stark filter istället för det jag beställt men annars kommer alltid det man beställt.
Min senaste beställningen gjordes i söndags och beräknas vara på utlämningsstället i morgon, så rätt snabbt levererat.

Fick paketet idag och för andra gången på alla de beställningar som jag lagt så har jag fått en ersättning på det jag beställt, detta trots att delarna fanns på lager och fortfarande visas som "på lager" på deras hemsida. Och även denna gång var det deras egna "Stark" som levererades.
Men ska man skratta eller gråta, beställde 2 bakhjulslager á 399:- (798:-) men fick istället 2 lager som skulle ha kostat mig 2442:- ifall jag beställt dessa istället!?


Angående ursprungliga frågan om vattenpump, tillverkare spelar mindre roll, men kolla bilder och se till att det är metallskovlar och inte plastskovlar som vissa tillverkare använder sig utav.

Utmarks-Loke
5 mars 2021 · 5 813 Inlägg

Hilmer skrev:

Hilmer skrev:
Autodoc har jag faktiskt aldrig haft problem med, vid ett tillfälle i en stor beställning så fick jag ett Stark filter istället för det jag beställt men annars kommer alltid det man beställt.
Min senaste beställningen gjordes i söndags och beräknas vara på utlämningsstället i morgon, så rätt snabbt levererat.

Fick paketet idag och för andra gången på alla de beställningar som jag lagt så har jag fått en ersättning på det jag beställt, detta trots att delarna fanns på lager och fortfarande visas som "på lager" på deras hemsida. Och även denna gång var det deras egna "Stark" som levererades.
Men ska man skratta eller gråta, beställde 2 bakhjulslager á 399:- (798:-) men fick istället 2 lager som skulle ha kostat mig 2442:- ifall jag beställt dessa istället!?


Angående ursprungliga frågan om vattenpump, tillverkare spelar mindre roll, men kolla bilder och se till att det är metallskovlar och inte plastskovlar som vissa tillverkare använder sig utav.

Nja, de har ju gett sina egna "stark" ett orimligt högt pris för att folk skall bli nöjda när deras billiga delar blivit ubytta. Egentligen är det samma lågprisgrejer som det dom bytte ut. Beställer man dyra märkesgrejer typ Brembo och liknande så byter dom inte ut det.

torpis Forummoderator
5 mars 2021 · 10 572 Inlägg

simlar skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Problemet med autodoc är att det ofta inte spelar någon roll vilket märke du väljer, de skickar sitt eget märke "stark" i stället

Aldrig varit med om.
Dock får man nästan räkna med att minst en grej per beställning är fel.

Har själv gått över till att handla på Trodo istället sedan ett år tillbaka pga mindre strul.

Beställde SKF grejor till min V70. Jag är fullständigt övertygad om att det verkligen är SKF, MEN det är sådant som SKF kasserat och sålt som skrot. Den ena var helt okej den andra var superslapp redan i kartong (spindelled).

Samma sak med Mekonomens originaldelar, kan mycket väl stå Volvo på gjutningen men den är kasserad av Volvo och såld som pirat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hilmer
5 mars 2021 · 1 776 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Nja, de har ju gett sina egna "stark" ett orimligt högt pris för att folk skall bli nöjda när deras billiga delar blivit ubytta. Egentligen är det samma lågprisgrejer som det dom bytte ut. Beställer man dyra märkesgrejer typ Brembo och liknande så byter dom inte ut det.

Vet inte ifall det stämmer överlag, de har tidigare bytt ut Mahle filter mot deras Stark för mig, och Stark var bara hälften så dyrt.
Vad det gäller mina hjullager så är jag medveten om att det inte är det bästa varken de jag beställt eller de jag fått, hade det varit kända märken jag beställt så hade jag varit upprörd men nu spelar det ingen roll. Oavsett tillverkare så bör dom vara bättre än det som just nu sitter monterat...

Utmarks-Loke
5 mars 2021 · 5 813 Inlägg

Hilmer skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Nja, de har ju gett sina egna "stark" ett orimligt högt pris för att folk skall bli nöjda när deras billiga delar blivit ubytta. Egentligen är det samma lågprisgrejer som det dom bytte ut. Beställer man dyra märkesgrejer typ Brembo och liknande så byter dom inte ut det.

Vet inte ifall det stämmer överlag, de har tidigare bytt ut Mahle filter mot deras Stark för mig, och Stark var bara hälften så dyrt.
Vad det gäller mina hjullager så är jag medveten om att det inte är det bästa varken de jag beställt eller de jag fått, hade det varit kända märken jag beställt så hade jag varit upprörd men nu spelar det ingen roll. Oavsett tillverkare så bör dom vara bättre än det som just nu sitter monterat...

Ungefär som när jag fick Stark bromsskivor i höstas då. Det var inte vad jag beställde, men det var nog ungefär samma prisklass. Och bilen blev hundra gånger bättre än den var med de gamla rostiga bromsskivorna så jag var nöjd ändå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang