Oljud i framvagnen

jimmiD
3 mars 2021 · 73 Inlägg

För ungefär en vecka sedan så började det låta ungefär som ett klånkande,skrapande,mullrande ljud....

Någon som vet vad detta kan vara?

husseman
3 mars 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, klånkande låter som gnällstag/spindel..skrapande låter som bromsar, o mullrande låter som hjullager. E´de en Volvo eller Franskt så kan det vara allt samtidigt, fast är det en riktig bil- så får du nog beskriva bättre... hehe

mvh/husse

jimmiD
4 mars 2021 · 73 Inlägg

Är en Opel Astra -00 så vet inte om det är en redig bil direkt men jag väntar på hjullager o ska prova byta det först

Utmarks-Loke
4 mars 2021 · 5 809 Inlägg

Har du konstaterat att hjullagret är kass? Hissa upp bilen och känn på hjulet, man kan ofta känna ett litet glapp. Man vill ju inte gärna byta hjullager bara för att prova, så kul och billigt är det inte

zzr94092
4 mars 2021 · 4 378 Inlägg

Inte säkert att man känner något glapp,snurra ,så fort du kan, och lägg två fingrar på fjädern ,är lagret ok så känner du inget,men om lagret inte är ok så känner du små vibrationer, durr...

jimmiD
4 mars 2021 · 73 Inlägg

Har läst en massa men ville även kolla med andra som mekar hemma etc.... Har gjort litet test med att rycka lite hit o dit på båda sidor o då känner o hör man att det glappar o samt när man kommer upp i mellan 20-40 så börjar man höra ett brummande ljud

jaka54
5 mars 2021 · 5 677 Inlägg

Hej!
Då är det hjullagret!

jimmiD
5 mars 2021 · 73 Inlägg

Tack då byter jag inte förgäves iaf...men o andra sidan är det ingen dyr historia heller, 500kr för båda sidor om jag byter själv, vilket jag kommer göra.

Är dels på tiden med då kvalitets lager håller ca 20.000 o bilen har snart rullat 27.000

jaka54 skrev:
Hej!
Då är det hjullagret!

husseman
6 mars 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, hjullager kan hålla 20000 mil, men om vi tar Renault eller Volvo så e´detta ovanligt. De brukar rasa tidigare, i vissa fall redan vid 6-8k . Volvos klarar sig något längre. Intressant att veta vem som levererar hjullager som håller 20k i dagens råttbo av leverantörer?- Det lär inte vara Feltema eller Stark iallafall. Nyfiken..
mvh/husse

zzr94092
6 mars 2021 · 4 378 Inlägg

Husseman,är du negativ till allt o alla?

husseman
6 mars 2021 · 1 577 Inlägg

zzr94092 skrev:
Husseman,är du negativ till allt o alla?

Hehe...njä ja överdriver saker ibland, o så kan ja inte låta bli att reta Volvonissar.
Sorry, inget illa menat- men kan inte låta bli att retas med folk som tror att Volvo e´det bästa o felfriaste märket på denna jord. Volvo va bra tills 850 kom, sen har det gått utför o dagens KinaVolvo får mig att spy. Men ja e´positiv ibland oxå.
När nån fixat nåt, när folk fattar att vindkraft inte funkar om det inte blåser.
Men det kanske inte framgår i mina inlägg.. ska vara mer positiv i fortsättningen.
Fast, lite svårt när vi har "svetsarn" som SM o lite mkt. "analfabeter" som rockar landet.. - snart Thailand hoppas ja.. så slipper ni reta er på mig.-Puss

mvh/husse

jimmiD
6 mars 2021 · 73 Inlägg

Förstår dig husseman , en del märken kan inte leverera vad de sagt att det borde o den infon jag fick fram är väll typ för original sedan tillverkning som dom menar då....har även hört att lager kan ge sig redan efter 2 månader om man väljer himpaimpa wannabe märke.

Men för min 21åriga bil så vill jag inte lägga för många tusenlappar på att laga, utom nöjer mig med billigare som faktiskt kan visa sig ibland vara bättre än original i en del fall

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang