Köpråd: Sportig bil för max 150000

jaka54
1 april 2021 · 5 679 Inlägg

Hej!
Porsche Boxter och BMW:n ovan är väl det "sportigaste" (Roliga att köra, hög kvalité, liten värdeminsking, hög "vill också ha" faktor från grannar och andra bilägare) i bilväg man kan få tag på för de pengarna som är aktuellt!
Det  är bara att slå till!

Senast redigerat av jaka54 (1 april 2021)

Off
1 april 2021 · 101 Inlägg

JONAZ031 skrev:
Off: jg orkar inte ens svara dig egentligen...Prutar gör man för att göra en så bra affär som möjligt och på det sättet öka marginalen vid en försäljning .Men det e klart du inte fattar det...ingen mer idé att diskutera med en som dig.

Ja, vill man framstå som den med sista ordet är det ju en bra idé att svara utan att citera i hopp om att personen inte ser svaret...

Visst var en sån som prutar utan anmärkning på bilen du. Jag tycker i alla fall att man ska ha en anmärkning på bilen man åkt och tittat på innan man försöker pruta. Vill någon pruta när jag säljer en bil frågar jag varför. Har prutaren ingen anledning till det så säger jag direkt nej smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 april 2021 · 17 376 Inlägg

Off skrev:

JONAZ031 skrev:
Off: jg orkar inte ens svara dig egentligen...Prutar gör man för att göra en så bra affär som möjligt och på det sättet öka marginalen vid en försäljning .Men det e klart du inte fattar det...ingen mer idé att diskutera med en som dig.

Ja, vill man framstå som den med sista ordet är det ju en bra idé att svara utan att citera i hopp om att personen inte ser svaret...

Visst var en sån som prutar utan anmärkning på bilen du. Jag tycker i alla fall att man ska ha en anmärkning på bilen man åkt och tittat på innan man försöker pruta. Vill någon pruta när jag säljer en bil frågar jag varför. Har prutaren ingen anledning till det så säger jag direkt nej smile

Folk har försökt pruta med mig i genom åren på bilar som varit i utmärkt kondition. Det har inte gått så bra...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cassius Hobbymekaniker
6 april 2021 · 470 Inlägg

Off skrev:

JONAZ031 skrev:
Off: jg orkar inte ens svara dig egentligen...Prutar gör man för att göra en så bra affär som möjligt och på det sättet öka marginalen vid en försäljning .Men det e klart du inte fattar det...ingen mer idé att diskutera med en som dig.

Ja, vill man framstå som den med sista ordet är det ju en bra idé att svara utan att citera i hopp om att personen inte ser svaret...

Visst var en sån som prutar utan anmärkning på bilen du. Jag tycker i alla fall att man ska ha en anmärkning på bilen man åkt och tittat på innan man försöker pruta. Vill någon pruta när jag säljer en bil frågar jag varför. Har prutaren ingen anledning till det så säger jag direkt nej smile

Jag prutar också även om bilen i fråga är såsom beskriven och därmed inget att anmärka på.

Jag motiverar det dock med att jag vill känna att jag gör en bra affär, har aldrig gått dåligt hitintills smile Däremot brukar det i regel handla om små summor i sammanhanget. (Sist var det från 135k ner till 130 t ex)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
torsen
6 april 2021 · 7 198 Inlägg

Om det i en (Blocket-)annons finns angivet ett pris samt bud så anser jag inte att man prutar om man hänvisar till bilpriser.se, car.info m fl och lämnar ett bud baserat på värderingen man fått.
Man lämnar fakta till säljaren som har att ta ställning till ett realistiskt bud.
För att inte vara ohemul kan man "krydda" lite extra.

En bil som ny kostade cirka 189.000:- exkl utrustning (automatlåda 15´+ paket 15´+ metallick 5,5´+vinterhjul 12´+ motor-& kupévärmare 7,5´+ LED-ramp ? + armstöd ? + bagagelåda  ?+ gummimattor ?+ Ditecbehandling ?) och nu, efter 1.500 mil och 1½ år, begärs 300.000:- för, men som värderas till i mellan 206.000:- och 228.000:- vid köp hos bilhandel.
Vid privataffär cirka 30.000:- lägre än bilhandelsföretag.

Automatlåda kan väl höja priset med 10.000:-.
Paketet kan vara värt 5.000:-
2 säsonger använda vinterhjul anser jag inte är värda mer än 2.500:-.
Metallicklack någon tusenlapp.
Motor & kupevärmare + LED-ramp + armstöd + bagagelåda + mattor m m småsaker höjer inte värdet.
Inte heller en Ditec-behandling.

Men en extra omfattande rostskyddsbehandling för runt 10.000:- hade för mig höjt priset med cirka 5.000:-. Jag har sett nyttan av tidig omfattande rostskyddsbehandling på nya bilar.

Är det ohemult att bjuda 225.000:-?(bilen är inte rekondad eller ens tvättad och urstädad)

Exemplet är verkligt och aktuellt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 april 2021 · 17 376 Inlägg

torsen skrev:
Om det i en (Blocket-)annons finns angivet ett pris samt bud så anser jag inte att man prutar om man hänvisar till bilpriser.se, car.info m fl och lämnar ett bud baserat på värderingen man fått. .......

Värderingen grundar sig på -i alla fall- i Car.info:s fall på Blocketannonser. Därav kommer ett medianpris. Problemet är att sökroboten inte vet om en eller flera bilar säljs som objekt med rasade motorer osv.

Hade du ringt mig och börja prata om nämnda sidor hade jag bett dig köpa en annan bil!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dddale
6 april 2021 · 71 Inlägg

Skulle uppskatta  om vi höll oss till min tråd och inte prutades ädla konst mm!

Vaxxa
8 april 2021 · 6 Inlägg

Varför inte en vacker italienska med temperament?
Alfa Romeo Brera 3.2 JTS 👍

amazinjoey
8 april 2021 · 1 138 Inlägg

Som sagt Saab 9-3 Turbo X

dddale
8 april 2021 · 71 Inlägg

Vaxxa skrev:
Varför inte en vacker italienska med temperament?
Alfa Romeo Brera 3.2 JTS 👍

Tittar gärna på nyare årsmodell som är inom budget.. Förslag?
Hur är kvalitén osv 🤔?

Hickan
8 april 2021 · 373 Inlägg

corsa opc: https://www.blocket.se/annons/norrbotte … n/94950607

fiesta st: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … t/95016887
här är en optimerad: https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/93696358
sen finns just st200 också

lågt miltal, billigt ägande

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … m/91354266
säkert många som inte håller med mig, men tt tycker jag är schysst https://www.blocket.se/annons/skane/audi_tt/94500297
bra bit över budget dock, annars den äldre modellen

känns som vettiga bilar med lågt miltal om man vill ha något som inte strular. vet en snubbe som bytte från en m5a till en fiesta st bara för det var så otroligt mycket billigare och ändå gav ungefär samma känsla.

Senast redigerat av Hickan (8 april 2021)

jag hatar bilar
Off
10 april 2021 · 101 Inlägg

Hickan skrev:
corsa opc: vet en snubbe som bytte från en m5a till en fiesta st bara för det var så otroligt mycket billigare och ändå gav ungefär samma känsla.

M5- en stor bil med mycket hästkrafter och bakhjulsdrift

Fiesta ST- en liten bil med få hästkrafter och framhjulsdrift

Ganska svårt att se att de skulle ge samma känsla haha. Men ja, det är säkert mycket bil för pengarna ifall man klarar av att leva med framhjulsdrift smile

SportPilot Ubåtsingenjör
10 april 2021 · 7 217 Inlägg

Ja en m5 och en fiesta är så olika bilar det bara kan bli

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
spillolja
10 april 2021 · 4 014 Inlägg

En Fiesta ST  borde det vara bra snurr i
https://ford.se/fiesta-st#!3-1-Frarhjlp

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 april 2021 · 17 376 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Porsche Boxter och BMW:n ovan är väl det "sportigaste" (Roliga att köra, hög kvalité, liten värdeminsking, hög "vill också ha" faktor från grannar och andra bilägare) i bilväg man kan få tag på för de pengarna som är aktuellt!
Det  är bara att slå till!

Hm. Nästa värre än att åka runt i en TT. Skämsvarning De Luxe.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
10 april 2021 · 7 217 Inlägg

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Porsche Boxter och BMW:n ovan är väl det "sportigaste" (Roliga att köra, hög kvalité, liten värdeminsking, hög "vill också ha" faktor från grannar och andra bilägare) i bilväg man kan få tag på för de pengarna som är aktuellt!
Det  är bara att slå till!

Hm. Nästa värre än att åka runt i en TT. Skämsvarning De Luxe.

På vilket vis är det skämmigt att köra boxster? Grymt bra bilar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
dddale
27 april 2021 · 71 Inlägg

Har en kriterie till jag måste ta hänsyn till lr ja två snarare, har köpt en sommarstuga så på bilen vore drag och att de är en kombi ( mest pga lastutrymmet) kanon.. Lär de bli så att man ska kolla på volvo's T4 lr D4 modeller eller vad är alternativen..Helst under 15000 mil är jag även inne på ..Tacksam för era svar hittills!

Tobzter
27 april 2021 · 3 144 Inlägg

De är inte mycket kvar av sportig bil i denna köpråds tråd wink
En svensson kombi med lite extra knuff i verkar va de som är aktuellt

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
dddale
27 april 2021 · 71 Inlägg

Tobzter skrev:
De är inte mycket kvar av sportig bil i denna köpråds tråd wink
En svensson kombi med lite extra knuff i verkar va de som är aktuellt

Ja du har helt , vart ändrade förutsättningar. Får skumma igenom de trådar som finnes i detta forum..Tack för upplysningen haha!

Off
27 april 2021 · 101 Inlägg

Tobzter skrev:
De är inte mycket kvar av sportig bil i denna köpråds tråd wink
En svensson kombi med lite extra knuff i verkar va de som är aktuellt

Tror inte ens "extra knuff" går att tillämpa ifall man kollar på en T4/D4 big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang