Styrservo gett upp?

diese1
4 mars 2021 · 102 Inlägg

Tjena, styrservon i min King Cab har sedan jag köpte den varit dålig, hackig, trög, och "skrikit" när man svänger för skarpt eller står still och vrider på ratten.
Jag har dock kört med det för det har funkat tillräckligt, den har dock nu på senare tid blivit värre, den styr extremt trögt och hackar så in i helvete när man svänger. Skriker gör den också.
Oljenivån är hög så vad är det som kan vara problemet?

mb_pucken
4 mars 2021 · 5 083 Inlägg

Om inte remmen slirar så är min gissning att pumpen börjar ge upp.

Senast redigerat av mb_pucken (4 mars 2021)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
diese1
4 mars 2021 · 102 Inlägg

mb_pucken skrev:
Om inte remmen slirar så är min gissning att pumpen börjar ge upp.

Misstänker det med, jag har känt på remmarna och ingen verkar vara särskilt slapp

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 mars 2021 · 13 669 Inlägg

du kan ju testa att spola rent systemet det är ju inte jätte ovanligt att det blir rätt skitigt när man inte bytt oljan på 10år smile


jag skulle börja med att byta ut oljan och sen byta rem  blev det inte bättre efter det skulle jag kasta dit en ny pump.       det är ju endå saker som kan vara bra att göra och även om man förlorar en del olja vid bytet så är oljan inte skit dyr pga det är små mängder som behövs

det kan ju vara andra fel oxå    det kan ju vara så att det går trögt att styra pga något slitage på styrväxel eller framvagn    skulle gissa på att rattaxelknutar oxå är en sak som påverkar..

men har man normal återgång efter man svängd så fungerar allt sånt bra.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
diese1
5 mars 2021 · 102 Inlägg

Growe skrev:
du kan ju testa att spola rent systemet det är ju inte jätte ovanligt att det blir rätt skitigt när man inte bytt oljan på 10år smile


jag skulle börja med att byta ut oljan och sen byta rem  blev det inte bättre efter det skulle jag kasta dit en ny pump.       det är ju endå saker som kan vara bra att göra och även om man förlorar en del olja vid bytet så är oljan inte skit dyr pga det är små mängder som behövs

det kan ju vara andra fel oxå    det kan ju vara så att det går trögt att styra pga något slitage på styrväxel eller framvagn    skulle gissa på att rattaxelknutar oxå är en sak som påverkar..

men har man normal återgång efter man svängd så fungerar allt sånt bra.

Hur spolar jag systemet?
Den återgår ju till ursprungligt läge när man släpper så det är nog ingen fara med styrväxeln o framvagnen

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 mars 2021 · 13 669 Inlägg

diese1 skrev:

Growe skrev:
du kan ju testa att spola rent systemet det är ju inte jätte ovanligt att det blir rätt skitigt när man inte bytt oljan på 10år smile


jag skulle börja med att byta ut oljan och sen byta rem  blev det inte bättre efter det skulle jag kasta dit en ny pump.       det är ju endå saker som kan vara bra att göra och även om man förlorar en del olja vid bytet så är oljan inte skit dyr pga det är små mängder som behövs

det kan ju vara andra fel oxå    det kan ju vara så att det går trögt att styra pga något slitage på styrväxel eller framvagn    skulle gissa på att rattaxelknutar oxå är en sak som påverkar..

men har man normal återgång efter man svängd så fungerar allt sånt bra.

Hur spolar jag systemet?
Den återgår ju till ursprungligt läge när man släpper så det är nog ingen fara med styrväxeln o framvagnen

tar loss returen och häller i nya olja medans den gamla sprutar ur..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang