TPMS ventil trasig efter däckskifte

daviddaviddavid
5 mars 2021 · 3 Inlägg

Köpte nya vinterdäck. Lät en firma montera dom och allt var frid och fröjd.
Några dagar senare så börjar det läcka ut luft ur 3/4 av däcken...

Fyllde på och TPMS klagar och däcken har tappat luft.
Åker dit och förklarar för dom och däcken åker i vattenbad och vi ser att det bubblar vid ventilen.

Han tar loss och säger at det är ventilen som är trasig och nya måste köpas... "Dom är rätt dyr".

Vad tycker ni en sån här gång... Jag tolkade hans "dom är rätt dyr" som att det är jag som kommer får betala för dom...

Jag tänker att dom har väl gått sönder när dom monterade däcken och därför borde dom betala för dom? Eller vad tycker ni ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars 2021 · 17 455 Inlägg

Klart den gått sönder när de skiftade däcken. Inte ovanligt. De får plugga i en ny och gifta in den i bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
daviddaviddavid
8 mars 2021 · 3 Inlägg

Är det något speciellt jag måste tänka på när jag köper ny TPMS-sensor?
Jag kollar på några sidor och det kommer upp ett par varianter.. Olika frekvensområden verkar skilja osv?

Men jag har skrivit in reg numret så då borde väl dom tpms-sensorerna också passa eller är det mer att tänka på?

torsen
8 mars 2021 · 7 231 Inlägg

Hur gamla är TPMS-ventilerna/givarna?
De har ett integrerat batteri som enligt vad jag läst har en livslängd på 5 plusminus 2 år.
Har haft det på några Jeepar.
Krånglade så att en bit eltejp placerades över indikeringslampan.
Honda CR-V har ett annat bättre system.
Avhängigt ABS-systemet.
Många kvalitetsbilar har det systemet.
Inte krånglat på 5½ år drygt.

Mitt råd är:
Skit i TPMS:en och gör som jag.
Tejpa över lampan.

daviddaviddavid
8 mars 2021 · 3 Inlägg

Grejjen är att det läcker luft ur däcket.. så egentligen är det inte tpms sensorn det är fel på. Utan den säger väl egentligen rätt. Men som jag förstod på bilmekanikern så är det tpmssensorn / ventilen.. (ser i mina ögon ut att sitta ihop?)

Så däcken tappar 1 bar under 2 dygn typ... småpyser ut luft vid ventilen


(det är en kia ceed -16)

Senast redigerat av daviddaviddavid (8 mars 2021)

xXSammy
8 mars 2021 · 6 569 Inlägg

Hör inte till ovanligheterna att fälgarna börjar oxidera så blir det läckage mellan fälg och ventil

De/Dem
Utmarks-Loke
8 mars 2021 · 5 833 Inlägg

Det där med däcktrycksövervakning är ytterligare en idiotgrej som myndigheterna tvingar biltillverkarna att ha, trots att det bara krånglar. Jag tror man är rädd för ökade utsläpp eftersom däck med lågt lufttryck rullar tyngre. Min bil använder också ABS-signalerna istället, men det satt TPMS-ventiler i fälgarna när jag köpte nya sommardäck i fjol. Däckkillen frågade vad han skulle göra med dom, byt ut skiten till vanliga sa jag. Han höll med och sa att han gjort det med tusentals hjul förut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang