Laddinfrastrukturen

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 mars 2021 · 14 007 Inlägg

viccoA skrev:

Vettemannen skrev:

viccoA skrev:

Det är ju precis det jag skrev tidigare. Kan du inte lösa din laddning fortsätt köra din fossilvagn tills infrastrukturen når dig med.

54% av Sveriges befolkning bor i villa. De som bor i lägenhet kommer med få tillgång till laddare, men det tar nog lite tid. Har ni två års kö till parkeringen står du förmodligen på gatuparkering idag och även där kommer många fler laddare. Även i Kristianstad.

Tänk att du bor i lägenhet och är tvingad att parkera på gatan där det finns 5 laddare. Du kommer hem klockan 22,00. Alla laddstolpar är upptagna. Vad gör man? Står man och väntar tills nån behagar komma ut för att flytta sin bil, nja tror inte det. Elle ska vi göra upp en lista på vilka som får ladda på vilka tider? För det kommer aldrig sättas upp en laddstolpe på varje p-plats på alla gator. Näe, jag tror inte ett dugg på detta.

/Benny

Du får väl gå ett par hundra meter från någon annan laddare hem. Om man inte kör mycket mer än medelbilisten behöver man inte tanka varje kväll heller. Som sagt, har du inte möjlighet att ladda ännu, vänta lite så kommer det fler laddare.

Jag tillhör dom och bor till och med på landet. Jag tycker inte om att alla elbilsfanatiker verkar tycka att allt runt elbilar är så förbannat lätt. Alla elbilsfanatiker här på forumet verkar också bo i villa men tänk på alla som inte gör det och tänk på alla som inte kan ladda på sitt jobb som elbilsfanatikerna verkar tro att alla kan göra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
twin_cam Smålänning
7 mars 2021 · 7 877 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag tillhör dom och bor till och med på landet. Jag tycker inte om att alla elbilsfanatiker verkar tycka att allt runt elbilar är så förbannat lätt. Alla elbilsfanatiker här på forumet verkar också bo i villa men tänk på alla som inte gör det och tänk på alla som inte kan ladda på sitt jobb som elbilsfanatikerna verkar tro att alla kan göra.

/Benny

Jag bor i ett hus i vildmarken utan grannar inom synhåll, elbil passar perfekt där, slipper starta upp en förbränningsbil bara för att köra några mil till affären och sparar massor med pengar när jag pendlar till jobbet.

Men det passar inte alla. Kör man väldigt få mil lönar sig inte investeringen. Samma sak om man bor i lägenhet bör man nog vänta tills utvecklingen kommit ikapp lite, för ska man bara snabbladda så är man snabbt uppe i samma kostnad per mil i drivmedel som en bensin eller dieselbil.
Samma sak om man bara är rent avigt inställd och hatar utveckling i allmänhet och elbilar i synnerhet. Jag tänker inte försöka omvandla någon utan tycker man det är kul att tanka bara för att köra till jobbet är det helt okej, det har jag också gjort i alla år innan, men saknar det inte direkt. smile

BEHÖVER man verkligen räckvidden och absolut inte har tid eller lust att stanna och ladda på vägen så är det kanske värt att betala för det också.

Eknomiska skäl är en annan anledning, ägen en elbil är ingen konst men många av dom är dyra och då är det ju i regel handpenningen som är svår att få fram. Men det är en historia för en annan tråd.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Bassiehof
7 mars 2021 · 1 777 Inlägg

viccoA skrev:

Vettemannen skrev:

viccoA skrev:

Det är ju precis det jag skrev tidigare. Kan du inte lösa din laddning fortsätt köra din fossilvagn tills infrastrukturen når dig med.

54% av Sveriges befolkning bor i villa. De som bor i lägenhet kommer med få tillgång till laddare, men det tar nog lite tid. Har ni två års kö till parkeringen står du förmodligen på gatuparkering idag och även där kommer många fler laddare. Även i Kristianstad.

Tänk att du bor i lägenhet och är tvingad att parkera på gatan där det finns 5 laddare. Du kommer hem klockan 22,00. Alla laddstolpar är upptagna. Vad gör man? Står man och väntar tills nån behagar komma ut för att flytta sin bil, nja tror inte det. Elle ska vi göra upp en lista på vilka som får ladda på vilka tider? För det kommer aldrig sättas upp en laddstolpe på varje p-plats på alla gator. Näe, jag tror inte ett dugg på detta.

/Benny

Du får väl gå ett par hundra meter från någon annan laddare hem. Om man inte kör mycket mer än medelbilisten behöver man inte tanka varje kväll heller. Som sagt, har du inte möjlighet att ladda ännu, vänta lite så kommer det fler laddare.

Tycker inte du att det är så snyggt med laddstolpar överallt? Jag blir lite lätt nostalgisk när jag minns alla vackra parkeringsmätare från förr! #zumkotzen

Brådhis * Voff voff *
7 mars 2021 · 10 244 Inlägg

viccoA skrev:

Brådhis skrev:

viccoA skrev:
Förstår inte din frågeställning. Om du har 40mils räckvidd i bilen varje morgon hur många gånger om året skulle du behöva fylla på mer mil och hur många?

Det här det vanliga problemet i dessa diskussioner... Den som kör elbil, och därmed har en livsstil och en vardag som passar för elbil, har tyvärr liten eller ingen förståelse för dom som inte har det.

Argumentet är att bilen är fulladdad på morgonen och därmed är diskussionen om räckvidd och "tankning" avslutad eller ska möjligen övergå i att man ska se till att man får ett uttag hemma. "Prata med bostadsrättsföreningen"... Trots 2 års kö till en vanlig plats utan el ens...? Jomenvisst... Boende i lägenhet i stan, där elbilarna passar bäst? Visst 2500 nya laddstolpar i Stockholm, men det hjälper föga någon som bor i Sundsvall eller Kristianstad.

Lyft blicken lite... Dumförklara inte dom som idag inte kan/har möjlighet att köra/köpa elbil. Tryck inte ner elbilar i halsen på dom, så kommer även dom att en dag också förstå att elbilar är bra. smile

EDIT: Jag tror för övrigt att elbilar är bra. Och har sin plats i historien. Däremot är det läskigt att satsa allt på ett kort. Utvecklingen går framåt och den kan gå i många riktningar. Vem vet hur saker förändras över tid. Vad som dyker upp och utvecklas, vilket spår som då väljs, hur föränderlig världen och dess utveckling faktiskt är. Tänk bara på hur förändrad världen är nu av pandemin.

Så... Satsa på att fasa ut fossila bränslen? Absolut! Satsa alla kort på ren eldrift? Absolut inte! smile

Det är ju precis det jag skrev tidigare. Kan du inte lösa din laddning fortsätt köra din fossilvagn tills infrastrukturen når dig med.

54% av Sveriges befolkning bor i villa. De som bor i lägenhet kommer med få tillgång till laddare, men det tar nog lite tid. Har ni två års kö till parkeringen står du förmodligen på gatuparkering idag och även där kommer många fler laddare. Även i Kristianstad.

Men bara 40,1% av hushållen i Sverige finns i småhus/villa. 48,8% återfinns i flerfamiljshus.

Samt i dina 54% ingår över 2 miljoner invånare som är för unga (under 18) för att äga bil...

Statistik visar oftast det som den som presenterar den vill att den ska visa. wink

Sedan kan man ju förstås även diskutera om det verkligen är rimligt att man ska basera hushållens persontransporter på ett system som för att fungera kräver att man måste bygga ett enormt nät av "tankstationer" i princip hemma hos folk. Jag vet ingen, utom möjligen bönder, som får bränslet levererat "hem" idag...

Och det är just det... Det är där jag fastnar i viss mån och tycker att det är lustigt att man gör sådana enorma investeringar för att tillgodose dagens behov. En ögonblicksbild i historieboken. Som jag nämnde i mitt förra inlägg så är utvecklingen föränderlig. Vad händer om 5-10-15 år? Induktionsladdning? Annan ny teknik som vi knappt vågar drömma om idag?

Jag stod hos en låssmed häromdagen och fingrade på ett fingeravtrycksaktiverat hänglås. När jag var barn på 80-talet var det nå´t man möjligen såg i en Bond-film. Idag verklighet... Bara en tanke liksom...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
twin_cam Smålänning
27 mars 2021 · 7 877 Inlägg

Såg denna i en tråd på FB.

https://teslaclubsweden.se/jo-det-gar-a … -med-kort/

Kommer någon laddoperatör ge kunderna vad dom vill ha?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
xXSammy
27 mars 2021 · 6 566 Inlägg

Hoppas på det, även om det nog inte blir mitt huvudsakliga sätt att betala så uppskattas möjligheter

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang