Passat 1.8T -00 / Lågt oljetryck

hariroven
8 mars 2021 · 9 Inlägg

Hallå där
Jag och frugan köpte igår en Passat -00 med 1.8T motor
Efter hemkomst (knappt 5 mil körda efter köp) tänds oljelampan med texten 'STOP' följt av "Öldrucken" och lite pipande, när vi kör in på Ica Maxis parkering hemma.

Efter lite forskning har jag uteslutit att det rör sig om något annat än lågt oljetryck, motorn går bra och låter finemang, inget skrammel, skrapande eller tickande.

Nissen vi köpte den av bytte både olja och oljefilter 01/21 (samt ett år tidigare, som man bör) och bilen har rullat knappa 60 mil sen senaste besiktningen 02/21
Han berättade också att han hällt i något i oljan som ska lösa upp kockor och gojs som jag sett en hel del kalla "sludge" när jag kollat runt här.
Misstänker att sludget har börjat lösas upp och täppt igen oljesilen som följd

Vad ska jag göra? Gissningsvis bör jag inte köra runt med bilen, men jag har bara haft körkort ett halvår att kan ungefär lika mycket om att mecka som en normalsmart hund. Känns jävligt surt att bilen ska behöva stå knappt 24 timmar efter vi köpt den

Tack! Mvh Perra

uhlin
8 mars 2021 · 2 831 Inlägg

Men tänk att folk ska ha i mirakelmedel i varje hål de ser.  Skulle tippa på igensatt oljesil efter de haft i sån skit..... Varför? Har de innan haft samma problem månntro?

Oljetråget ska det bara vara olja och i kylsystemet bara kylvätska.

Ett par snabba oljebyten skulle kanske kunna hjälpa men väldigt lömskt om nu silen är tät. Då hjälper det inte. Jag skulle ta ner Oljetråget och kolla innan jag gör nåt annat. Stor risk för motorhaveri om den inte får olja efter ordning.

Skulle även kunna va givaren till oljetrycket som spökar med lite tur.
Fast tror knappast det i detta fall.

hariroven
8 mars 2021 · 9 Inlägg

Ja det låter ju jävligt kul och billigt, haha. Vad kostar en sån affär då? Misstänker att det inte är något jag fixar själv.

Får väl skatta mig lyckligt att jag gav 4000 mindre än vad han ville ha och att tjejens bror är bilmek

Brådhis * Voff voff *
8 mars 2021 · 10 244 Inlägg

hariroven skrev:
...Han berättade också att han hällt i något i oljan som ska lösa upp kockor och gojs som jag sett en hel del kalla "sludge" när jag kollat runt här...

Typ där hade jag nog åkt och kikat på en annan bil... Kanske inte så mycket för just mirakelmedlets existens utan för att en ägare som gör detta, och berättar om det, har nog sannolikt även tidigare gjort egna lösningar på problem, och det är sällan bra...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
8 mars 2021 · 5 809 Inlägg

De där bilarna, med den motorn, är kända för problem med oil sludge. Jag har hört att det beror på att motorn ursprungligen satt på tvären i golf, men sattes på längden i passat och fick då problem med oljeflödena. Jag vet inte om det stämmer, men något beror problemen på. Om inte oljebytena skötts riktigt noggrann genom hela bilens liv stelnar oljan till en beläggning inuti motorn och kan sedan lossna i flak som sugs fast mot silen i oljepumpens pickup. För att åtgärda räcker inte med några "mirakelmedel", man måste plocka isär motorn och rensa med slev eller andra verktyg. Det är ett riktigt grisjobb och förmodligen inget man gör på en 4000kr-bil.

Utmarks-Loke
8 mars 2021 · 5 809 Inlägg

Eller för att säga det på ett annat vis, säljaren visste nog precis vad han sålde och han blåste dig.

hariroven
8 mars 2021 · 9 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
De där bilarna, med den motorn, är kända för problem med oil sludge. Jag har hört att det beror på att motorn ursprungligen satt på tvären i golf, men sattes på längden i passat och fick då problem med oljeflödena. Jag vet inte om det stämmer, men något beror problemen på. Om inte oljebytena skötts riktigt noggrann genom hela bilens liv stelnar oljan till en beläggning inuti motorn och kan sedan lossna i flak som sugs fast mot silen i oljepumpens pickup. För att åtgärda räcker inte med några "mirakelmedel", man måste plocka isär motorn och rensa med slev eller andra verktyg. Det är ett riktigt grisjobb och förmodligen inget man gör på en 4000kr-bil.

Snackade med en på Mekonomen, han körde i skiten innan varje oljebyte och tömde ut det innan han bytte oljan, "funkar skitbra"
Men jag antar att det såklart inte nödvändigtvis biter på sludgen som bildas i 1.8orna
Bilen är grundservad mellan fram tills 2006, sedan 2018 som senast

Ska iallafall åka och tömma ut oljan i morgon och se vad som följer med ut, är den fin så är det väl bara att dra tråget, byta pumpen och börja diska. Jag kan förhoppningsvis komma undan relativt billigt med det hos bekanta

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang