Köp av "reparationsobjekt"

victorimba1
8 mars 2021 · 56 Inlägg

Hej,

Håller på att kultivera ett bilintresse som växt sig starkare de senaste åren, främst kring diagnostik och felsökning. Håller därför span efter lämpliga objekt att plocka hem och skruva med. Bilar jag söker efter kostar under 10 000 kronor och ska ha något intressant problem att sätta tänderna i, typ startar inte eller har ett gäng lysande lampor och felkoder. Jag har inte för avsikt att tjäna pengar utan vill endast ha erfarenhet.

Grejen är att dessa objekt försvinner så otroligt snabbt från marknaden och jag undrar om det är någon annan som har samma erfarenhet? Jag uppskattar att de mest intressanta objekten försvinner inom 2-3 timmar, knappt så man hinner bilda en uppfattning även om man är snabb på bollen. Blev nästan chockad när jag började kolla då de flesta bilar ändå är närmare 20 år gamla och ibland gränsen till skrotfärdiga...

Någon som har tips på var man kan söka där "fiskevattnet" är lite lugnare? Idag kollar jag huvudsakligen Facebook Marketplace, Blocket och diverse nätauktioner. Håller till i Östergötland.

Mvh,

Senast redigerat av victorimba1 (8 mars 2021)

HansRos
8 mars 2021 · 2 Inlägg

Hej, skicka ett pm istället så undviker du annonsproblematiken i forumet.
Mvh mod

Senast redigerat av HansRos (8 mars 2021)

uhlin
8 mars 2021 · 2 831 Inlägg

HansRos skrev:
.

Tror knappast du får några 10.000 för en t4 - 02 med dessa fel. Och annonsering i trådar på garaget tillåts väl inte om jag inte missminner mig.

HansRos
8 mars 2021 · 2 Inlägg

Räknar ju 5 för bilen och 5 för vinterhjulen. Såg det inte som en annons, bara svar på en fråga.

Brådhis * Voff voff *
8 mars 2021 · 10 244 Inlägg

victorimba1 skrev:
Någon som har tips på var man kan söka där "fiskevattnet" är lite lugnare? Idag kollar jag huvudsakligen Facebook Marketplace, Blocket och diverse nätauktioner. Håller till i Östergötland.

Marketplace är nog det bästa förslaget sett till vad du söker. Men du får nog vara snabb. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
9 mars 2021 · 2 182 Inlägg

"billiga skrotbilar" brukar säljas fort som reservdelsbilar, inte direkt många som köper sånna för att laga.
Sen kan det ju även vara så att en bil med till synes "många fel", kan en lite mer erfaren person "laga på 5min", och då finns det helt plötsligt pengar att tjäna.

Bara som exempel V70in ovan, tankarna far direkt till 2 saker som troliga orsaker, inget utav dom speciellt dyrt att laga. Kan givetvis vara något helt annat, men det är ju en risk man alltid tar när man köper defekta saker.

victorimba1
11 mars 2021 · 56 Inlägg

Tänkte att jag kunde passa på att använda min tråd för vidare diskussion...

Har fått nys om denna bil (https://www.blocket.se/annons/ostergotl … o/94291979) och varit i kontakt med ägaren som uppger att bilen stannat under färd och att en mek på bilmack diagnostiserat tändspole som dålig. Den byttes och bilen gick tills den började varna om katalysatorn, som också byttes. Sedan gick den en mil till och startar nu inte igen. Motorlampa lyser och felet är okänt. Ägaren nämner datorfel i ena andetaget och att felet är okänt och kan vara både litet eller stort i andra. Han har skaffat ny bil och vill nu få tillbaka pengarna han lagt på kat och tändspole, därav priset.

Någon input, vad tror ni om att ta sig an denna som ett projekt?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 mars 2021 · 14 007 Inlägg

victorimba1 skrev:
Tänkte att jag kunde passa på att använda min tråd för vidare diskussion...

Har fått nys om denna bil (https://www.blocket.se/annons/ostergotl … o/94291979) och varit i kontakt med ägaren som uppger att bilen stannat under färd och att en mek på bilmack diagnostiserat tändspole som dålig. Den byttes och bilen gick tills den började varna om katalysatorn, som också byttes. Sedan gick den en mil till och startar nu inte igen. Motorlampa lyser och felet är okänt. Ägaren nämner datorfel i ena andetaget och att felet är okänt och kan vara både litet eller stort i andra. Han har skaffat ny bil och vill nu få tillbaka pengarna han lagt på kat och tändspole, därav priset.

Någon input, vad tror ni om att ta sig an denna som ett projekt?

Det borde finnas bättre bilar än franska bilar att meka med!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
11 mars 2021 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

victorimba1 skrev:
Tänkte att jag kunde passa på att använda min tråd för vidare diskussion...

Har fått nys om denna bil (https://www.blocket.se/annons/ostergotl … o/94291979) och varit i kontakt med ägaren som uppger att bilen stannat under färd och att en mek på bilmack diagnostiserat tändspole som dålig. Den byttes och bilen gick tills den började varna om katalysatorn, som också byttes. Sedan gick den en mil till och startar nu inte igen. Motorlampa lyser och felet är okänt. Ägaren nämner datorfel i ena andetaget och att felet är okänt och kan vara både litet eller stort i andra. Han har skaffat ny bil och vill nu få tillbaka pengarna han lagt på kat och tändspole, därav priset.

Någon input, vad tror ni om att ta sig an denna som ett projekt?

Det borde finnas bättre bilar än franska bilar att meka med!

/Benny

Jag kan dela Bennys åsikter. Det enda som vore sämre är väl kanske amerikanska bilar, de är ju ökända för sin kvalitet, även om de blivit något bättre då Daewoo fått in en fot i någon av deras produktionslinor. Eller hur Benny?

Men för att återgå till objektet, så är det av en anledning en på marknaden stendöd bil. Även om ägaren i sina fantasier vill ha betalt för vissa delar så är det tveksamt att han kommer få det. Skambjud på bilen, räkna med att bli avvisad och meddela då att han kan höra av sig om han ångrar sig.

Personligen skulle jag sikta på en äldre bil. 80talet är kultigt nu och faktisk ganska bra och trevliga bilar att åka runt i. Dessutom tittar folk med lite avund i blicken på en fin retro klassiker från ungdomen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 mars 2021 · 14 007 Inlägg

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

victorimba1 skrev:
Tänkte att jag kunde passa på att använda min tråd för vidare diskussion...

Har fått nys om denna bil (https://www.blocket.se/annons/ostergotl … o/94291979) och varit i kontakt med ägaren som uppger att bilen stannat under färd och att en mek på bilmack diagnostiserat tändspole som dålig. Den byttes och bilen gick tills den började varna om katalysatorn, som också byttes. Sedan gick den en mil till och startar nu inte igen. Motorlampa lyser och felet är okänt. Ägaren nämner datorfel i ena andetaget och att felet är okänt och kan vara både litet eller stort i andra. Han har skaffat ny bil och vill nu få tillbaka pengarna han lagt på kat och tändspole, därav priset.

Någon input, vad tror ni om att ta sig an denna som ett projekt?

Det borde finnas bättre bilar än franska bilar att meka med!

/Benny

Jag kan dela Bennys åsikter. Det enda som vore sämre är väl kanske amerikanska bilar, de är ju ökända för sin kvalitet, även om de blivit något bättre då Daewoo fått in en fot i någon av deras produktionslinor. Eller hur Benny?

Men för att återgå till objektet, så är det av en anledning en på marknaden stendöd bil. Även om ägaren i sina fantasier vill ha betalt för vissa delar så är det tveksamt att han kommer få det. Skambjud på bilen, räkna med att bli avvisad och meddela då att han kan höra av sig om han ångrar sig.

Personligen skulle jag sikta på en äldre bil. 80talet är kultigt nu och faktisk ganska bra och trevliga bilar att åka runt i. Dessutom tittar folk med lite avund i blicken på en fin retro klassiker från ungdomen.

Där håller jag inte med dig iaf. inte gällande mina 80-talare som har fungerat väldigt bra faktiskt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
victorimba1
11 mars 2021 · 56 Inlägg

Tack för snabba svar. Siktar på lite nyare bilar för att lära mig "hands-on" att arbeta med något modernare system. Har också en EOBD/OBD2-leksak som jag gärna vill använda mig av när jag pysslar. wink Har inte tänkt något särskilt kring märken men har ju noterat att 85% av bilarna som kommer ut och faller under rätt parametrar är antingen peugot, citroen eller renault... så man tvingas ju lite mot det franska hållet. Kan säkert få ned priset något, vad anser du vara ett acceptabelt sådant?

Utmarks-Loke
11 mars 2021 · 5 809 Inlägg

victorimba1 skrev:
Tänkte att jag kunde passa på att använda min tråd för vidare diskussion...

Har fått nys om denna bil (https://www.blocket.se/annons/ostergotl … o/94291979) och varit i kontakt med ägaren som uppger att bilen stannat under färd och att en mek på bilmack diagnostiserat tändspole som dålig. Den byttes och bilen gick tills den började varna om katalysatorn, som också byttes. Sedan gick den en mil till och startar nu inte igen. Motorlampa lyser och felet är okänt. Ägaren nämner datorfel i ena andetaget och att felet är okänt och kan vara både litet eller stort i andra. Han har skaffat ny bil och vill nu få tillbaka pengarna han lagt på kat och tändspole, därav priset.

Någon input, vad tror ni om att ta sig an denna som ett projekt?

"datorfel", som att styrboxen är sönder? Det brukar vara vad folk skyller på om de inte får ordning på bilen. Antingen är databoxen sönder eller så är det tändstiften som behöver bytas roll

Om du kan få bilen för 5000kr så kanske du får tillbaka pengarna om du fixar den och säljer, men räkna inte med att tjäna något större på affären. Men du får ju erfarenhet och att kunna laga franska bilar kan vara användbart. De som kör franskt har sällan intresse eller kunskaper att laga sin bil själv, så där finns jobb att göra.

victorimba1
12 mars 2021 · 56 Inlägg

Precis så och det var min uppfattning med, att han helt enkelt inte vet. Eller så har han full koll och styrboxen eller en modul har gått under och det helt plötsligt blir totalt ovärt att göra något mer, men man köper väl alltid grisen i säcken i sådana här fall.

torsen
12 mars 2021 · 7 198 Inlägg

Har du kollat med kronofogden?
Läs senaste Teknikens Värld så får du tips på bilar till bra pris.

victorimba1
12 mars 2021 · 56 Inlägg

Har kollat en del på Kronofogdens sida med, dyker upp nåt intressant ibland men ofta för långt bort.

Har nu pratat med ägaren till den franska kärran och han är villig att gå ned till 5000 och slänger med sommardäck, så jag åker och hämtar den imorn. smile

husseman
13 mars 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, ja ska man lära sig felsökning så hade inte ja börjat på en Fransman... fast varför börja på en sur V70 där man kan hitta alla svar på Google? Så rätt tänk där, klarar man en fransk bil o lyckas.. då har man varit jävligt duktig, eller haft en satans tur. Hoppas du rapporterar hur det går, o kan nog bidra med lite tips ifall det ser mörkt ut..Lycka till.
mvh/husse

victorimba1
14 mars 2021 · 56 Inlägg

Kan väl göra något av en uppföljning efter en helgs sporadiskt petande under huven.

Kopplade in felsökningsverktyget och fick ut följande koder:
*P0350 Ignition Coil Primary/Secondary Circuit Malfunction
*P0200 Injector Circuit Malfunction
+ en EVAP-kod som jag inte oroar mig särskilt för just nu (bilen borde ju ändå starta)

Har arbetat lite i motvind då jag inte kan hitta ett elschema överhuvudtaget och har behövt försöka kartlägga systemet på egen hand.

Bilen har en tändspole/kassett med en kontakt (3 kablar), jag kan hitta jord på en av dem men 0V på övriga två, varför jag lutar åt att att problemet ligget längre bak i kretsen. Jag har mätt och hittat kontinuitet mellan den kontakten och en kontakt till motorstyrdonet. Alltså borde all ström till tändspolen kontrolleras av motorstyrdonet. I kablarna kan jag mäta upp ungefär 0,2 Ohm. Ingen ström lämnar motorstyrdonet?

Gällande kontakterna (2 kablar) till spridarna mäter jag upp jord på ena och cirka 2V på andra, vilket jag reagerade på då jag väntade mig 5V eller 12V där. Jag kan inte hitta någon kontinuitet överhuvudtaget mellan kontakten till motorstyrdonet och kontakten till spridaren (var tusan får den ström från och var är den jordad???).

Har kollat säkringar utan att hitta något märkvärdigt.

Som ni ser dyker det upp frågetecken. Någon som har någon input eller tips att ge utifrån detta?

victorimba1
14 mars 2021 · 56 Inlägg

Det var en säkring... snacka om att göra det svårt för sig. Nu går den.

Eleeb90
15 mars 2021 · 345 Inlägg

victorimba1 skrev:
Det var en säkring... snacka om att göra det svårt för sig. Nu går den.

En säkring haha smile snacka om lätt fel smile

Felsökning går ju att göra på lite olika sätt men det är ju rätt enkelt att man börjar att kolla relän å säkringar först. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang