Laddproblem Passat 2.0 tdi -09

Fjuppe1
8 mars 2021 · 4 Inlägg

Tja! Har en sjukt konstigt fel på min Passat 2.0 tdi -09, när jag startar bilen och kör iväg funkar den prima men efter 15-20 min så slutar den ladda. När jag sen startar om bilen så slocknar batterilampan och den laddar en stund till, slår man bara av den och slår på den igen så kanske den går 3 min men väntar man 10-15sek innan man startar så går den typ 20min. Har provat att köra med en felkodsläsare i när lampan tänds men får inga felkoder, bytt till ett annat batteri, knackat på generatorn, gjort rent kontakten till laddrelät och börjar få slut på idéer. Nån som varit med om nått liknande eller har några andra idéer?
Ska tillägga att felet kom efter bilen var inne på kamremsbyte där dom även bytte multirem, spännrulle och vattenpump

Kavli Motborgare
13 mars 2021 · 1 099 Inlägg

Om jag inte har mycket fel, så har den en generator med frihjulsnav på remskivan. Dessa brukar ge upp och börjar slira. Den var säkert på väg att gå sönder och fick sista knäcken när dom lade på ny rem.

Fjuppe1
16 mars 2021 · 4 Inlägg

Borde man inte höra att den slirar då? Fick det förslaget att den kunde va slut av en bekant så kollade om den snurrade när lampan lyste och det gjorde den

Mossan1
16 mars 2021 · 2 751 Inlägg

Det är i så fall frihjulet i remskivan till generatorn. Svårt att se om den drar med rotorn eller inte. Själva remskivan dras ju alltid med av remmen.

Men, den borde snarare krångla kall än varm, i så fall, dvs när generatorn går som tyngst. Tycker jag, i alla fall.

Det är inte så att den börjar ladda igen om du knackar lite på den när motorn går? Om kolen är slut och får tillfällig kontakt vid omstart.

Vad läser du felkoder med?
En universell generisk enklare scanner  ger inte felkoder från annat än motorn.

Har du mätt spänningen när motorn går och lampan lyser?

Senast redigerat av Mossan1 (16 mars 2021)

Fjuppe1
16 mars 2021 · 4 Inlägg

Har provat knacka på generatorn men ingen skillnad. När jag läste hade jag nån enkel felkodsläsare från biltema tror jag men han som bytte remen kopplade upp dator och såg inget. Spänningen ligger på 11 volt när lampan lyser och motorn går

Utmarks-Loke
17 mars 2021 · 5 809 Inlägg

Så här ser laddningsregulatorn med kolen ut:

https://www.biltema.se/bil-reservdelar/27547/vw/passat-(3c2)_diesel/2.0-tdi-framhjulsdrift-136-2005-2010/category/Elsystem/Laddningsregulatorer--2000038632

Antingen kan du plocka lös den och kolla så det ser bra ut och att det är mycket kvar av kolen, eller så kan du helt enkelt köpa en ny för 339kr och byta och se om det hjälper.

Utmarks-Loke
17 mars 2021 · 5 809 Inlägg

Länken gick sönder neutral

husseman
17 mars 2021 · 1 577 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Länken gick sönder neutral

Hehe- som allt annat från Feltema då.
Huu- kunde inte låta bli...
mvh/husse

Fjuppe1
24 mars 2021 · 4 Inlägg

Har stoppat i en ny generator i bilen nu och det verkar som det funkar. Den gamla generatorn snurrade bra mycket lättare än den nya så funderar på om det kan va remskivan som va slut

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang