Om besiktningen tar sönder fördelningslådan

tirona1977
11 mars 2021 · 6 Inlägg

Hej.
Jag var och besiktigade min bil och kort därefter började bilen att låta konstigt. Det fortsatte att låta så dagen efter åkte jag in till en BMW verkstad. Dom på verkstaden säger att det troligtvis är fördelningslådan som gått sönder och hänvisade mig till att ringa besiktningen och kolla så dom gjort rätt. Besiktningen säger att dom gjort enligt rekommendationerna som finns.
Har ni tips och råd om vad jag ska göra och hur jag ska gå tillväga med problemet?
Detta berör en BMW 320d X-drive årsmodell 2014.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 mars 2021 · 17 378 Inlägg

Inte första gången jag läser detta. Tyvärr bör man åka med i bilen vid provkörning om denna har 4wd. Inte första bilen de har haft sönder...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
11 mars 2021 · 7 268 Inlägg

min Sierra körde dem ej på rullar för den hade ju riktig Mellandiff,, uppgraderad dessutom smile  när jag köpt den å första snön kom for jag ut å lekte,, drog handbromsen för att gör början till en Donut,  låste alla 4 smile hahaha gled sidledes in i en trottoar, utan skador,, gick ej fort smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 mars 2021 · 13 669 Inlägg

var det inte någon som råkat ut för samma sak på just en bmw som skrev här...? för kanske 1år sen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
11 mars 2021 · 7 198 Inlägg

tirona1977 skrev:
Hej.
Jag var och besiktigade min bil och kort därefter började bilen att låta konstigt. Det fortsatte att låta så dagen efter åkte jag in till en BMW verkstad. Dom på verkstaden säger att det troligtvis är fördelningslådan som gått sönder och hänvisade mig till att ringa besiktningen och kolla så dom gjort rätt. Besiktningen säger att dom gjort enligt rekommendationerna som finns.
Har ni tips och råd om vad jag ska göra och hur jag ska gå tillväga med problemet?
Detta berör en BMW 320d X-drive årsmodell 2014.

Vilken bilprovning var det?
Den gamla ASB har instruktioner till besiktningspersonalen.
Besiktade själv en 4x4 förra veckan.
Besiktningsmannen frågade då om den gick att köra i rullbromsprovaren.
Visst, sa jag.
Min bil har riktig 4x4 med fördelningslåda för val av 2-hjulsdrift, 4-hjulsdrift eller lågväxel.
Men bilar med "låssas-4x4", Volvo, BMW och AUDI KAN ta skada av rullbromsprovare, bör undvikas.

Har hört att BMW har plastdrev till framhjuldrivningen, som är mycket skört.
Någon som kan bekräfta om det är en skröna eller ej?

Brådhis * Voff voff *
12 mars 2021 · 10 244 Inlägg

tirona1977 skrev:
Hej.
Jag var och besiktigade min bil och kort därefter började bilen att låta konstigt. Det fortsatte att låta så dagen efter åkte jag in till en BMW verkstad. Dom på verkstaden säger att det troligtvis är fördelningslådan som gått sönder och hänvisade mig till att ringa besiktningen och kolla så dom gjort rätt. Besiktningen säger att dom gjort enligt rekommendationerna som finns.
Har ni tips och råd om vad jag ska göra och hur jag ska gå tillväga med problemet?
Detta berör en BMW 320d X-drive årsmodell 2014.

Och dom är (enligt dom)...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
12 mars 2021 · 7 198 Inlägg

tirona1977 skrev:
Hej.
Jag var och besiktigade min bil och kort därefter började bilen att låta konstigt. Det fortsatte att låta så dagen efter åkte jag in till en BMW verkstad. Dom på verkstaden säger att det troligtvis är fördelningslådan som gått sönder och hänvisade mig till att ringa besiktningen och kolla så dom gjort rätt. Besiktningen säger att dom gjort enligt rekommendationerna som finns.
Har ni tips och råd om vad jag ska göra och hur jag ska gå tillväga med problemet?
Detta berör en BMW 320d X-drive årsmodell 2014.

Var du med vid besiktningen? (Vissa problem i Coronatider att "övervaka" besiktningspersonalen)
Kördes din bil i rullbromsprovaren så att du såg de stora mätarklockornas visare röra sig?
I så fall tjänstefel med en BMW X-drive.
BMW, VOLVO och AUDI m fl ska genomgå "alternativt bromsprov" och då ska det stå i besiktningsprotokollet att så har skett.
Vilken bilprovning undras?

Bassiehof
12 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Om lådan tar skada är det märkligt att folk gör så kallade slip tester.

https://youtu.be/eETlcqgtM4Q

Eller brakar det ihop när man bromsar? Vissa system bromsar väl hjul som spinner?

Senast redigerat av Bassiehof (12 mars 2021)

Sofus
12 mars 2021 · 11 Inlägg

Bassiehof skrev:
Om lådan tar skada är det märkligt att folk gör så kallade slip tester.

https://youtu.be/eETlcqgtM4Q

Eller brakar det ihop när man bromsar? Vissa system bromsar väl hjul som spinner?

Det är ju rullarna som driver runt hjulen, inte bilens egna motor och drar man åt parkeringsbromsen så gissar jag på att det inte bara är bromsarna som dras åt, utan även någon pigg i fördelningen som spärrar drivningen i p-läge. Gissningsvis går denna sönder när rullarna tvingar runt hjulen på bilen.

Symmetrisk AWD och Boxer Diesel ska det vara
- Subaru Legacy Rules
tirona1977
12 mars 2021 · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Inte första gången jag läser detta. Tyvärr bör man åka med i bilen vid provkörning om denna har 4wd. Inte första bilen de har haft sönder...

Vet du vad andra personer har gjort där besiktningen haft sönder deras bilar?

tirona1977
12 mars 2021 · 6 Inlägg

torsen skrev:

tirona1977 skrev:
Hej.
Jag var och besiktigade min bil och kort därefter började bilen att låta konstigt. Det fortsatte att låta så dagen efter åkte jag in till en BMW verkstad. Dom på verkstaden säger att det troligtvis är fördelningslådan som gått sönder och hänvisade mig till att ringa besiktningen och kolla så dom gjort rätt. Besiktningen säger att dom gjort enligt rekommendationerna som finns.
Har ni tips och råd om vad jag ska göra och hur jag ska gå tillväga med problemet?
Detta berör en BMW 320d X-drive årsmodell 2014.

Vilken bilprovning var det?
Den gamla ASB har instruktioner till besiktningspersonalen.
Besiktade själv en 4x4 förra veckan.
Besiktningsmannen frågade då om den gick att köra i rullbromsprovaren.
Visst, sa jag.
Min bil har riktig 4x4 med fördelningslåda för val av 2-hjulsdrift, 4-hjulsdrift eller lågväxel.
Men bilar med "låssas-4x4", Volvo, BMW och AUDI KAN ta skada av rullbromsprovare, bör undvikas.

Har hört att BMW har plastdrev till framhjuldrivningen, som är mycket skört.
Någon som kan bekräfta om det är en skröna eller ej?

Det var på bilprovningen jag gjorde min besiktning.

tirona1977
12 mars 2021 · 6 Inlägg

Growe skrev:
var det inte någon som råkat ut för samma sak på just en bmw som skrev här...? för kanske 1år sen

Tror du det går att hitta den tråden?

tirona1977
12 mars 2021 · 6 Inlägg

Brådhis skrev:

tirona1977 skrev:
Hej.
Jag var och besiktigade min bil och kort därefter började bilen att låta konstigt. Det fortsatte att låta så dagen efter åkte jag in till en BMW verkstad. Dom på verkstaden säger att det troligtvis är fördelningslådan som gått sönder och hänvisade mig till att ringa besiktningen och kolla så dom gjort rätt. Besiktningen säger att dom gjort enligt rekommendationerna som finns.
Har ni tips och råd om vad jag ska göra och hur jag ska gå tillväga med problemet?
Detta berör en BMW 320d X-drive årsmodell 2014.

Och dom är (enligt dom)...?

Jag vet inte vilka rekommendationer han har menat.

tirona1977
12 mars 2021 · 6 Inlägg

torsen skrev:

tirona1977 skrev:
Hej.
Jag var och besiktigade min bil och kort därefter började bilen att låta konstigt. Det fortsatte att låta så dagen efter åkte jag in till en BMW verkstad. Dom på verkstaden säger att det troligtvis är fördelningslådan som gått sönder och hänvisade mig till att ringa besiktningen och kolla så dom gjort rätt. Besiktningen säger att dom gjort enligt rekommendationerna som finns.
Har ni tips och råd om vad jag ska göra och hur jag ska gå tillväga med problemet?
Detta berör en BMW 320d X-drive årsmodell 2014.

Var du med vid besiktningen? (Vissa problem i Coronatider att "övervaka" besiktningspersonalen)
Kördes din bil i rullbromsprovaren så att du såg de stora mätarklockornas visare röra sig?
I så fall tjänstefel med en BMW X-drive.
BMW, VOLVO och AUDI m fl ska genomgå "alternativt bromsprov" och då ska det stå i besiktningsprotokollet att så har skett.
Vilken bilprovning undras?

Nej jag var inte med vid besiktningen. Besiktningsmannen sa att han hade kört den på rullbromsprovaren. Jag har själv inte sett det.
Jag besiktigade på bilprovningen.

besiktningsmicke
12 mars 2021 · 9 Inlägg

Tänk att det finns så mycket folk som är proffs på sådant som dom helt tydligen inte har en aning om. Det kan ju bara vara bevis på deras totala okunnighet varför ska ni sprida falska saker för att ni hörde eran kusins farsa sa det eller det läste jag på internet jag blir så less på det här.

För det första det går alldeles utmärkt att köra BMW Xdrive i bromsprovaren det har BMW själva godkänt. så länge man gör som man ska så är det  inga problem.

självklart kan drivningen gå sönder om man är väldigt vårdslös men det ska väldigt mycket till innan det händer och då kan det lika väl hända på parkeringen med två hjul på is och två på asfalt

För det andra  om man tror att alla bilar har samma typ av 4 fyrhjulsdrift så är det lika korkat det så man kan inte säga att min ford körde dom inte i rullarna då ska dom inte köra din bmw heller.

Och påstå att alla volvo bmw och audi ska testas på väg är så fel det kan bli det finns volvo som ska provas på väg men då pratar vi gamla volvo utan haldex (jag tror det kom 2003) och audi om man inte tittar på urqvattron utan bilar dom sista 20 åren så är det inga problem och som sagt lika med bmw.

Men man ska vara medveten om att det finns vissa saker man ska göra när man kör bilen i bromsprovaren vilket alla besiktnings stationer har listor över i sin data bas. en del bilar ska man slå av tändningen på en del ska det finnas reglage för 2 hjulsdrift på och en del är det bara att köra som normalt med.
samtidigt så i dom listorna står vilka bilar man får köra och hur man ska göra med dom olika modellerna.
och till sist ja jag jobbar med det och har gjort det längre än en del på detta forum har funnits till

Brådhis * Voff voff *
13 mars 2021 · 10 244 Inlägg

Sofus skrev:

Bassiehof skrev:
Om lådan tar skada är det märkligt att folk gör så kallade slip tester.

https://youtu.be/eETlcqgtM4Q

Eller brakar det ihop när man bromsar? Vissa system bromsar väl hjul som spinner?

Det är ju rullarna som driver runt hjulen, inte bilens egna motor och drar man åt parkeringsbromsen så gissar jag på att det inte bara är bromsarna som dras åt, utan även någon pigg i fördelningen som spärrar drivningen i p-läge. Gissningsvis går denna sönder när rullarna tvingar runt hjulen på bilen.

Nej... Handbroms och P-läge (vet vi ens om trådskaparens bil är en automat?) är två helt skilda saker.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
13 mars 2021 · 7 198 Inlägg

besiktningsmicke skrev:
För det första det går alldeles utmärkt att köra BMW Xdrive i bromsprovaren det har BMW själva godkänt. så länge man gör som man ska så är det  inga problem.

självklart kan drivningen gå sönder om man är väldigt vårdslös men det ska väldigt mycket till innan det händer och då kan det lika väl hända på parkeringen med två hjul på is och två på asfalt

Hej besiktningsmicke.

Antar att du med bromsprovare menar rullbromsprovare - INTE plattbromsprovare.

Vad menar du med att: BMW Xdrive  kan köras i bromsprovare " så länge som man gör som man ska".
Finns det fler sätt att utföra ett bromsprov i rullbromsprovare?

Förklara vad du menar med: "självklart kan drivningen gå sönder om man är väldigt vårdslös".
Hur kan man vara väldigt vårdslös i en rullbromsprovare?

besiktningsmicke
13 mars 2021 · 9 Inlägg

torsen skrev:

besiktningsmicke skrev:
För det första det går alldeles utmärkt att köra BMW Xdrive i bromsprovaren det har BMW själva godkänt. så länge man gör som man ska så är det  inga problem.

självklart kan drivningen gå sönder om man är väldigt vårdslös men det ska väldigt mycket till innan det händer och då kan det lika väl hända på parkeringen med två hjul på is och två på asfalt

Hej besiktningsmicke.

Antar att du med bromsprovare menar rullbromsprovare - INTE plattbromsprovare.

Vad menar du med att: BMW Xdrive  kan köras i bromsprovare " så länge som man gör som man ska".
Finns det fler sätt att utföra ett bromsprov i rullbromsprovare?

Förklara vad du menar med: "självklart kan drivningen gå sönder om man är väldigt vårdslös".
Hur kan man vara väldigt vårdslös i en rullbromsprovare?

Hej som du har sett och kanske förstå så startade detta alias för att försöka förklara och ta död på en massa rykten och "sanningar" om besiktningar för många tror att dom som jobbar med sånt gör allt för att för att hitta fel och hitta på fel och visst även jag vet att det finns idioter i branschen så är dom flesta riktigt bra människor..

ja jag menar rullbromsprovare vad du menar med plattbromsprovare vet jag inte du kanske menar broms prov på väg.
när man kör en 4 hjuls driven bil i rullbromsprovaren så först ska man veta att modellen finns med i listan för bilar man får köra där och på samma plats så står det om det finns något speciellt man ska tänka på så bromsprovaren visar rätt resultat tex en del bilar så stänger man av tändningen på andra har knappa/spakar som ska stå rätt så inte drivlinan påverkar resultatet.

Just bmw xdrive så kopplar inte in 4 hjulsdriften fören man har växel i OCH gasar då dom "känner"
själva var och när dom ska driva vilket hjul så enkelt förklarat så dom känner av att dom står i en bromsprovare och är då tvåhjulsdrivna

det jag menade med att det kan hända  på tex parkeringen är att dom krafter som blir på drivlinan är många gånger större när du kör med bilen och har olika mycket grepp under hjulen än vad som blir i en bromsprovare
jag har själv ägt div bilar med drivning på alla hjul och provat dom i bromsprovaren och det som händer är att om bilen har konstant drift av något slag  (ej  urkopplad drivning) så visar bromsprovaren fel resultat eller så trycks bilen ur bromsprovaren bakåt . jag har under mina drygt 20 år ej lyckat ha sönder en fyrhjulsdrift i en bromsprovare men fler än en under buskörning. OBS egna fordon inte kundbilar pratar vi då

visst har bilar gått sönder men 99% av dom är redan defekta eller väldigt nära att gå sönder och en del är modifierade så dom inte fungerar som tillverkaren har tänkt och då kan man ju inte gärna belasta besiktningen för det

samtidigt ska man veta att en bromsprovare går ca 3-5 km/t  och det ska ganska mycket vårdslöshet för att ha sönder en drivlina tex högt varv och sparka koppling eller tvinga i växlar utan koppling jag menar allt går om man vill och det är bara människor som jobbar där men det är mer jobb att göra fel än rätt.
och dom flesta som besiktar bilar kör flera bilar på en månad än vad en Svensson kör på en livstid om än inte många mil men olika modeller

Turbovin Turbo lover
13 mars 2021 · 555 Inlägg

Vad gäller för Subaru generellt? Har aldrig behövt köra min i rullarna men jag undrar om verkligen bilprovningen har data på alla skillnader på modellerna som kan skilja rätt rejält bara på marknad på samma årsmodell. Viscodiff, DCCD-diff med eller utan förspänning i "lamell"-diffen (i öppet läge) t.ex. Jag lär insistera på att inte köra den i rullarna om dom inte vill riskera göra en svindyr renovering på en låda med DCCD.

Senast redigerat av Turbovin (13 mars 2021)

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
besiktningsmicke
13 mars 2021 · 9 Inlägg

Turbovin skrev:
Vad gäller för Subaru generellt? Har aldrig behövt köra min i rullarna men jag undrar om verkligen bilprovningen har data på alla skillnader på modellerna som kan skilja rätt rejält bara på marknad på samma årsmodell. Viscodiff, DCCD-diff med eller utan förspänning i "lamell"-diffen (i öppet läge) t.ex. Jag lär insistera på att inte köra den i rullarna om dom inte vill riskera göra en svindyr renovering på en låda med DCCD.

det är bara en Subaru som får köras i bromsprovaren och det är en gammal pickup alla andra ska testa bromsarna på väg.
även fast det finns Subaru som går att köra där så kräver dom för stora åtgärder för att det ska vara praktiskt tex en del kan man rycka en säkring på så går det sen att köra men det blir som du förstår för osäkert så då ska alla köras på väg.
och visst har dom listor och dom är resultat av vad bilfabrikanten har rekommenderat och är ganska generella och inga udda bilar finns med och dom är utformade så att om bilmodellen inte finns med så ska det köras på väg och inte i bromsprovaren

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang