Bilen skakar extremt vid högre hastigheter

Sprinxy
14 mars 2021 · 5 Inlägg

Halloj!

Ny här, ny i bilvärlden med. Just nu äger jag en daewoo nubira chevrolet tror årsmodellen är 03?
Anywho, bilen har nu på senaste börjat skaka rejält när jag tar upp den i hastighet! Känns som att den skakar så mycket så den lättar från marken, så då förstår ni hur rejält det är.

Ibland går den fint, inga skakningar eller ljud även om jag kör 120 km/h, men mitt i allt kommer det tillbaka helt oväntat och jag har märkt att det oftas är när jag ska ansluta till typ e4:an från en korsning, då jag generellt behöver ta upp bilen bestämmt i hastighet.

Trycker jag ned kopplingen då den skakar under högre hastighet så skakar den ännu mer men efter en stund så försvinner det och kan komma tillbaka igen efter ett par dagar men nu på senaste har det börja komma mer ofta. Det här kommer endast då jag kommer upp i hastighet som 80 Km/h och mer.

Många har sagt att det beror på is/snö i fälgen som gör att den får obalans och det har jag redan tittat på och finns inget där. Har koll på rätt lufttryck i däcken, den drar inte åt något håll, däckena är inte olika slitna eller så heller men nu påstod en kompis att det kan vara urtrampningslagret som håller på att fara.

Vad har ni för tips och ideér?

Jag har precis klarat min Terori och har uppkörning den 19 April skulle vara fint om man kan få reda på problemet så man kan ta och fixa det så jag hinner övningsköra mer :p


Tack på förhand!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 mars 2021 · 14 047 Inlägg

Sprinxy skrev:
Halloj!

Ny här, ny i bilvärlden med. Just nu äger jag en daewoo nubira chevrolet tror årsmodellen är 03?
Anywho, bilen har nu på senaste börjat skaka rejält när jag tar upp den i hastighet! Känns som att den skakar så mycket så den lättar från marken, så då förstår ni hur rejält det är.

Ibland går den fint, inga skakningar eller ljud även om jag kör 120 km/h, men mitt i allt kommer det tillbaka helt oväntat och jag har märkt att det oftas är när jag ska ansluta till typ e4:an från en korsning, då jag generellt behöver ta upp bilen bestämmt i hastighet.

Trycker jag ned kopplingen då den skakar under högre hastighet så skakar den ännu mer men efter en stund så försvinner det och kan komma tillbaka igen efter ett par dagar men nu på senaste har det börja komma mer ofta. Det här kommer endast då jag kommer upp i hastighet som 80 Km/h och mer.

Många har sagt att det beror på is/snö i fälgen som gör att den får obalans och det har jag redan tittat på och finns inget där. Har koll på rätt lufttryck i däcken, den drar inte åt något håll, däckena är inte olika slitna eller så heller men nu påstod en kompis att det kan vara urtrampningslagret som håller på att fara.

Vad har ni för tips och ideér?

Jag har precis klarat min Terori och har uppkörning den 19 April skulle vara fint om man kan få reda på problemet så man kan ta och fixa det så jag hinner övningsköra mer :p


Tack på förhand!

Kanske en motorkudde som är slut?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Utmarks-Loke
14 mars 2021 · 5 836 Inlägg

De där bilarna brukar ju ha någon form av fyrhjulsdrift, och bör därmed ha en kardanaxel. Kan stödlagret på den vara dåligt?

Brådhis * Voff voff *
14 mars 2021 · 10 278 Inlägg

Slitbane-separation i något däck?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
14 mars 2021 · 5 836 Inlägg

Brådhis skrev:
Slitbane-separation i något däck?

När jag hade det kändes det mest i låga farter, när man körde fort jämnade det liksom ut sig. I sakta rull kändes det nästan som att rida på en häst. Men det beror säkert på hur exakt det börjat separera, det kan nog bli hur som helst.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 mars 2021 · 17 473 Inlägg

Kan vara ett däck som har fått någon oönskad luftficka i sig med. Dock inte troligt. Byt till sommardäck så snart du kan och prova sen.

Är bilen försedd med Chevrolet-emblem är det årsmodell 2004. Bilen delar mycket komponenter med Opel Vectra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
14 mars 2021 · 5 836 Inlägg

Jag trodde det var en SUV men jag blandar visst ihop modellerna. Då finns det ingen kardanaxel med upphängningslager som kan vara dåligt. Då bör det ju vara något hjul eller kanske någon drivaxel.

Brådhis * Voff voff *
14 mars 2021 · 10 278 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Brådhis skrev:
Slitbane-separation i något däck?

När jag hade det kändes det mest i låga farter, när man körde fort jämnade det liksom ut sig. I sakta rull kändes det nästan som att rida på en häst. Men det beror säkert på hur exakt det börjat separera, det kan nog bli hur som helst.

Jag hade det på en V70 och som du säger så var det "guppigt" i låg fart. Dock hade jag faktiskt även närmast monumentala hopp/skakningar i 80-90 och uppåt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Sprinxy
7 april 2021 · 5 Inlägg

Hej alla! Glömde helt bort denna tråd tänkte uppdatera vad som var problemet.

Tog den till en verkstad och snabbt kunde mekanikern konstatera att det är bromsoket som är dåligt.
Han tog en kort tur med bilen och han sa att framhjulen blev riktigt varma och det sa han beror på för att bromskivorna blir så varma. Han tog lös bromsoken och "Motionerade" dom i ett skruvstäd och smorde upp. 200 kr och några veckor senare inga som helst problem med bilen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang