Problem med AC, VW Passat 2013

antepannte
16 mars 2021 · 40 Inlägg

Hejsan. Jag har en VW Passat 2013, TDI, automat, 4-motion.

AC:n kyler ej ibland utan blåser endast varmluft. Stänger man av bilen, väntar några sekunder innan man startar den igen så kyler AC:n som den ska direkt, så något står inte rätt till. Detta händer inte varje gång bilen används utan det har hänt uppskattningsvis 3 gånger de senaste veckorna. Bilen köptes i februari från bilhandlare, så det finns ju möjligheter att lyfta detta med dom, men jag tänkte först kolla om någon har varit med om något liknande. Finns det enkla grejer man kan testa själv så gör jag gärna det först då det är en längre restid till bilhandlaren.

Audi_VW
16 mars 2021 · 53 Inlägg

Har en i stort sett identisk bil och hade ett fel som var väldigt likt ditt. Enda skillnaden hos mig var att det aldrig blåste kall luft, bara varm trots att köldmedel fanns. Jag har VCDS så jag kunde direkt se att trycket i kompressorn inte ändrades när motorn var igång men även om du inte har det så finns det ett enkelt sätt att se om det är kopplingen på kompressorn som spökar.

Sätt igång motorn och kolla på den stora skruven i mitten på kompressorn, om den inte snurrar och speciellt om den är några gängor utskruvad så är det kopplingen det är fel på. Då måste du få loss den skruven som kan vara rätt svårt samt tre mindre torx-skruvar och så byter du ut en liten del på kopplingen så kommer allting fungera igen.

Här är i så fall vad du ska byta:

https://www.ebay.com/itm/Klimakompresso … SwnpBbNbDM

Men kolla lite snabbt det jag sa till dig och återkom om det är felet så kan jag guida dig vidare om du vill, detta är tydligen ett mycket vanligt fel på just våra bilar.

antepannte
16 mars 2021 · 40 Inlägg

Audi_VW skrev:
Har en i stort sett identisk bil och hade ett fel som var väldigt likt ditt. Enda skillnaden hos mig var att det aldrig blåste kall luft, bara varm trots att köldmedel fanns. Jag har VCDS så jag kunde direkt se att trycket i kompressorn inte ändrades när motorn var igång men även om du inte har det så finns det ett enkelt sätt att se om det är kopplingen på kompressorn som spökar.

Sätt igång motorn och kolla på den stora skruven i mitten på kompressorn, om den inte snurrar och speciellt om den är några gängor utskruvad så är det kopplingen det är fel på. Då måste du få loss den skruven som kan vara rätt svårt samt tre mindre torx-skruvar och så byter du ut en liten del på kopplingen så kommer allting fungera igen.

Här är i så fall vad du ska byta:

https://www.ebay.com/itm/Klimakompresso … SwnpBbNbDM

Men kolla lite snabbt det jag sa till dig och återkom om det är felet så kan jag guida dig vidare om du vill, detta är tydligen ett mycket vanligt fel på just våra bilar.

Tack för svar! Eftersom problemet inte uppstår vid varje start av bilen så antar jag att detta med skruven bara går att kontrollera när jag nästa gång märker att AC:n inte kyler, att jag i så fall stannar bilen utan att stänga av den, öppnar huven och kollar detta? smile

zzr94092
16 mars 2021 · 4 378 Inlägg

Kompressorn behöver chimsas! Bara lite arbete,behövs inte köpas några delar..

antepannte
16 mars 2021 · 40 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kompressorn behöver chimsas! Bara lite arbete,behövs inte köpas några delar..

Tack för tipset, men jag betalar ärligt hellre några hundralappar för en ny del än att experimentera själv med att shimsa kopplingen. Har ingen erfarenhet av detta.

Audi_VW
16 mars 2021 · 53 Inlägg

Jag tror nog att du redan nu skulle kunna se om skruven har skruvat ut sig några gängor, detta löser du på 10 sekunder med avstängd motorn. Märker du inget konstigt nu så kan du testa igen när du känner att AC-n inte längre fungerar. Men om det nu är detta som är felet så kommer ju förmodligen kopplingen ge upp helt inom en snar framtid. När skruven blir lös så slits kuggarna i kopplingen ut och därav fortsätter kopplingen att snurra men får inte med sig kompressorn, där är så att säga själva skruven i mitten som driver kompressorn. Hoppas jag uttrycker med sig att du förstår vad jag menar smile

antepannte
16 mars 2021 · 40 Inlägg

Audi_VW skrev:
Jag tror nog att du redan nu skulle kunna se om skruven har skruvat ut sig några gängor, detta löser du på 10 sekunder med avstängd motorn. Märker du inget konstigt nu så kan du testa igen när du känner att AC-n inte längre fungerar. Men om det nu är detta som är felet så kommer ju förmodligen kopplingen ge upp helt inom en snar framtid. När skruven blir lös så slits kuggarna i kopplingen ut och därav fortsätter kopplingen att snurra men får inte med sig kompressorn, där är så att säga själva skruven i mitten som driver kompressorn. Hoppas jag uttrycker med sig att du förstår vad jag menar smile

Jag hänger med! Jag börjar med en visuell koll och tar det därifrån.
Novis som jag är, stämmer det att AC kompressorn sitter under generatorn?

Audi_VW
16 mars 2021 · 53 Inlägg

Stämmer bra, sitter under generatorn smile

Här är en film på det hela:

https://www.youtube.com/watch?v=IXq3z68EbUk&t=72s

antepannte
16 mars 2021 · 40 Inlägg

Audi_VW skrev:
Stämmer bra, sitter under generatorn smile

Här är en film på det hela:

https://www.youtube.com/watch?v=IXq3z68EbUk&t=72s

Stort tack för din hjälp. En fundering bara, i din länk till ersättningsdelen finns inte Passat med i kompatibilitetslistan, men den ska alltså passa?

Audi_VW
16 mars 2021 · 53 Inlägg

Så lite så, klart man ska hjälpas åt smile Det viktigaste är inte till vilken bilmodell utan till vilken kompressor kopplingen ska användas till, så det beror egentligen bara på vilken tillverkare som gjort din kompressor. Den jag länkade till är gjord för Delphi t.ex. Skulle det visa säg att du behöver en sån del så hjälper jag dig att kolla upp så du får exakt rätt.

99% säker på att jag köpte just denna:

https://www.ebay.com/itm/Klimakompresso … 1195.m1851

Senast redigerat av Audi_VW (16 mars 2021)

Terko
28 juni 2022 · 2 Inlägg

Hej. Jag har konstaterat att skruven i mitten inte snurrar. Fungerar denna lösning? Jag ringde en verkstad och de menar att man måste byta hela kompressorn mm. 15-20000 kr. Känns ju värt att prova även om man är novis på meken. Tveksamt om man får loss denna mittskruv dock, finns det förslag på hur man kan göra?

granadadr
28 juni 2022 · 7 268 Inlägg

antepannte skrev:

zzr94092 skrev:
Kompressorn behöver chimsas! Bara lite arbete,behövs inte köpas några delar..

Tack för tipset, men jag betalar ärligt hellre några hundralappar för en ny del än att experimentera själv med att shimsa kopplingen. Har ingen erfarenhet av detta.

att byta chims till Kompressorns REMSKIVA,, inte skruv,,  kostar mkt,  antingen köper man nog en ny Kompressor,, eller justerar så den funkar ett tag till å byter vid annat tillfälle

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
granadadr
28 juni 2022 · 7 268 Inlägg

Terko skrev:
Hej. Jag har konstaterat att skruven i mitten inte snurrar. Fungerar denna lösning? Jag ringde en verkstad och de menar att man måste byta hela kompressorn mm. 15-20000 kr. Känns ju värt att prova även om man är novis på meken. Tveksamt om man får loss denna mittskruv dock, finns det förslag på hur man kan göra?

lät Mycket för att byta kompressor å fylla,,  sad  kolla vad en märkes Kompressor kostar å skruvat/ autodoc,  så får du en bild  vad dem tar i timkostnad,,

Mossan1
28 juni 2022 · 2 751 Inlägg

Är det verkligen magnetkoppling till AC pumpen på en Passat 2013?
Har inte dom direktdriven?

På sådana är det vanligt att splines'en ger sig i remskivecentrum. Då snurrar den inte med.
Finns repsats för det.
Men med det felet är det konsekvent ingen AC.

Magnetkoppling som behöver shimsas kan fungera av och till.

Edit: "splines'en" var skrivet "splinsen"

Senast redigerat av Mossan1 (28 juni 2022)

Terko
28 juni 2022 · 2 Inlägg

Ja enligt den YT-filmen som  det länkades till tidigare så verkar det inte som en magnetkoppling utan något mer likande kuggar, vet ej vad som menas med splins? Hur hittar man en sådan repsats isf? Det som länkats tidigare? Hursom känns det besvärligt att få loss skruven då den bara snurrar. Kylan från AC fungerar mycket riktigt aldrig för mig.

xXSammy
28 juni 2022 · 6 566 Inlägg

Använd ett bladmått och kontrollera avståndet mellan skivan / magnetkopplingen

Är det för stort spel, kan de tappa "greppet" när det blir varmt
Är det rätt spel och rätt mängd kylmedium finns, är det magnetkopplingen i sig som är dålig (Alternativt styrningen, till den lite beroende på hur det ser ut)

De/Dem
spillolja
28 juni 2022 · 4 014 Inlägg

Är det magnetkoppling på en såpass ny bil
Golf V och VI har istället bypassventil som stänger helt eller delvis när ac:n ska användas

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
28 juni 2022 · 2 751 Inlägg

Terko skrev:
Ja enligt den YT-filmen som  det länkades till tidigare så verkar det inte som en magnetkoppling utan något mer likande kuggar, vet ej vad som menas med splins? Hur hittar man en sådan repsats isf? Det som länkats tidigare?

"Splines" menar jag. Som i "splinesaxel"
Stod splins" innan.  Skrivfel av mig.

Splines"en ger sig i medbringaren i remskivan.  En inbyggd svag punkt som ska ge som om kompressorn skär så att multiremmen klarar sig.
Tyvärr är den för svag så den ger sig och kuggar över med tiden utan att det är fel på kompressorn.

Skulle söka typ "medbringare AC pump" eller liknande.
För någon magnetkoppling har du med största sannolikhet inte. Flödet/kylan regleras med ventil/er i stället.

Audi_VW
28 juni 2022 · 53 Inlägg

Terko skrev:
Ja enligt den YT-filmen som  det länkades till tidigare så verkar det inte som en magnetkoppling utan något mer likande kuggar, vet ej vad som menas med splins? Hur hittar man en sådan repsats isf? Det som länkats tidigare? Hursom känns det besvärligt att få loss skruven då den bara snurrar. Kylan från AC fungerar mycket riktigt aldrig för mig.

Allt du behöver finns i mitt inlägg tidigare, du beställer delen från Ebay. Du får ut skruven genom att med hjälp av skruvmejsel låsa fast den lilla skivan mot kompressoraxeln som skruven sitter i. Anledningen till detta fel är att skruven skruvar ut sig lite och gängorna som finns i delen jag länkar till slits ut. Då snurrar fortfarande den skivan men får inte med sig kompressoraxeln och därav byggs inget tryck upp i kompressorn.

Mycket vanligt fel på just B7, du kommer att få upp hundratals träffar om du söker på Google. Bor du nära Blekinge eller har vägarna förbi så hjälper jag dig gärna smile

Kepo
31 maj 2023 · 2 Inlägg

Hoppar med i denna tråd.
Min kompressor behöver samma vård.
Hur får jag loss mittenskruven?
Den bara snurrar med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang