Abs problem V70 03 D5 aut

BaseTest
20 mars 2021 · 10 Inlägg

Behlver hjälp med abs problem på en v70.

I vida säger den givare vä-fram felaktig signal och bytt givare 2 gånger felet kvarstår. Krans bytt utan resultat. Även informations skärmen har slutat fungera på bilen och den växlar inte som den ska när abs lampan inte lyser. Kan det vara boxen där e fel på?

Tacksam för all hjälp då jag e lite strandad.

Mossan1
21 mars 2021 · 2 752 Inlägg

Är det enda felkoden du får?
Tänds ABS lampan genast, eller måste bilen rulla en bit först?
Dvs släcks den vid varje omstart, för att tändas igen, eller lyser den konstant?

Lyser den konstant har den ingen kontakt med sensorn. = Sensor, kablage eller kontaktproblem invid boxen.
Tänds den efter att den rullat, "ser" inte sensorn ringen.  För stort avstånd mellan ring och sensor är vanligaste felet då om inte ringen är sönder.

En 2003 kan ha både ABS modul av gamla mer felbenängna typen, eller den uppdaterade och förbättrade BCM modulen för broms och STC. (ev DSTC)

Gamla benämns ABS och nya BCM.

Att automatlådan beter sig märkligt är relaterat, men skvallrar bara om att den får fel information om hastighet.
Det talar en smula för själva modulen faktiskt men inte nödvändigtvis.

Felkoder i övriga moduler kan vara viktiga ledtrådar, så läs hela bilen.

Senast redigerat av Mossan1 (21 mars 2021)

BaseTest
21 mars 2021 · 10 Inlägg

Det som händer vid nollställning är att det slår i pedalen och efter liten bit tänds lampan och förblir tänd som oftast. Det är rengjort vid givaren och den sitter så långt ner den går. Kransen är ny och där är 12v fram till kontakten. Det är den nya boxen BCM som du skrev. Det ända som skulle kunna störa är tätningen till hjullagret men ser likadant ut på höger sida. Finns inga andra felkoder än luftkvalite sensorn samt konstantfarthållaren. Så måste vara boxen eller jag är fel ute?

Senast redigerat av BaseTest (21 mars 2021)

Brådhis * Voff voff *
21 mars 2021 · 10 244 Inlägg

Följt kablaget hela vägen så där inte är någon skada på det?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
BaseTest
21 mars 2021 · 10 Inlägg

Inte följt utan mätt och där stämmer allt på både höger och vänster sida. Detta fel bara kom från ingenstans. Bilen rullar inte jätte mycket.

Mossan1
22 mars 2021 · 2 752 Inlägg

Säkerställ så det är samma avstånd mellan sensor och ring som på andra fungerande sidan. Det är verkligen jättenoga. Du kan ju ha fått en sensor som är för kort...
Sitter dammskyddet fel, så kommer inte knuten in helt. =för stort avstånd.

ABS modulerna förekom div problem med, men BCM är sällan sönder.
Oftast då kolen till pumpmotorn, men det är andra symptom och annan kod.
Omöjligt med kass BCM är det ju inte, naturligtvis.

BaseTest
22 mars 2021 · 10 Inlägg

Har beställt en begagnad box så får testa detta. Funkar inte det så ska jag kolla damskyddet också. Känns väldigt märkligt att just damskyddet helt plötsligt blivit den bidragande faktorn när detta felet uppkom utan att drivaxeln varit demonterad. Kommer ni på fler orsaker som det kan bero på så är jag tacksam för all hjälp.

Mossan1
23 mars 2021 · 2 752 Inlägg

Visst kan du ju få "nya" boxen klonad med din befintliga box hos någon.
Det kan ju vara den.

En begagnad BCM är inte troligt plug and play direkt i bilen, men det vet du väl?
BCM är en av dom större CAN noderna och kommunicerar med DIM, ECM SWM, och TCM i H-CAN. Även i L-can med tex CCM. CEM är säkert inblandad också.

Här du tagit från en 100% lika utrustad bil, med väldigt nära i produktionsvecka så finns ett litet hopp.
Dvs:
Är det från en manuell till en automat, eller en med STC till en DSTC eller det omvända är det kört direkt.


Jag har några gånger lyckats mäta en svag AC ström i kontakter till ABS sensorer när hjulet snurrar. Och så kunnat avgöra vilken som är sönder på bilar jag inte har OBD möjlighet på.
Men, det kanske inte går med digitala instrument. Inte mitt i alla fall. Jag har ett gammalt med analog visare för det.

OHM mäta kan man ju också, men det bara avslöjar ev brott. Inte signal.
Brott har du nog inte, baserat på beteendet och felkod.


Jag fick intrycket att detta felet uppstod, och man bytte först ringen (förmodligen trasig) utan att det blev en förbättring och därefter sensor och fortfarande ingen förbättring?

Ringen var alltså bytt och allt fungerade INNAN felet uppstod?
Och ny sensor hjälpte inte?

I den ordningen, kan man nog utgå från att felet inte är vid hjulet, som annars är det absolut vanligaste.
Väldigt många får inte ring och/eller sensor rätt. Därför tjatar jag om det.
Dammskyddet är en av orsakerna.

Senast redigerat av Mossan1 (23 mars 2021)

BaseTest
23 mars 2021 · 10 Inlägg

För ca. 1.5år sedan böt vi bägge kransarna fram och givare höger fram då dessa var dåliga. Allt har funkar bra ändra fram tills för ca en månad sedan då felet uppkom helt plötsligt efter en start.
Och då med hjälp av vida kolla jag och den sa givare fram felaktig signal vilket gjorde att jag bytade givare. Detta hjälpte inte jag bytade kransen utan någon förbättring. Har även kollat givarna om den läser hastigheten och det gör den till en början för att sen lämna felkod och låsa sig igen. Jag sks ge mig på den i helgen igen så får vi sed om jag kan lösa det.

BaseTest
26 mars 2021 · 10 Inlägg

Felet löst! Efter många om och men så visa det sig vara damskyddet till hjullagret som bråkar. Tog av detta och felet försvann. Nu skall jag bara försöka hitta ett nytt sådant. Tack för all hjälp!

BaseTest
10 april 2021 · 10 Inlägg

Felet återkom igen och allt är tillbaka på ruta ett. Nytt damskydd hjälpte ej och inte heller att ta bort den utan felet ligger kvar. Just nu har jag inte mer förslag på lösningar från min hobby mek utan får nog gå vidare om inte här är någon som tro sig veta vad som kan vara felet.

engolf
10 april 2021 · 3 235 Inlägg

Kan vara fel på själva OBS-enheten, då lödningar i dessa är kända för att släppa...

Senast redigerat av engolf (11 april 2021)

Nybergrobin
10 april 2021 · 2 377 Inlägg

Kolla så inte bulten till drivaxeln släppt.

BaseTest
12 april 2021 · 10 Inlägg

Bulten till drivaxlen blev bytt nu och absboxen är den nya bcm så är strandad med detta fel.

BaseTest
17 september 2021 · 10 Inlägg

Visa sig vara givaren. Inköpt 2st olika på BILTEMA och båda vara dåliga. På med en volvo orginal och allt funka felfritt. Så ett tips köp inte eletronik till bilar där.

husseman
18 september 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe. sånt e´viktigt. Alla ska veta att byter man en grej till nåt från Feltema eller andra som säljer saker o det skiljer 90% i pris- så finns det ofta en risk att man faktiskt får det man betalar för. Man skulle ju hoppas att den branschen skulle självsaneras- men inom bildelar verkar det aldrig hända.
Grejen e´den- att vågar man köpa nåt pirat tillslut.?  Om nån kommer till mig och vill ha egna delar monterade- så utgår jag från att det inte går att lita på nåt- står det tex. Stark på en låda- så monterar ja inte deras delar längre. O det gör ingen verkstad ja känner heller.  Så då blir det Muhammed runt hörnet om de ska ha dit skiten.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang