Bilen vibrerar vid högre hastigheter!

RaZtar
21 mars 2021 · 27 Inlägg

Hejsan, som rubriken lyder så vibrerar bilen vid högre hastigheter, bilen i fråga är en E46 320i 2005. Köpte denna bil nyligen och lyckades köra över ett större hål i vägen under natten och jag vill gissa att det är därefter som bilen vibrerar på höger sida som då råkar vara samma sida som jag körde över väghålet med.

Börjar vibrera redan runt 70~80 km/h
Problemet blir som värst på E4 där bilen blir okörbar i över 120 km/h då det vibrerar mycket på höger, detta syns på höger backspegel.

Har haft samtliga hjul på en balansmaskin men fått fina värden och de guppade inge. Jag kollade även noga och såg inga konstigheter med däcken när de snurrade heller.

Alla idéer och förslag välkomnas!

Senast redigerat av RaZtar (21 mars 2021)

Ung & Dum som valde ett bilintresse...
BMW E30 320/325 "Turbo" (1986)
Brådhis * Voff voff *
21 mars 2021 · 10 245 Inlägg

Låter nog som en krokig fälg eller skadat däck ändå.

Balanseringsmaskinen struntar i om fälgen ser ut som en åtta... Den berättar bara om det är obalans.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bassiehof
21 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Kollat hjulupphängning inkl. bussningar?

Utmarks-Loke
21 mars 2021 · 5 814 Inlägg

Steg ett är väl att flytta runt hjulen och se om vibrationerna följer med?

RaZtar
22 mars 2021 · 27 Inlägg

Bassiehof skrev:
Kollat hjulupphängning inkl. bussningar?

Kollat länkarmar och styrleder och inte sett något utöver det vanliga, bussningarna skulle kanske behövas se över, tack för tipset!

Ung & Dum som valde ett bilintresse...
BMW E30 320/325 "Turbo" (1986)
RaZtar
22 mars 2021 · 27 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Steg ett är väl att flytta runt hjulen och se om vibrationerna följer med?

Jo precis, han inte tests det senast men har bytt höger fram med höger bak och samma sak på vänster sida. Men absolut helt rätt, tack för svar!

Ung & Dum som valde ett bilintresse...
BMW E30 320/325 "Turbo" (1986)
RaZtar
22 mars 2021 · 27 Inlägg

Brådhis skrev:
Låter nog som en krokig fälg eller skadat däck ändå.

Balanseringsmaskinen struntar i om fälgen ser ut som en åtta... Den berättar bara om det är obalans.

Så kan det mycket väl vara, har tyvärr inga sommarhjul till hands så får försöka införskaffa ett par sådana och se om problemen kvarstår. Tusen tack för svar!

Ung & Dum som valde ett bilintresse...
BMW E30 320/325 "Turbo" (1986)
Bassiehof
22 mars 2021 · 1 777 Inlägg

RaZtar skrev:

Brådhis skrev:
Låter nog som en krokig fälg eller skadat däck ändå.

Balanseringsmaskinen struntar i om fälgen ser ut som en åtta... Den berättar bara om det är obalans.

Så kan det mycket väl vara, har tyvärr inga sommarhjul till hands så får försöka införskaffa ett par sådana och se om problemen kvarstår. Tusen tack för svar!

Har du inget reservhjul?

Bassiehof
22 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Däckstommen kan vara skadad utan att det syns.

RaZtar
22 mars 2021 · 27 Inlägg

Bassiehof skrev:
Har du inget reservhjul?

Bassiehof skrev:
Däckstommen kan vara skadad utan att det syns.

Nej tyvärr innehar jag inget reservhjul men får väl börja med att införskaffa mig 4 nya hjul och utgå därifrån när skatteåterbäringen kommer wink

Ung & Dum som valde ett bilintresse...
BMW E30 320/325 "Turbo" (1986)
Utmarks-Loke
22 mars 2021 · 5 814 Inlägg

Tja, det börjar ju ändå bli dags för sommardäck nu. Mina sitter redan på.

RaZtar
23 mars 2021 · 27 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Tja, det börjar ju ändå bli dags för sommardäck nu. Mina sitter redan på.

Jo, först idag som det ska sluta frysa på nätterna. Hade is på rutan idag men blir nog ett byte om nån vecka eller två när jag får låna pelarliften smile. Misstänker att du bor längre ner i landet?

Ung & Dum som valde ett bilintresse...
BMW E30 320/325 "Turbo" (1986)
RaZtar
2 maj 2021 · 27 Inlägg

Bassiehof skrev:
Däckstommen kan vara skadad utan att det syns.

Testat mina sommarhjul och samma problem uppstår tyvärr även där. Anträffat en bussning som inte varit helt 100 men känns väl inte som något som skulle göra att hela bilen vibrerar?

Ung & Dum som valde ett bilintresse...
BMW E30 320/325 "Turbo" (1986)
Utmarks-Loke
2 maj 2021 · 5 814 Inlägg

Kan det vara ett nav som blivit skevt då? Eller kanske axeltappen som navet sitter på. Men det är väldigt rejäla grejer och jag har aldrig förr hört att de skall ha blivit skeva av att köra i ett potthål

RaZtar
2 maj 2021 · 27 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Kan det vara ett nav som blivit skevt då? Eller kanske axeltappen som navet sitter på. Men det är väldigt rejäla grejer och jag har aldrig förr hört att de skall ha blivit skeva av att köra i ett potthål

Bad den lokala däckgrannen att ta en kik men inte såvitt vi sett. Är inte helt omöjligt att detta var ett problem innan jag köpte bilen, tror dock det uppkom som ett resultat men kanske börjar bli dags att kika vidare än att snöa in sig för mycket på det.

Har noterat att bilen inte har tillräckligt med olja i styrservon, inget som borde skapa vibrationer i hastigheter i över 100 km/h enbart så vitt jag vet men ni vet nog bättre än mig.

Bussningen ser förövrigt ut såhär:
https://cdn.discordapp.com/attachments/ … 98484.jpeg

Ung & Dum som valde ett bilintresse...
BMW E30 320/325 "Turbo" (1986)
RaZtar
2 maj 2021 · 27 Inlägg

Just det, har märkt ett litet glapp i kardanknuten men det känns ju inte heller som det som orsakar detta problem heller hmm

Ung & Dum som valde ett bilintresse...
BMW E30 320/325 "Turbo" (1986)
Brådhis * Voff voff *
2 maj 2021 · 10 245 Inlägg

RaZtar skrev:
Just det, har märkt ett litet glapp i kardanknuten men det känns ju inte heller som det som orsakar detta problem heller hmm

Är inte just det ett halvvanligt fel på dom där? Eller är det nå´n annan BMW-modell?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
RaZtar
2 maj 2021 · 27 Inlägg

Brådhis skrev:

RaZtar skrev:
Just det, har märkt ett litet glapp i kardanknuten men det känns ju inte heller som det som orsakar detta problem heller hmm

Är inte just det ett halvvanligt fel på dom där? Eller är det nå´n annan BMW-modell?

Ett par sökningar så verkar din tanke besannas. De flesta där föreslår att däcken eller fälgarna är kassa och vissa tror på länkarmsbussningarna. Kanske är värt att ge sig på bussningarna ändå, är ju ändå något som borde bytas med jämna intervaller.

Känns ju lite orimligt att det skulle vara däcken, har man så otur liksom? Är medveten om att mina bakdäck är några billigare däck med 5 mm och de främre är Continental med 2,2 mm eller något sådant, men vinterdäcken var det inget fel på.

Senast redigerat av RaZtar (2 maj 2021)

Ung & Dum som valde ett bilintresse...
BMW E30 320/325 "Turbo" (1986)
Utmarks-Loke
2 maj 2021 · 5 814 Inlägg

Kardanknutar eller ännu hellre stödlagret på mitten är ju det första man tänker på när det är vibrationer som ökar med hastigheten. Men de brukar kännas i hela bilen, inte bara på höger sida.

RaZtar
2 maj 2021 · 27 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Kardanknutar eller ännu hellre stödlagret på mitten är ju det första man tänker på när det är vibrationer som ökar med hastigheten. Men de brukar kännas i hela bilen, inte bara på höger sida.

Jag kanske varit lite otydlig, det känns i hela bilen men det var till en början tydligt att det var på höger sida men nu så börjar det kännas som hela bilen efter däckbytet.

Ska ge mig ut och accelerera upp till hastighet med vibrationer och sedan frikoppla och se vad som sker, isåfall lär vi väl ha kardanen som primary suspect?

Ung & Dum som valde ett bilintresse...
BMW E30 320/325 "Turbo" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang