Får inte igång t5a

Ravil
23 mars 2021 · 92 Inlägg

Tjena fick mig en V70 t5 1997 av min gamla chef, han sa den startade men behövdes bara byta vevaxelgivare när den ställdes undan för 4 år sen, så nu tänkte jag få igång den så jag byte givaren men får inte startmotorn att gå lätt testade byta och slipa kabelskorna och tyckte de lät som att den gick för en sekund men inget mer, tänkte kolla så motorn går runt och de kan man väl göra genom att ta ett spärrskaft på de nedersta hjulet? Testade de iaf och hände tamigfan ingenting, kan motorn ha nypt medans den har stått i 4år? Va inget oljesticka i den men huven har alltid varit stängt så de borde inte vara några problem,

Mvh

Senast redigerat av Ravil (23 mars 2021)

Volvo 945 "Se ltt" (1998)
uhlin
23 mars 2021 · 2 831 Inlägg

Borde inte fastna på 4 år så problemet ligger nån annanstans. Kollat kamrem så den är hel eller inte kuggat då du kört startmotorn.

En kamrem som stått i 4 år är nog ganska hård och när byttes den innan den ställdes ned?

Jag skulle nog bytt den innan jag överhuvudtaget rört starten.

Ravil
23 mars 2021 · 92 Inlägg

uhlin skrev:
Borde inte fastna på 4 år så problemet ligger nån annanstans. Kollat kamrem så den är hel eller inte kuggat då du kört startmotorn.

En kamrem som stått i 4 år är nog ganska hård och när byttes den innan den ställdes ned?

Jag skulle nog bytt den innan jag överhuvudtaget rört starten.

Kollade lite ner i cylindrarna o tyckte jag såg vatten i två av dom, de är bara o skrota va?

Volvo 945 "Se ltt" (1998)
Lucif3r
23 mars 2021 · 2 182 Inlägg

Det går säkert få igång på liket men.... Det är nog inte värt det, varken ekonomiskt eller jobb-mössigt...
Bättre att köpa en utbytesmotor från skroten och hinka ner, tycker jag. Dom kostar inte speciellt mycket... Det gör iofs. inte en komplett fungerande V70T5 heller, så kanske är bättre att köpa en annan V70T5 som fungerar.

uhlin
23 mars 2021 · 2 831 Inlägg

Ravil skrev:

uhlin skrev:
Borde inte fastna på 4 år så problemet ligger nån annanstans. Kollat kamrem så den är hel eller inte kuggat då du kört startmotorn.

En kamrem som stått i 4 år är nog ganska hård och när byttes den innan den ställdes ned?

Jag skulle nog bytt den innan jag överhuvudtaget rört starten.

Kollade lite ner i cylindrarna o tyckte jag såg vatten i två av dom, de är bara o skrota va?

Nja... Skrota. Beror väl på. En t5 :a är ju lite bättre än Vanliga v70.

Hur är den i skick för övrigt?

Blockpackning är väl inte några större pengar om man kan göra det själv.

Sen beror det ju på hur det egentligen var före den blev stående. Har den gått varm behöver toppen planas och det går ju på en slant.

Lucif3r
23 mars 2021 · 2 182 Inlägg

uhlin skrev:
Har den gått varm behöver toppen planas och det går ju på en slant.

Nej för f...!
Topplocket får vara mycket skevare än det någonsin får planas! Är locket så skevt så är det bara att kasta det. Vilket f.ö. är mycket ovanligt.
Det som händer när dessa går varma är att topplocksbultarna, som är av sträck-typ, sträcker på sig och såldes inte tätar mot packningen längre. i 99 av 100 fall är det bara dit med ny packning, nya sträckbultar, dra dom rätt, och vips - topplocket blir spikrakt.

uhlin
23 mars 2021 · 2 831 Inlägg

Lucif3r skrev:

uhlin skrev:
Har den gått varm behöver toppen planas och det går ju på en slant.

Nej för f...!
Topplocket får vara mycket skevare än det någonsin får planas! Är locket så skevt så är det bara att kasta det. Vilket f.ö. är mycket ovanligt.
Det som händer när dessa går varma är att topplocksbultarna, som är av sträck-typ, sträcker på sig och såldes inte tätar mot packningen längre. i 99 av 100 fall är det bara dit med ny packning, nya sträckbultar, dra dom rätt, och vips - topplocket blir spikrakt.

Har motorn gått varm är det planslipning på topp oavsett.

Att bara i med ny packning utan och plana är bara vanvett. Går kanske ett tag, men snart samma sak igen.

Lucif3r
23 mars 2021 · 2 182 Inlägg

Nej, inte på dessa motorer. Dom får som jag sa vara betydligt mer skeva än dom någonsin får planas. Jag vill minnas att dom får planas max 0.3mm, men bågna bortåt 0.6mm.
Den rätar ut sig när man drar åt bultarna, om man drar dom enl. spec.

Att plana dessa toppar gör ofta bara mer skada än nytta, då toppen kommer vara lika skev vid kammarna efter planing, med den skillnaden att topplocket inte rätar ut sig som det ska igen. Detta i sin tur innebär att kammarna i värsta fall kan nypa, och i bästa fall slits betydligt mer än normalt.

Ravil
24 mars 2021 · 92 Inlägg

Skickade i lite wd40 i cylindrarna, så får hoppas på de bästa

Volvo 945 "Se ltt" (1998)
Mossan1
24 mars 2021 · 2 751 Inlägg

Ravil skrev:
Skickade i lite wd40 i cylindrarna, så får hoppas på de bästa

Så den satt fast även med tändstiften ur alltså?
Då är den ju inte hydrolocked längre.
(Vattenfylld)

Jag har fått loss gamla motorer som sedan funkat utan problem, men det har varit gamla bil och lastbilsmotorer där kolvringarna rostat fast med tiden. Så det går.

Men frågan är om det bara är toppackningen om cyl varit vattenfylld

Den packningen ger sig inte utan anledning heller på Volvo 5or.
Överhettning, i regel.

Sprucken topp eller cylinderfoder....

Ravil
25 mars 2021 · 92 Inlägg

Mossan1 skrev:

Ravil skrev:
Skickade i lite wd40 i cylindrarna, så får hoppas på de bästa

Så den satt fast även med tändstiften ur alltså?
Då är den ju inte hydrolocked längre.
(Vattenfylld)

Jag har fått loss gamla motorer som sedan funkat utan problem, men det har varit gamla bil och lastbilsmotorer där kolvringarna rostat fast med tiden. Så det går.

Men frågan är om det bara är toppackningen om cyl varit vattenfylld

Den packningen ger sig inte utan anledning heller på Volvo 5or.
Överhettning, i regel.

Sprucken topp eller cylinderfoder....

Är inte 100% att de va vatten i men tyckte de lät som de när jag sprutade i wd40

Volvo 945 "Se ltt" (1998)
Mossan1
25 mars 2021 · 2 751 Inlägg

Men vore det bara vatten i, skulle den kunna dras runt med stiften ur. Vattnet skulle då komma ut.
Glykolblandat vatten så skulle den inte rosta fast så fort. Glykol är korrutionshämmande.

jaka54
25 mars 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Klart du ska få igång Volvon!
fattade jag dig rätt att startmotorn inte drog runt motorn??
Funkar startmototn och batteriet lämnar mer än 12,6V?

Ravil
25 mars 2021 · 92 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Klart du ska få igång Volvon!
fattade jag dig rätt att startmotorn inte drog runt motorn??
Funkar startmototn och batteriet lämnar mer än 12,6V?

Startmotor går skulle jag tro men den orkar inte dra runt motorn pga motorn inte går runt

Volvo 945 "Se ltt" (1998)
uhlin
26 mars 2021 · 2 831 Inlägg

Kollade du kamrem nån gång?

Ravil
26 mars 2021 · 92 Inlägg

uhlin skrev:
Kollade du kamrem nån gång?

Japp den verkade kry

Volvo 945 "Se ltt" (1998)
uhlin
27 mars 2021 · 2 831 Inlägg

Ravil skrev:

uhlin skrev:
Kollade du kamrem nån gång?

Japp den verkade kry

Och inte har den kuggat heller?

Ravil
27 mars 2021 · 92 Inlägg

uhlin skrev:

Ravil skrev:

uhlin skrev:
Kollade du kamrem nån gång?

Japp den verkade kry

Och inte har den kuggat heller?

De går la inte kolla om jag inte får runt motorn o ställer dom på markeringarna eller finns de något annars sätt o kolla de?

Volvo 945 "Se ltt" (1998)
jaka54
27 mars 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Så motorn går inte att dra runt trots att alla tändstiften är ur?!
Om så är fallet...kan du på något sätt dra runt motorn för hand?  Om du har någon kåpa som du kan ta bort så du antingen kommer åt kamremsdrevet/dreven eller vevaxelmuttern/bulten och där kan dra runt motorn..?
Men...du har sprutat in W40 i alla cylindrarna säger du?! -Bra! Men använd istället aceton och ATF olja blandat 50/50...och spruta in mycket!
Se till att ladda batteriet så att det visar 13V eller mer när du laddat över natt(12-16timmar) med en gammaldags 4-6A/12V laddare!

Senast redigerat av jaka54 (27 mars 2021)

Ravil
27 mars 2021 · 92 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Så motorn går inte att dra runt trots att alla tändstiften är ur?!
Om så är fallet...kan du på något sätt dra runt motorn för hand?  Om du har någon kåpa som du kan ta bort så du antingen kommer åt kamremsdrevet/dreven eller vevaxelmuttern/bulten och där kan dra runt motorn..?
Men...du har sprutat in W40 i alla cylindrarna säger du?! -Bra! Men använd istället aceton och ATF olja blandat 50/50...och spruta in mycket!
Se till att ladda batteriet så att det visar 13V eller mer när du laddat över natt(12-16timmar) med en gammaldags 4-6A/12V laddare!

Kanske skrev lite otydligt men när jag testar dra runt den så gör jag de med ett långt skaft på dreven men de enda som rör sig är motorfästerna. haft i wd40 i några dar nu men verkar inte hjälpa

Volvo 945 "Se ltt" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang