Rycker vid tomgång och lågavarv

Andreas03
25 mars 2021 · 144 Inlägg

Hej!
Min farsas saab 9-5 2,3t 2004 har börjat rycka ganska mycket vid tomgång och låga varv. När den står på tom gång så låter det i avgastemet som att en cylinder dör. Man ser även på varvtalet att den sjunker när bilen rycker. Den rycker endast på vartal under ca 1500 rpm.

Alla tips mottages!

Bassiehof
25 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Tändkasetten. Byt tändstift samtidigt.

Senast redigerat av Bassiehof (25 mars 2021)

Andreas03
26 mars 2021 · 144 Inlägg

Bassiehof skrev:
Tändkasetten. Byt tändstift samtidigt.

Så det kan vara tändkasseten oavsett om bilen går bra i högre varv?

Har hört att saab kan vara känsliga med tändstift. Vi bytte tändstift för ungefär 2 månader sen till ett par billiga från autodoc det kan inte vara dem som krånglar?

Bassiehof
26 mars 2021 · 1 777 Inlägg

NGK rekommenderas. Jag hade i biltemas en gång. Och det var sista gången. Kollat elektrodavstånd? Och fel koder?

Senast redigerat av Bassiehof (26 mars 2021)

Andreas03
26 mars 2021 · 144 Inlägg

Har inte kollat det ännu men ska göra det ikväll när farsan kommer hem med bilen.

Har tyvärr inte tillgång till någon felkodsläsare😐

Senast redigerat av Andreas03 (26 mars 2021)

Bassiehof
26 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Utan felkod är det svårt att avgöra.

Andreas03
26 mars 2021 · 144 Inlägg

Bassiehof skrev:
Utan felkod är det svårt att avgöra.

Uppdatering: körde bilen nyss och skulle gasa upp från 40 - 70 och bilen tappar effekt och börjar vibrera och när jag kom upp i typ 60 så sluta den och bilen fick tillbaka effekten. Men under tiden den vibrera så börja motorlampan blinka?
Är det tänd kassetten som håller på?

Mangisen
26 mars 2021 · 1 034 Inlägg

Byt till ngk stift bcp6es
ALLTID ALLTID ngk stift.. annars får du dem problemen du nu har. Byt stiften och hoppas inte kassetten tagit stryk

Andreas03
26 mars 2021 · 144 Inlägg

Mangisen skrev:
Byt till ngk stift bcp6es
ALLTID ALLTID ngk stift.. annars får du dem problemen du nu har. Byt stiften och hoppas inte kassetten tagit stryk

Å fan så det är så, får testa och byta stiften imorgon och hoppas på det bästa. 🤪

Mangisen
26 mars 2021 · 1 034 Inlägg

Andreas03 skrev:

Mangisen skrev:
Byt till ngk stift bcp6es
ALLTID ALLTID ngk stift.. annars får du dem problemen du nu har. Byt stiften och hoppas inte kassetten tagit stryk

Å fan så det är så, får testa och byta stiften imorgon och hoppas på det bästa. 🤪

Jajamen, kasetterna är grymt känsliga så där är felet till 99,9%  smile

Andreas03
26 mars 2021 · 144 Inlägg

Mangisen skrev:

Andreas03 skrev:

Mangisen skrev:
Byt till ngk stift bcp6es
ALLTID ALLTID ngk stift.. annars får du dem problemen du nu har. Byt stiften och hoppas inte kassetten tagit stryk

Å fan så det är så, får testa och byta stiften imorgon och hoppas på det bästa. 🤪

Jajamen, kasetterna är grymt känsliga så där är felet till 99,9%  smile

Okej, men om man byter till de nya nkg stiften så är den ingen fara att de på något sett blir förstörda om tändkasseten skulle vara trasig?

Bassiehof
26 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Andreas03 skrev:

Bassiehof skrev:
Utan felkod är det svårt att avgöra.

Uppdatering: körde bilen nyss och skulle gasa upp från 40 - 70 och bilen tappar effekt och börjar vibrera och när jag kom upp i typ 60 så sluta den och bilen fick tillbaka effekten. Men under tiden den vibrera så börja motorlampan blinka?
Är det tänd kassetten som håller på?

Det är misständningar/spikningar så bilen drar ner effekten för att undvika motorskador.

Andreas03
26 mars 2021 · 144 Inlägg

Bassiehof skrev:

Andreas03 skrev:

Bassiehof skrev:
Utan felkod är det svårt att avgöra.

Uppdatering: körde bilen nyss och skulle gasa upp från 40 - 70 och bilen tappar effekt och börjar vibrera och när jag kom upp i typ 60 så sluta den och bilen fick tillbaka effekten. Men under tiden den vibrera så börja motorlampan blinka?
Är det tänd kassetten som håller på?

Det är misständningar/spikningar så bilen drar ner effekten för att undvika motorskador.

Ok, men det är ingen fara att de nya tändstiften blir förstörda om man byter  tändstift och tändkasseten är trasig?

Andreas03
27 mars 2021 · 144 Inlägg

Har nu bytt till nya NKG stiften och bilen går utan problem nu.
Tack för all information och hjälp.

Mangisen
27 mars 2021 · 1 034 Inlägg

Andreas03 skrev:
Har nu bytt till nya NKG stiften och bilen går utan problem nu.
Tack för all information och hjälp.

Härligt att höra 👍

Andreas03
27 mars 2021 · 144 Inlägg

Mangisen skrev:

Andreas03 skrev:
Har nu bytt till nya NKG stiften och bilen går utan problem nu.
Tack för all information och hjälp.

Härligt att höra 👍

Ja, att det vara något så enkelt trodde man ju inte👍👌

Nybergrobin
27 mars 2021 · 2 377 Inlägg

Andreas03 skrev:

Mangisen skrev:

Andreas03 skrev:
Har nu bytt till nya NKG stiften och bilen går utan problem nu.
Tack för all information och hjälp.

Härligt att höra 👍

Ja, att det vara något så enkelt trodde man ju inte👍👌

Hade extrema problem med en audi a4 för en massa år sedan......berners chefsmekaniker/proffs förstod inte vad felet var förens en gammal gubbe idiotförklarade mig då jag köpt billiga stift (champion), bilen gick som en klocka efter bytet big_smile
precis när turbon började att ladda så hackade/spikade bilen som en idiot...... Ibland är det billigare/enklare än man tror big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang