Nybergrobin skrev:
Nu ställer jag förmodligen en dum fråga men det är en traditionell förgasare på denna bil?
Svårt att säga såhär vid datorn men en rengöring av förgasaren samt en inställningen bör nog fixas.
Kan vara så simpelt som en luftskruv som bör öppnas/stängas men börja med en ordentlig rengöring samt grundinställning.
Ska det vara olja i förgasaren?
Japp, det är en Solex 35 PDSI som sitter i bilen. Mig veterligen ska det inte vara olja i förgasaren, har inte hittat något i mina reparationshandböcker om det heller.
Väntar på en packnignssats från utlandet just nu. Så fort den kommer fram blir det en ordentlig rengöring av förgasaren, innan jag börjar pilla på annat.
patrik79 skrev:
Om bilen gick bra i 30mil för några veckor sedan så skulle jag tro att den bara är lite känslig på chocken och du inte är van än.
Jag skulle startat bilen på full choke, skjutit in den långsamt till varvtalet är mellan 1000 och 1500, kört en bit, justerat chocken igen så tomgången hamnar mellan 1000 och 1500 varv, kört en bit och kollat om bilen funkar bra med indragen choke annars får du justera chocken så tomgången är 1000 till 1500 varv och köra en bit till.
Någon varvräknare har jag inte, men choken trycker jag in till jag ligger nånstans däromkring iallafall. Ska prova att ta någon längre resa och labba lite mer med choken.
Hybrid_ skrev:
Gissningen är att den 30-mila resa som TS körde gjorde att saker och ting lossnade i kylsystemet och bilen går nu konstant kallt. Då är det inte lätt att köra...
Köpte (och sålde) en Volvo 740 med manuell choke januari 2019. Efter 3-4 km kunde choken puttas in för gott. Efter att ha puttats in försiktigt på väg dit. Den gick bilen perfekt.
Den unga kille i 20-årsåldern som köpte den hade inga problem med det heller.
Hur är värmen i kupen?
Vad skulle det ha varit som lossade, och fick den att gå kallt?
Kupén är varm och gosig, så värmeväxlaren får ju definitivt värme från motorn. Inte överdrivet kallt, inte överdrivet varmt.
Fotnot: Bengt-Peder heter egentligen något annat.