Hur använder jag manuell choke på rätt sätt?

Bengt-Peder
26 mars 2021 · 8 Inlägg

Hej,

Jag köpte en Opel Kadett D för några veckor sedan. Den provkördes (den var varmkörd vid tillfället), och kördes hem 30 mil utan problem. Gick som ett skott. Men! På hemmaplan har jag inte lyckats behärska den manuella choken riktigt. Detta är första gången jag kör en bil med manuell choke, så jag vet inte riktigt hur jag ska använda den korrekt.

Idag gjorde jag ett lite seriösare försök att lära mig den när det ändå var lugn trafik ute på vägarna. Jag drog ut den helt och startade bilen. Därefter tryckte jag in den ungefär halvvägs, för att få ner tomgången till ett behagligt varvtal. Stod sedan stillastående någon minut på tomgång innan jag tryckte in den ytterligare och körde iväg (den var då ungefär en tredjedel utdragen). Kom inte jättelångt innan hela bilen började rycka väldigt, så jag drog ut den till hälften igen. Svängde därefter in i ett villaområde där jag kunde köra ostört och försökte hitta rätt mängd choke. Fick motorstopp flera gånger när jag släppte gasen och bromsade för att långsamt kunna ta mig igenom korsningarna med dålig sikt. Ut med choken helt och starta bilen igen, sen trycka in den så att den stod på en tredjedel/hälften utdragen. Tröttnade och körde hem.

Allt som allt var motorn startad i en halvtimme. Jag körde ingen längre sträcka eller högre hastigheter, men jag körde åtmistone en halvtimme som sagt.

Tidigare har jag kört bilen ca 1 mil med choken utdragen rätt långt (nästan hela vägen), men då har jag alltid fått problem med att bilen börjar hacka sig fram på hemvägen. Jag misstänker att jag surat tändstiften vid de tillfällena, kan det vara så? Då har jag provat att trycka in den lite grann, men då har motorn tvärstannat. Har behövt köra med choken på max och köra hem ryckigt och hackigt.

Så... Vad är rätt sätt att använda choken på? Ska jag köra längre sträckor innan jag skjuter in den ens till hälften? Den varvar som fan vid rödljus isåfall, och jag behöver ligga med foten på bromsen ens för att hålla hastigheten. Finns det något jag kan göra efter att jag startat bilen men ännu inte kört iväg?

OBS! Temperaturmätaren visar konstant kallt. Om det beror på givaren eller termostatet vet jag dock inte.

Fotnot: Bengt-Peder heter egentligen något annat.
Brådhis * Voff voff *
26 mars 2021 · 10 244 Inlägg

Ditt förfarande med choken är nog tämligen rätt. Men jag skulle tro att du behöver justera/rengöra förgasaren på bilen. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Steff240
26 mars 2021 · 1 005 Inlägg

Bengt-Peder skrev:
OBS! Temperaturmätaren visar konstant kallt. Om det beror på givaren eller termostatet vet jag dock inte.

Om termostaten inte fungerar så att motorn inte kommer upp i temperatur ordentligt så kommer bilen behöva mer eller mindre choke hela tiden och vara allmänt bråkig, för att inte tala om bensinslukande.
Kolla upp felet, det gör nog åkturerna med klenoden trivsammare:D

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 mars 2021 · 13 673 Inlägg

den borde gå tämlingen omgånde utan choke..  kanske inte på 3-5min men efter det någonstans borde den gå med helt intryckt choke..   

nu var jag nog kanske 16-17 bast sist jag ägde en bil med manuellchoke tack och lov men många vänner har haft bilar med det..  men aldrig upplevt att det ska ta några 30min att kunna köra helt utan utan ett par minuter.

skulle ju kunna vara så att det inte ens sitter någon termostat och det är grunden till problemet att den aldrig nå arbets tempratur  då blir det klart besvärligt då den aldrig blir riktigt varm.. 

istort sätt ska endast chocken dras ut helt just vid starten sen ska den dras in något.  och allt längre in ju varmare den blir..  ska på sin höjd börja hosta och tveka om man är för snabb att trycka in choken den ska inte stanna...         en sån där motor borde bli varm ganska omgånde

så börja med att kolla upp om verkligen motorn når arbetstempratur..   
skulle ju göra en liten allmän översyn på kylsystemet tanke på att bilen är några år gammal och byta termostat tempgivare kolla skicket på kylaren inför sommarn

sen kan du göra en liten översyn av vacumslangar så du inte har en trasig slang som ställer till bränsleblandingen för dig.       sånna där saker som hör till med gamla bilar..  lite startgas kan göra underverk för en sån kontroll.. spruta runt förgasaren men inte på luftfiltret eller dess ingång smile så hör man om varvet drar upp..     


är ju rätt generella grejer när det gäller motorer som inte riktigt går som dom ska.   för helt klart ska du kunna köra bilen utan att ha choken ute när du kört den i 30min annas är nått fel.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bengt-Peder
27 mars 2021 · 8 Inlägg

Brådhis skrev:
Ditt förfarande med choken är nog tämligen rätt. Men jag skulle tro att du behöver justera/rengöra förgasaren på bilen. smile

Skönt att få det bekräftat, tack! Börjar med att fixa temperaturvisaren (oavsett om det är givaren eller termostatet), men får ta mig an förgasaren och/eller pumpen efter det.

Steff240 skrev:

Bengt-Peder skrev:
OBS! Temperaturmätaren visar konstant kallt. Om det beror på givaren eller termostatet vet jag dock inte.

Om termostaten inte fungerar så att motorn inte kommer upp i temperatur ordentligt så kommer bilen behöva mer eller mindre choke hela tiden och vara allmänt bråkig, för att inte tala om bensinslukande.
Kolla upp felet, det gör nog åkturerna med klenoden trivsammare:D

Jo, precis. Jag har skjutit på att kolla upp det eftersom bilen funkade trots felet vid köp, men det får bli min första åtgärd nu. Känns som en bra start om inte annat.

Growe skrev:
den borde gå tämlingen omgånde utan choke..  kanske inte på 3-5min men efter det någonstans borde den gå med helt intryckt choke..   

nu var jag nog kanske 16-17 bast sist jag ägde en bil med manuellchoke tack och lov men många vänner har haft bilar med det..  men aldrig upplevt att det ska ta några 30min att kunna köra helt utan utan ett par minuter.

skulle ju kunna vara så att det inte ens sitter någon termostat och det är grunden till problemet att den aldrig nå arbets tempratur  då blir det klart besvärligt då den aldrig blir riktigt varm.. 

istort sätt ska endast chocken dras ut helt just vid starten sen ska den dras in något.  och allt längre in ju varmare den blir..  ska på sin höjd börja hosta och tveka om man är för snabb att trycka in choken den ska inte stanna...         en sån där motor borde bli varm ganska omgånde

så börja med att kolla upp om verkligen motorn når arbetstempratur..   
skulle ju göra en liten allmän översyn på kylsystemet tanke på att bilen är några år gammal och byta termostat tempgivare kolla skicket på kylaren inför sommarn

sen kan du göra en liten översyn av vacumslangar så du inte har en trasig slang som ställer till bränsleblandingen för dig.       sånna där saker som hör till med gamla bilar..  lite startgas kan göra underverk för en sån kontroll.. spruta runt förgasaren men inte på luftfiltret eller dess ingång smile så hör man om varvet drar upp..     


är ju rätt generella grejer när det gäller motorer som inte riktigt går som dom ska.   för helt klart ska du kunna köra bilen utan att ha choken ute när du kört den i 30min annas är nått fel.

Tack för svaret! Det verkar mao som att det är motorn, och inte jag, som är fel. Börjar som sagt med termostat/givare, sen får jag testa dina tips ifall det behövs.

Fotnot: Bengt-Peder heter egentligen något annat.
Nybergrobin
27 mars 2021 · 2 377 Inlägg

Nu ställer jag förmodligen en dum fråga men det är en traditionell förgasare på denna bil?

Svårt att säga såhär vid datorn men en rengöring av förgasaren samt en inställningen bör nog fixas.
Kan vara så simpelt som en luftskruv som bör öppnas/stängas men börja med en ordentlig rengöring samt grundinställning.
Ska det vara olja i förgasaren?

patrik79
30 mars 2021 · 782 Inlägg

Om bilen gick bra i 30mil för några veckor sedan så skulle jag tro att den bara är lite känslig på chocken och du inte är van än.
Jag skulle startat bilen på full choke, skjutit in den långsamt till varvtalet är mellan 1000 och 1500, kört en bit, justerat chocken igen så tomgången hamnar mellan 1000 och 1500 varv, kört en bit och kollat om bilen funkar bra med indragen choke annars får du justera chocken så tomgången är 1000 till 1500 varv och köra en bit till.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 mars 2021 · 17 380 Inlägg

Gissningen är att den 30-mila resa som TS körde gjorde att saker och ting lossnade i kylsystemet och bilen går nu konstant kallt. Då är det inte lätt att köra...

Köpte (och sålde) en Volvo 740 med manuell choke januari 2019. Efter 3-4 km kunde choken puttas in för gott. Efter att ha puttats in försiktigt på väg dit. Den gick bilen perfekt.

Den unga kille i 20-årsåldern som köpte den hade inga problem med det heller.

Hur är värmen i kupen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bengt-Peder
7 april 2021 · 8 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Nu ställer jag förmodligen en dum fråga men det är en traditionell förgasare på denna bil?

Svårt att säga såhär vid datorn men en rengöring av förgasaren samt en inställningen bör nog fixas.
Kan vara så simpelt som en luftskruv som bör öppnas/stängas men börja med en ordentlig rengöring samt grundinställning.
Ska det vara olja i förgasaren?

Japp, det är en Solex 35 PDSI som sitter i bilen. Mig veterligen ska det inte vara olja i förgasaren, har inte hittat något i mina reparationshandböcker om det heller.

Väntar på en packnignssats från utlandet just nu. Så fort den kommer fram blir det en ordentlig rengöring av förgasaren, innan jag börjar pilla på annat.

patrik79 skrev:
Om bilen gick bra i 30mil för några veckor sedan så skulle jag tro att den bara är lite känslig på chocken och du inte är van än.
Jag skulle startat bilen på full choke, skjutit in den långsamt till varvtalet är mellan 1000 och 1500, kört en bit, justerat chocken igen så tomgången hamnar mellan 1000 och 1500 varv, kört en bit och kollat om bilen funkar bra med indragen choke annars får du justera chocken så tomgången är 1000 till 1500 varv och köra en bit till.

Någon varvräknare har jag inte, men choken trycker jag in till jag ligger nånstans däromkring iallafall. Ska prova att ta någon längre resa och labba lite mer med choken.

Hybrid_ skrev:
Gissningen är att den 30-mila resa som TS körde gjorde att saker och ting lossnade i kylsystemet och bilen går nu konstant kallt. Då är det inte lätt att köra...

Köpte (och sålde) en Volvo 740 med manuell choke januari 2019. Efter 3-4 km kunde choken puttas in för gott. Efter att ha puttats in försiktigt på väg dit. Den gick bilen perfekt.

Den unga kille i 20-årsåldern som köpte den hade inga problem med det heller.

Hur är värmen i kupen?

Vad skulle det ha varit som lossade, och fick den att gå kallt?

Kupén är varm och gosig, så värmeväxlaren får ju definitivt värme från motorn. Inte överdrivet kallt, inte överdrivet varmt.

Fotnot: Bengt-Peder heter egentligen något annat.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang