Volvo xc70 -01 automat. Växlar hårt

Dandolme
27 mars 2021 · 14 Inlägg

Efter ha satt i en nyare fin växellåda så växlar den hårt på växlarna. Automat. Felkoder TCM 0100 Control Module och Cem 1-D04 ECM Software faultysignal. Vet någon med sig vad som återstår för mig att göra eller kanske har nån idé?
Bilen är steg 1 chippad sen tidigare kan det ha någon betydelse att växlarna inte går i mjukt?  Tack på förhand / Viktor

Brådhis * Voff voff *
27 mars 2021 · 10 244 Inlägg

Dandolme skrev:
Efter ha satt i en nyare fin växellåda så växlar den hårt på växlarna. Automat. Felkoder TCM 0100 Control Module och Cem 1-D04 ECM Software faultysignal. Vet någon med sig vad som återstår för mig att göra eller kanske har nån idé?
Bilen är steg 1 chippad sen tidigare kan det ha någon betydelse att växlarna inte går i mjukt?  Tack på förhand / Viktor

Är det en -01 är det en V70 XC och inte en XC70. smile

Växlar den hårt och du inte har några andra felkoder och oljan är fräsch och fin så är det nog tyvärr själva lådan som är dålig skulle jag säga.

Första felkoden är ju på just att lådan anser att växlingarna är dåliga.

Andra felkoden är på felaktig programvara. Kan möjligen vara pga chipningen.

Senast redigerat av Brådhis (27 mars 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Dandolme
27 mars 2021 · 14 Inlägg

Okej, ja den har varit inlämnad precis och fått en ny låda. Fick tillbaka den såhär. Så den växlar när den ska å så. Tycker den hade kunnat växlar mjukare bara och har de där felkoderna. Har ju två år på garantin på nya lådan nu så får väl lämna tillbaka den om jag inte hittar på något annat som är fel, men hoppas kunna lösa det.

Brådhis * Voff voff *
27 mars 2021 · 10 244 Inlägg

Om du har garanti på lådbytet och du inte är nöjd är det väl bäst att åka tillbaka och prata med dom? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Dandolme
27 mars 2021 · 14 Inlägg

Jo, altså jag tror inte det är fel på lådan. Ena gången jag startar den är den så och beter sig jättekonstigt, och nästavgång jag startar den går den nästan helt bra. Så jag tror inte felet ligger i lådan. Han jag lämnade in den hos sa att jag får lämna in den där om jag kommer fram till att det är lådan det är fel på. Men det måste vara nån styrning av lådan som spökar. Den är chippad av tidigare ägare och jag köpte den med rasad låda. Ska byta tillbaka till original mjukvara och hoppas att det är den som spökar till att börja med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang