Audi A6 - Elfel?

Escuza
27 mars 2021 · 11 Inlägg

Tjenare,

Har märkt på sistone att min bil utvecklat ett konstigt "problem" eller vad man skall kalla det för. När man slår på fönstervärmare/defroster så skakar bilen till. Dvs under tomgång. Händer aldrig under färd eller när varvtalet är över 1000rpm.

Någon som varit med om liknande? Batteriet är 3 månader gammalt och laddar som det skall.

Skakningen skulle jag väl mer kalla för en tillfällig vibration vid knapptryck som helst försvinner. Kan det vara generatorn eller något strömrelaterat? har VCDS och finner inga som helst fel. Bilen går normalt för övrligt.

Den har 21 000 mil på nacken så det är väl inget nytt åk direkt.
A6 2.0TFSI 09.

Audi A6 (2009)
simlar
27 mars 2021 · 5 516 Inlägg

Det är generatorn som belastar motorn mer för att orka hålla spänningen i batteriet av den högre strömförbrukningen.

Helt normalt att man känner att motorn vibrerar mer/tomgången sjunker vid större belastning som t.ex bakrutedefroster.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Escuza
27 mars 2021 · 11 Inlägg

simlar skrev:
Det är generatorn som belastar motorn mer för att orka hålla spänningen i batteriet av den högre strömförbrukningen.

Helt normalt att man känner att motorn vibrerar mer/tomgången sjunker vid större belastning som t.ex bakrutedefroster.

Jag är medveten om att den belastar, men de känns som att det blivit mer nu efter vintern. Vet att framlyktorna kan vanligtvis dimmas lite om man belastar generatorn. Men de känns som de blivit mer på sistone. Kanske normalt slitage bara..

Audi A6 (2009)
jaka54
28 mars 2021 · 5 682 Inlägg

Hej!
När bytte du motorkuddar sist?

Utmarks-Loke
28 mars 2021 · 5 814 Inlägg

Nu på vintern bör man stödladda batteriet med vanlig batteriladdare från vägguttaget med några veckors mellanrum. Bilens generator klarar inte ladda tillräckligt mycket om man inte kör en massa verkliga långturer. Förmodligen är ditt batteri lågt på ström och därför får generatorn ta en hårdare smäll än nödvändigt när du sätter på strömslukare som tex. bakrutevärmen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang