Saab 9-3 -08, Uppstartsproblem

Andre1994
27 mars 2021 · 6 Inlägg

Hej! Haft lite skumma fel senaste tiden med min bil. Det började för ca 2 månader sedan att motorlampan tändes och jag tappade effekt i växel 1,2 men 3,4,5 var helt ok. Felkoden var : P0601 internal control module memory check sum error. Larmet kom när man vred på tändningen för ”snabbt”. Bilen funkade helt normalt efter borttaget larm. Detta hände 3 gånger totalt. Larmet har ej kommit på ca 2 veckor.
Förra veckan när vi hade varit iväg och skulle köra hem så startade inte bilen.
Startmotorn gick inte. Försökte starta med startkablar men gick ej, försökte springa igång bilen men de gick inte heller. Bilen var helt död.
När jag hade gett upp så hoppade jag in i bilen för att ta mina glasögon och tänkte provstarta den en sista gång, då startade den utan problem. Den var totaldöd i ca 1 timme.
Funkat nu i en vecka utan problem.
Idag blev de liknande problem, men denna gången snurrade startmotorn. Bränslepumpen klickade. Men bilen tände inte. Efter 40 minuters hårkliande i skogen så startade bilen tillslut utan problem. Ska tillägga att jag försökte få igång bilen ca 10 gånger under denna tiden utan framsteg.
Vetefan vad de kan vara, när man googlar runt lite så lutar de åt vevaxel givaren. Men passar de in på symptomen när bilen var helt död!
Snälla hjälp 😂 några tankar om vad de kan vara?

Senast redigerat av Andre1994 (27 mars 2021)

Andre1994
28 mars 2021 · 6 Inlägg

Någon?

Vaxxa
8 april 2021 · 6 Inlägg

Hej Andre1994
Om vevaxelgivaren skulle vara defekt så ska ändå startmotorn och bränslepumpen slå till.
Det är möjligt att det är fel/glapp i ISM (tändlåsmodulen) eller CIM (spakcentralen vid ratten).
Vore intressant att veta om bilen har några felkoder nu och i så fall vilka de är.
Mvh Nicklas@vaxxa.se

Andre1994
11 april 2021 · 6 Inlägg

Vaxxa skrev:
Hej Andre1994
Om vevaxelgivaren skulle vara defekt så ska ändå startmotorn och bränslepumpen slå till.
Det är möjligt att det är fel/glapp i ISM (tändlåsmodulen) eller CIM (spakcentralen vid ratten).
Vore intressant att veta om bilen har några felkoder nu och i så fall vilka de är.
Mvh Nicklas@vaxxa.se

Var ute och körde igår. Efter ca 3mil så dör bilen, den dör rätt lugnt. Precis som om jag hade vridit av tändningen under körning.
Försökte återstarta och funkade någon gång men bilen dog efter ca 100 meter. Jag ställde bilen över natten och skulle köra och hämta den idag. Motorlampan lyser och larmar på samma sak som tidigare, dålig effekt i växel 1,2. Men den gick att köra hem 2mil. Känns som den dör när bilen blivit varm.
Vet inte vilken ände jag ska börja i. Har inte någon direkt erfarenhet av bilar men arbetar tekniskt till vardags. Kan jag mäta mig till ett sånthär fel? Ett elschema hade ju inte skadat 😂. Känns inte som de är något relä heller för har varit ute och knackat m.m för att de så de inte klibbat. Vore tacksam för hjälp smile
Du skrev något om IDM modulen, hjälper de något om jag säger att nyckeln fastnar ibland och går inte vrida. Men lite lirkande så funkar det, händer dock inte jätteofta.

Senast redigerat av Andre1994 (11 april 2021)

Andre1994
11 april 2021 · 6 Inlägg

Ny uppdatering, motorlampan lyste.  Gjorde en norsk reset på motorstyrdonet, plockade bort jordkabeln och pluggade ur kontakterna. Sedan kopplade jag tillbaks det och larmet försvann. Betyder det att motorstyrdonet är kasst? Det är bara det jag gjorde,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang