Bilen känns svajig/ drar ut något håll av sig själv

Cyb3r
29 mars 2021 · 5 Inlägg

Hej!

Hoppas någon kan ge mig ett bra svar, men först lite info:
Bil : Volvo v50 2.4i Automat 170hk -05

Skruvade med bilen i helgen och bytte Kompakthjullager på båda sider fram.
Allt gick bra och ska nästa helg byta stötdämpare och fjädrar bak så tog loss hjulen bak för kunna spruta lite 5-56 på bultar osv för göra jobbet lättare.
Tänkte att jag i samma veva byter till sommardäck när ändå alla däck är av. Så bytte fram, och när jag skulle ta av sista däcket bak gick självklart låsmuttern sönder och jag hade inte tid att åtgärda problemet då.
Så var bara slänga på vinterhjulet bak på andra sidan igen, dock har jag sommardäck fram (ska inte köra mycket med bilen) och JA jag vet att det är olagligt.

Bra att veta är att jag för ett par månader sen bytte stötdämpare, fjädrar och drivaxlar fram.

Nu till mitt problem.   Bilen känns svajig över 70km/h och vill nästan dra åt nått håll ibland utan rattpåverkan. Får även lite känsla över att den "krabbar" ibland men kan vara hjärnspöken med.

Så kan det vara däcken? att jag har sommardäck fram och Friktionsdäck bak? eller behöver jag göra hjulinställning? eller är det nått annat problem?

Så någon som upplevt/har erfarenheter av detta får gärna svara då jag just nu sitter och är nervös över att jag gjort nått fel vid kompakthjullager bytet eller haft sönder nått annat på bilen.

Tacksam för svar
// Filip

Mossan1
30 mars 2021 · 2 752 Inlägg

Drog du åt hjulskruvarna?

Drog du åt allt med hjullagret?

Du har ingen plastring från eftermarknadsfälgar som saknas eller nu sitter bakom vinterhjulet?
Eller vise versa...

Hjulinställningen kan också påverkas av hjullagerbyte.

Senast redigerat av Mossan1 (30 mars 2021)

patrik79
30 mars 2021 · 782 Inlägg

Jag skulle tro att något av det Mossan1 skriver är ditt problem. Har du kört innan med sommardäcken? Bredare däck på dålig väg kan upplevas lite som du beskriver.

Bassiehof
30 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Bredare däck är mer spårkänsliga. Kollat alla bussningar?

Senast redigerat av Bassiehof (30 mars 2021)

Utmarks-Loke
30 mars 2021 · 5 809 Inlägg

Ibland glömmer man hur sommardäcken var under vintern, och så blir det en chock när de kommer på igen

Cyb3r
30 mars 2021 · 5 Inlägg

Mossan1 skrev:
Drog du åt hjulskruvarna?

Drog du åt allt med hjullagret?

Du har ingen plastring från eftermarknadsfälgar som saknas eller nu sitter bakom vinterhjulet?
Eller vise versa...

Hjulinställningen kan också påverkas av hjullagerbyte.

Drog åt alla bultar.
Kompakthjulagret pressas på plats så inget som går att glömma skruva fast.
Både vinter och sommardäck är på original fälgar och samma bredd mått.

Cyb3r
30 mars 2021 · 5 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ibland glömmer man hur sommardäcken var under vintern, och så blir det en chock när de kommer på igen

Sommardäcken är stabilare än vinterdäcken så borde vara tvärt om.

Utmarks-Loke
30 mars 2021 · 5 809 Inlägg

Cyb3r skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Ibland glömmer man hur sommardäcken var under vintern, och så blir det en chock när de kommer på igen

Sommardäcken är stabilare än vinterdäcken så borde vara tvärt om.

Det kan man tycka, men så är det inte alltid.

Brådhis * Voff voff *
30 mars 2021 · 10 244 Inlägg

Cyb3r skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Ibland glömmer man hur sommardäcken var under vintern, och så blir det en chock när de kommer på igen

Sommardäcken är stabilare än vinterdäcken så borde vara tvärt om.

Och just därför spårar sommardäck oftast betydligt mer än dom mjuka vinterdäcken. Ungefär så som trådskaparen beskriver att hans bil gör. Dessutom gör nog kombon med mjuka vinterdäck bak och stabila sommardäck fram att köregenskaperna blir rätt underliga. Finns ju en anledning till att lagen säger att man ej ska blanda...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
30 mars 2021 · 5 680 Inlägg

???Låsmuttern av???

Brådhis * Voff voff *
30 mars 2021 · 10 244 Inlägg

jaka54 skrev:
???Låsmuttern av???

Say what...? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cyb3r
31 mars 2021 · 5 Inlägg

Brådhis skrev:

Cyb3r skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Ibland glömmer man hur sommardäcken var under vintern, och så blir det en chock när de kommer på igen

Sommardäcken är stabilare än vinterdäcken så borde vara tvärt om.

Och just därför spårar sommardäck oftast betydligt mer än dom mjuka vinterdäcken. Ungefär så som trådskaparen beskriver att hans bil gör. Dessutom gör nog kombon med mjuka vinterdäck bak och stabila sommardäck fram att köregenskaperna blir rätt underliga. Finns ju en anledning till att lagen säger att man ej ska blanda...

Hoppas att det är felet. Får se i helgen om jag får av låsmuttern om det försvinner med sommardäck runt om.

Utmarks-Loke
31 mars 2021 · 5 809 Inlägg

Cyb3r skrev:
Hoppas att det är felet. Får se i helgen om jag får av låsmuttern om det försvinner med sommardäck runt om.

Söndriga låsmuttrar till hjulen kan vara ett helvete att få bort hmm

Cyb3r
31 mars 2021 · 5 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Cyb3r skrev:
Hoppas att det är felet. Får se i helgen om jag får av låsmuttern om det försvinner med sommardäck runt om.

Söndriga låsmuttrar till hjulen kan vara ett helvete att få bort hmm

Jo tack. Är med lös ring såklart.
Så blir försöka svetsa på en mutter och hoppas på det bästa.

mb_pucken
31 mars 2021 · 5 083 Inlägg

Cyb3r skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Cyb3r skrev:
Hoppas att det är felet. Får se i helgen om jag får av låsmuttern om det försvinner med sommardäck runt om.

Söndriga låsmuttrar till hjulen kan vara ett helvete att få bort hmm

Jo tack. Är med lös ring såklart.
Så blir försöka svetsa på en mutter och hoppas på det bästa.

Bara hoppas att det går i svetsa låsmuttern. Är det en av bättre kvalitet så brukar det vara liknande material som i bits m.m som är helt hopplöst att svetsa och borra i.

Brukar vara enklast att spräcka ringen och sedan använda en, https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000020870

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang