Mercedes w212 -11 220 cdi motorfläkten går på max

happiboi
31 mars 2021 · 4 Inlägg

Tjenare ! Igår kväll så när jag startade bilen så gick motorfläkten på max hela tiden även en liten stund efter jag stängt av den (1minut).

Idag vart det samma sak direkt jag startar bilen så går den igång .

Då jag behövde komma till jobbet så körde jag ändå, men påvägen hit börja den varna/meddela om att bilen går varm (ikonen kom upp på displayen) men den var bara 80 grader.

Den varnade några gånger innan jag var framme på jobbet (5 mil)

Märkte då även att temperaturen pendlade mellan 80-85 men antar att det har och göra med att fläkten går på järnet hela tiden.

Någon som har nån idé om vart jag ska börja felsöka eller är det verkstaden som gäller för att utläsa ev felkoder?

Senast redigerat av happiboi (31 mars 2021)

mb_pucken
31 mars 2021 · 5 083 Inlägg

Börja med att läsa ut felkoder.
Skulle mycket väl kunna vara en temperatur givare som är trasig men kan likväl vara nått annat som spökar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
happiboi
1 april 2021 · 4 Inlägg

mb_pucken skrev:
Börja med att läsa ut felkoder.
Skulle mycket väl kunna vara en temperatur givare som är trasig men kan likväl vara nått annat som spökar.

Var in och kolla felkoder och dem sa att kylfläkten var trasig, kostar 7000kr ny hmm

Brådhis * Voff voff *
1 april 2021 · 10 244 Inlägg

happiboi skrev:

mb_pucken skrev:
Börja med att läsa ut felkoder.
Skulle mycket väl kunna vara en temperatur givare som är trasig men kan likväl vara nått annat som spökar.

Var in och kolla felkoder och dem sa att kylfläkten var trasig, kostar 7000kr ny hmm

Så felbeskrivningen är att fläkten går för fullt och lösningen är enligt verkstaden att byta fläkt...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 april 2021 · 17 378 Inlägg

Brådhis skrev:

happiboi skrev:

mb_pucken skrev:
Börja med att läsa ut felkoder.
Skulle mycket väl kunna vara en temperatur givare som är trasig men kan likväl vara nått annat som spökar.

Var in och kolla felkoder och dem sa att kylfläkten var trasig, kostar 7000kr ny hmm

Så felbeskrivningen är att fläkten går för fullt och lösningen är enligt verkstaden att byta fläkt...?

Den verkstaden hade jag nog inte anlitat igen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
1 april 2021 · 5 083 Inlägg

Det är inte alls omöjligt. Har faktiskt vart med om ett par bilar där styrenheten till fläkten går sönder och fläkten går i "felsäkert läge" och därför går för fullt.
Kan även minnas att det på någon bil vart avbrott i linbus l kabeln mellan kylfläkt och motorstyrenheten vilket gör att fläkten rusar.
Vanligt fel - nepp men inte omöjligt.

Senast redigerat av mb_pucken (1 april 2021)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
happiboi
1 april 2021 · 4 Inlägg

mb_pucken skrev:
Det är inte alls omöjligt. Har faktiskt vart med om ett par bilar där styrenheten till fläkten går sönder och fläkten går i "felsäkert läge" och därför går för fullt.
Kan även minnas att det på någon bil vart avbrott i linbus l kabeln mellan kylfläkt och motorstyrenheten vilket gör att fläkten rusar.
Vanligt fel - nepp men inte omöjligt.

Jo dom sa att det till 99% var styrenheten som farit och minst troligt var motorstyrenheten.  Så bara hoppas det löser sig med byte 😬

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 april 2021 · 17 378 Inlägg

mb_pucken skrev:
Det är inte alls omöjligt. Har faktiskt vart med om ett par bilar där styrenheten till fläkten går sönder och fläkten går i "felsäkert läge" och därför går för fullt.
Kan även minnas att det på någon bil vart avbrott i linbus l kabeln mellan kylfläkt och motorstyrenheten vilket gör att fläkten rusar.
Vanligt fel - nepp men inte omöjligt.

Lite det jag var ute efter - Fläktfel knappast troligt men dess BCM troligen fått ett frispel. Men går inte byta bara BCM? Hopbyggda?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
1 april 2021 · 5 083 Inlägg

Hybrid_ skrev:

mb_pucken skrev:
Det är inte alls omöjligt. Har faktiskt vart med om ett par bilar där styrenheten till fläkten går sönder och fläkten går i "felsäkert läge" och därför går för fullt.
Kan även minnas att det på någon bil vart avbrott i linbus l kabeln mellan kylfläkt och motorstyrenheten vilket gör att fläkten rusar.
Vanligt fel - nepp men inte omöjligt.

Lite det jag var ute efter - Fläktfel knappast troligt men dess BCM troligen fått ett frispel. Men går inte byta bara BCM? Hopbyggda?

Du har en poäng där ;-)

Japp den är inbyggd i fläktkåpan tror jag.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
silvertejpen
28 januari · 14 Inlägg

Uppar denna tråd. Har en eklass w212 som hat samaproblem men jag får ingen felkod på kylfläkten

Tfatah
8 februari · 4 Inlägg

happiboi skrev:

mb_pucken skrev:
Det är inte alls omöjligt. Har faktiskt vart med om ett par bilar där styrenheten till fläkten går sönder och fläkten går i "felsäkert läge" och därför går för fullt.
Kan även minnas att det på någon bil vart avbrott i linbus l kabeln mellan kylfläkt och motorstyrenheten vilket gör att fläkten rusar.
Vanligt fel - nepp men inte omöjligt.

Jo dom sa att det till 99% var styrenheten som farit och minst troligt var motorstyrenheten.  Så bara hoppas det löser sig med byte 😬

Har du tillgång till diagnosdator så att du kan testa alla varv lägen på fläkten? Låg mellan hög och avstängd. Lyssnar den på dina kommandon då funkar ju den. Det brukar vara som någon skrev, en tempgivare som är död eller glappar och då går fläkten i felsäkert läge dvs på högsta varv.
Bir du nära närke så kan jag hjälpa dig att felsöka.  Man kan lägga 7k på annat roligt än just en fläktjävel 🥲

Hemmamek
11 februari · 133 Inlägg

Ghettolösning med tempgivare som styr ett relä som startar fläkten. Kanske skulle fungera. cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang