Citroen C3 motoroljetryck

Stenmm
31 mars 2021 · 1 Inlägg

Hej,

Jag var en citroen C3 från 2018. Idag på väg söderut efter ca 8 mils körning på motorväg började motorlampan lysa och det stod typ "stanna bilen. Fel på motorn!" samt en skiftnyckel.
Stannade bilen på en mack och kollade oljestickan. Symbolen försvann och jag körde lite på parkeringen. Fortsatte sen eftersom jag inte visste vad jag skulle göra, och efter ca 10 mil till började samma symboler igen i orange färg. Hittade en verkstad som felsökte och det var tydligen någon ovanlig felmeddelande. De kunde bero på att kamremmen håller på att luckras upp då den sitter i olja(?) , men mekanikern som felsökte tyckte inte att de såg så ut.
Har nu kommit fram efter 40 mils körning och bilen går som vanligt, förutom felmeddelanden? Finns det någon kunnig här som kan råda mig vad jag ska göra?
Bör man boka tid för kamremsbyte direkt eller kan jag avvakta till jag kommit hem igen (kört samma sträcka tillbaka)?
Bilen visade samma symboler en gång i vintras när den inte körts på några dygn. Sen försvann det när jag skulle be om hjälp av en kompis.

Felmeddelanden löd:
P15A8 Motoroljetryck Okänd feltyp (21) P15A1 motoroljetryck okänd feltyp (21).

Senast redigerat av Stenmm (31 mars 2021)

husseman
31 mars 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, åk till en verkstad som pysslar med dessa skitbilar, be dom ta felkoder och lämna prisförslag. Laga o sälj skiten, eller sälj o köp nåt helt annat märke.
mvh/husse

patrik79
31 mars 2021 · 782 Inlägg

Utan att ha någon koll på Citroen och deras felkoder så efter en snabb googling verkar P15A1 vara fel på oljetryckssensorn. Jag GISSAR att du bara har ett problem med din oljetryckssensor och den gör att P15A8 kommer upp då datorn tror att det är dåligt oljetryck.

Har du möjlighet så skulle jag kolla upp oljetryckssensorn och kabeln dit, har du inte det så skulle jag nog åka in till Citroen och höra med dom om dom kan kolla på bilen. Byta kamrem skulle jag inte göra först då P15A8 verkar orsakas av en täppt oljepump (som i sig täpps av att kamremmen faller i bitar vad jag förstår...). Är inte oljepumpen täppt så behöver inte remmen bytas pga felkoden.

Jag hade nog vågat åka de 40 milen hem med bilen men jag rekommenderar det inte till någon annan då hela motorn kan gå sönder om nu kamremmen faller i bitar eller att oljepumpen är helt igensatt.

torsen
31 mars 2021 · 7 198 Inlägg

När det gäller Citroenspörsmål rekommenderar jag alltid att gå in på Citroenakuten och fråga.
Kostnadsfritt och samlad Citroenexpertis.

Till husseman: Citroen är inte sämre "skitbilar" än andra europeiska bilar - men inte jämförbara med japanska bilar - så där har du rätt!
BMW har Citroenmotorer i vissa modeller.
Men det är klart, BMW är ju skitbilar!

husseman
31 mars 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, mjo ja har väl aldrig påstått att BMW e´bra.. o med en Fransk Cit. snurra i så lär den ju inte bli bättre.
mvh/husse

torsen
1 april 2021 · 7 198 Inlägg

Om jag inte fattat fel så säljer även Volvo Citroen/Peugeot-motorer som sina egna marinmotorer i vissa fall.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 april 2021 · 17 379 Inlägg

Gissar att det sitter en bensinmotor i TS bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang