2:a efter besiktning, värt att göra efterkontroll nu?

victorimba1
3 april 2021 · 56 Inlägg

Hej,

Startar denna tråd i rent diskussionssyfte kring de senaste tvåorna jag fick efter att ha besiktat bilen och om det efter mina åtgärder nu är värt att göra en efterkontroll eller ej.

Lite bakgrund: har nyligen köpt bilen och den tidigare ägaren berättade bland annat att han bytt katalysator efter att den förra varit slut. I samband med detta måste dom gjort något tokigt då ena lambdasonden var helt mosad mot värmeskölden och helt förstörd. Jag gjorde några justeringar, bytte lamdasond till en likadan begagnad, och besiktade sedan bilen.

På besiktningsstationen börjar såklart motorlampan att lysa och bilen får nedslag på följande punkter:

* Motorlampan lyser
* Avgasläckage (mätning utfördes dock)
* Avvikande CO-värden vid förhöjd tomgång  (3.0  (0.2))

Jag åker hem och läser av koden som visar "P0135" (P0135 - O2 Sensor Heater Circuit Malfunction). Alltså har den "nya" sensorn också pajat. Jag plockar ut den och mäter upp och javisst, kretsen är öppen. Köper en likadan igen, göra ytterligare några justeringar för att skydda den, och installerar. Rensar koden och motorlampan kommer ej tillbaka.

En punkt löst och jag går vidare till avgasläckaget som besiktningsmannen menar är mellan avgasgrenrör och rör till katalysatorn. Jag drar åt de klämmor som tidigare ägare satt dit i samband med byte av kat (kunde dra åt dem rätt rejält) och testar att plugga avgasröret under kallstart för att hitta eventuella läckor.

Det jag hittar är att det kommer ut rätt rejält med avgaser EFTER katalysator, i skarven till ljuddämparen. Kollar vid grenröret och kan se tillstymmelsen till avgaser en sekund men sedan ingenting alls.

Så, mycket avgasrelaterat... vad tänker ni om den här situationen? Kan det vara så att värdena var off med anledning av att 02-sensorn gav upp precis innan besiktningen genomfördes? För jag tänker ju att ett läckage efter katalysatorn inte ska påverka det, eller har jag fel? Skulle ni plocka isär och täta skarven där det läcker innan efterkontroll eller skulle ni göra ett försök nu när sensorn fungerar igen?

Jag har inga planer mer än att sälja bilen så snart som möjligt så min plan är att lägga ned minsta möjliga resurser som tid och pengar på den som möjligt...

Bassiehof
3 april 2021 · 1 777 Inlägg

Mätningen görs efter läckaget, så  visst borde det kunna påverka resultatet. Glömt monteringspasta?

Lucif3r
3 april 2021 · 2 182 Inlägg

Om det läcker innan ändröret, oavsett vart, så kommer avgasvärdena påverkas rätt rejält, eftersom det är i ändröret bes. mäter.
Är läckaget efter lambdan så vet inte bilen ett dyft(eller bryr sig) om det, och det påverkar heller inte dom *faktiska* utsläppen. Men likväl kommer värdena vara åt fanders hos bes.

Utmarks-Loke
3 april 2021 · 5 809 Inlägg

Och har man fått anmärkning på avgasläckage måste man fixa det, de kan ju inte släcka den punkten annars

victorimba1
3 april 2021 · 56 Inlägg

Japp. Dom hade glömt det...

Ah, då vet jag hur det fungerar. Känns ju lite skevt att dom inte mäter där det faktiskt spelar roll. Men, det är väl svårt att göra på annat sätt.

I och med att han påpekade att det inte var tätt längst fram trodde jag bara att jag behövde fixa det. Tätade vid bägge skarvarna nu så får vi se hur det går. Har man lärt sig något nytt iaf!

victorimba1
1 maj 2021 · 56 Inlägg

Hej igen,

Väcker tråden till liv då det uppstått lite nygamla besvär. Bilen har nu gått igenom besiktning utan anmärkning och användes i cirka tre veckor eller så tills den dog utan förvarning under körning. Visade sig att en av lambdasensorerna har tagit skada och kortslutit sin krets (igen!), alltså har mina försök till att skydda dem genom modifiering av värmeskölden och armerad tejp inte fungerat.

Problemet är alltså att dessa trycks och skaver mot värmeskölden tills kablarna förstörs och kommer i kontakt med jord på något sätt. Söker nu nya idéer till att förhindra att detta sker igen. Jag går i tankar om att försöka skapa mer distans mellan avgasrör/katalysator och värmeskölden genom att på något kreativt sätt sätta dit en avgasklämma med lite längre bult där jag sedan kan justera avståndet genom att skruva på en distansmutter.
Någon som har någon liknande erfarenhet eller som annars bara sitter på en bra idé?

Jag gissar att hela problemet uppstått genom att föregående ägare installerat eftermarknadsgrejer när hans katalysator kastade in handduken och att dessa inte riktigt passar som de bör.

husseman
1 maj 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm , gissar på att din reglersond (nr1) kommer åt plåt o kortsluts..-detta kan ju givetvis bero på att nån monterat en fulkat. Kan du inte på nåt sätt vrida katten? Går inte detta så köp en svetshylsa till l-sond. Och borra hål o montera sonden åt vilket håll som passar..- glöm inte att sätta igen det gamla hålet..eller låt den sonden sitta kvar.

mvh/husse

victorimba1
9 maj 2021 · 56 Inlägg

Yes, fast det är den andra sonden, efter katten. Det tips du kommer med är säkert ett av de sätt som är "rätt" sätt att lösa problemet på. Jag har dock ingen kunskap kring svets och känner ingen annan som har det heller. Jag uppskattar att lämna in bilen för en sådan operation skulle kosta ungefär lika mycket som bilen är värd...

Har därför snickrat ihop en hemmalösning som jag ville testa. Har modifierat en 22mm långhylsa och trätt denna över sensorn, vilket ger en centimeters avstånd för kablaget och förhindrar friktion mot värmeskölden. Det problem jag kan tänka mig med detta är värmen och därför gjorde jag en 2-3cm bred öppning längs med ena sidan av hylsan, som inte syns på bild. Sensorn ligger inte heller emot någonstans förutom runt själva sexkantsdelen av den.https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237502/237502-2b3d5d56d006cb2d775e88db21819eea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237502/237502-61679adcb62233c902de689770b8990e.jpg

jaka54
9 maj 2021 · 5 677 Inlägg

Hej!
Smart lösning men motorer brukar "vrida  sig" ( när man gasar) och då kommer antagligen lamdasonden/hyllsan att ta i värmeskölden och till slut kortsluta sladdarna och dessutom göra hål i värmeskölden. Varför inte lämna in bilen och få  ett nytt fäste för lamdasonden ditsvetsat? -Kan inte kosta mer än någon tusenlapp?!

victorimba1
10 maj 2021 · 56 Inlägg

Framgår inte direkt från bilderna men hylsan ligger dikt an mot värmeskölden som är pressad mot balken som går bakom, så visst det kan finnas en risk för att det nöts ett hål i värmeskölden där men jag tror inte att kablaget kommer skavas upp igen som det gjort tidigare. Men absolut, det är en riktig bondlösning på problemet. Min tanke är att hålla detta under uppsikt för att se om det är något som flyger eller ej och tänker att worst case scenario är en trasig sond, en lärdom rikare och att bilen får lämnas in. Sysslar gemene bilverkstad med sådana saker eller ska man höra sig för till någon annan sorts verkstad?

Utmarks-Loke
10 maj 2021 · 5 809 Inlägg

En märkesverkstad svetsar inte avgassystem, de byter del istället och tar bra betalt. Det där får du ha någon liten verkstad till att fixa, om du inte känner någon som kan göra det hemma i garaget.

Lucif3r
10 maj 2021 · 2 182 Inlägg

Att få en ny lambda-anslutning ditsvetsad kostar inte många hundringar. Den gamla kan du plugga med lämplig plugg.
Givetvis hos en "liten" verkstad som faktiskt lagar bilar och inte är aggregatbytare som märkesverkstäder/större aktörer.

victorimba1
10 maj 2021 · 56 Inlägg

Tack för råden, ska kolla runt lite i stan om det finns något lämpligt ställe. Men, nu har jag ju kapat och skurit till hylsan och meckat dit den... vad tror ni om planen att låta den sitta och hålla ett öga på den? Värt ett försök? Katastrof?

zzr94092
10 maj 2021 · 4 378 Inlägg

Du kan ju inte ha en hylsa sitta  i spänn,avgassystemet rör sig ju! Plus allt oljud det blir i karossen!

Lucif3r
10 maj 2021 · 2 182 Inlägg

Precis, avgasröret rör sig, och rätt mycket dessutom.
I värsta fall knäcker du sonden. Så jäkla hållbara är dom inte...

Janneutanb
11 maj 2021 · 7 267 Inlägg

Är det nån billig bil?
Ta en slägga och slå där lambdan ligger och nöter emot så du får lite extra utrymme.

victorimba1
11 maj 2021 · 56 Inlägg

Det här är varför jag uppskattar all input från andra medlemmar, har nu bokat en tid för att svetsa dit ett nytt fäste smile. Var ju inte alls så giftigt som jag trodde... verkstaden uppskattade en kostnad på 1200 kr.

husseman
13 maj 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, du borde hitta nån som löser detta för under tusenlappen- men helt rätt sätt att lösa problemet på.

mvh./husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang