Tappat nyckeln till dragkroken , vad göra ?

nela04
3 april 2021 · 48 Inlägg

Hej,

har en octavia 2013 och skulle precis kolla om kroken går av och på lätt innan besiktningen men hittar ingen nyckeln . jag vet att på dessa kan man bara byta ut cylindern och köra på som vanligt men nu sitter ju kroken på och undrar om det finns något sätt att få ut cylindern där den sitter och sen lossa kroken och byta till nya cylindern .

har läst att man kan borra bla men innan jag börjar vill jag höra med experterna här om vad och hur jag sak göra . tack på förhand

Utmarks-Loke
3 april 2021 · 5 813 Inlägg

Om du inte hittar nyckeln så låt draget sitta på när du besiktar och låtsas som inget. De kanske inte ens provar att ta lös draget.

uhlin
3 april 2021 · 2 831 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om du inte hittar nyckeln så låt draget sitta på när du besiktar och låtsas som inget. De kanske inte ens provar att ta lös draget.

Det tror inte jag att de inte skulle prova ta lös och sätta på draget.

Förövrigt måste nyckellåset funka med numer.

volvoqq Lastbilsmekaniker
3 april 2021 · 5 127 Inlägg

På v70 så kan man ta bort ett lock och skruva bort vredet, så kan man ta bort låset och få loss draget, kanske är snarlikt på dessa modeller

nela04
4 april 2021 · 48 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om du inte hittar nyckeln så låt draget sitta på när du besiktar och låtsas som inget. De kanske inte ens provar att ta lös draget.

sist så ville dom ta loss den och gjorde det också , därför tänker jag lite i förväg här och vad jag kan göra i värsta fall om jag inte hittar nycklarna

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 april 2021 · 14 007 Inlägg

nela04 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Om du inte hittar nyckeln så låt draget sitta på när du besiktar och låtsas som inget. De kanske inte ens provar att ta lös draget.

sist så ville dom ta loss den och gjorde det också , därför tänker jag lite i förväg här och vad jag kan göra i värsta fall om jag inte hittar nycklarna

Hade du draget sittandes på bilen hela året? jag tar bort mitt drag efter varje besiktning och sätter bara på det när det används. Smörjer alltid dragkrokstappen med kopparpasta, det har funkat för mig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
nela04
4 april 2021 · 48 Inlägg

det brukar jag också göra men detta är bilen tjejen kör så jag trodde hon hade nycklarna, bytte ju till ny cylinder när vi köpte bilen för nycklarna var så tunna att dom blev kassa efter några gångers användning . därför undrar jag om man kan borra ut cylinder , köpa ny och ha nycklarna själv så man vet var dom finns .

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 april 2021 · 14 007 Inlägg

nela04 skrev:
det brukar jag också göra men detta är bilen tjejen kör så jag trodde hon hade nycklarna, bytte ju till ny cylinder när vi köpte bilen för nycklarna var så tunna att dom blev kassa efter några gångers användning . därför undrar jag om man kan borra ut cylinder , köpa ny och ha nycklarna själv så man vet var dom finns .

Jag har fått en cylinder urborrad och ditsatt en ny cylinderpå den Volvon vi har. Dom gjorde det på Bilia. Jag har nycklarna liggandes i bilens mittkonsollsfack. När kroken är borttagen lägger jag kroken under bilens lastutrymma och då sitter ena nyckeln i.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Cuefa Ain't no place like home...
4 april 2021 · 4 628 Inlägg

nela04 skrev:
Hej,

har en octavia 2013 och skulle precis kolla om kroken går av och på lätt innan besiktningen men hittar ingen nyckeln . jag vet att på dessa kan man bara byta ut cylindern och köra på som vanligt men nu sitter ju kroken på och undrar om det finns något sätt att få ut cylindern där den sitter och sen lossa kroken och byta till nya cylindern .

har läst att man kan borra bla men innan jag börjar vill jag höra med experterna här om vad och hur jag sak göra . tack på förhand

Är det ett originalmonterat drag?

I så fall finns ny cylinder med nycklar att köpa på Skoda.

Beroende på vilken generation av Octavia Du har finns olika lösningar, de nyare har ett plasthandtag som kommer komplett med låscylinder, de äldre hade en "pinne" som cylindern sitter i, man byter ut hela komponenten oavsett vilken version det är.

Kolla denna tråden så ser Du hur det ser ut på de äldre.
Är det den nyare konstruktionen så kan jag fixa bilder och art-nr på den lösningen på Tisdag.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
nela04
4 april 2021 · 48 Inlägg

det är exakt sån jag har, det jag tänkte på kan man borra ut den när den sitter på bilen. problemet är att jag inte kan lossa den annars hade jag redan bytt cylinder. tänkte om man kan borra sönder låset och sen vrida om med en vanlig skruvmejsel

Cuefa Ain't no place like home...
5 april 2021 · 4 628 Inlägg

nela04 skrev:
det är exakt sån jag har, det jag tänkte på kan man borra ut den när den sitter på bilen. problemet är att jag inte kan lossa den annars hade jag redan bytt cylinder. tänkte om man kan borra sönder låset och sen vrida om med en vanlig skruvmejsel

Den är låst med en säkringsring längst upp, sen slår du bara ut den bakifrån, då går låscylindern sönder.
Eftersom Du ändå inte ska spara den gamla cylindern är det ingenting att vara rädd om smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
nela04
5 april 2021 · 48 Inlägg

borrade precis sönder den, ska köpa ny cylinder imorgon wink

Brådhis * Voff voff *
5 april 2021 · 10 244 Inlägg

Cuefa skrev:
Kolla denna tråden så ser Du hur det ser ut på de äldre.

Och missa inte detta inlägg i den tråden så slipper du göra som jag och köpa två lås... tongue

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 1#p4568871

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang