"Ändring motor, återställande alt. reg.bes.." på besiktning, behöver råd!

oscartq
5 april 2021 · 11 Inlägg

Var och besiktade S2an och fick denna punkten i protokollet:
"Ändring motor, återställande alt. reg.bes.."
Bilen är från -91 och ej helfordonsgodkänd, vilket jag också sa, men besiktningskvinnans argument var att "man ser ju att det inte är 162 kw i den där, det är mycket ändrat och turbon är för stor".

Protokollet har hon redan skrivit så nu står man här med en bil man byggt på under 10 år och lagt sin själ och allt för mycket pengar i och undrar vad man gör nu.

Sänka laddtrycket så den har samma eller lägre effekt än original är inga problem, men att ändra till original/regbes är inte ett alternativ, det går helt enkelt inte då det är för mycket gjort.

Alternativ jag hunnit överväga hittills:
1. Överklaga till transportstyrelsen med motiveringen att den inte är helfordonsgodkänd och effekten inte överstiger original, och att ändringarna därmed inte ska spela någon roll
2. Åka på återbesiktning och hoppas på snällare person som godtar effektsänkning som återställning till original, också med tanke på att den inte är helfordonsgodkänd
3. Åka till ackrediterad verkstad med nån schysst mek som får sänka laddtrycket och släcka 2an där
4. Skita i efterkontroll och åka och göra hel ombesiktning när 2 månader har gått (på bättre besiktningsställe), så borde de väl göra den nya besiktningen utan att utgå från föregående? (Fick ju trots allt detta som en fel-punkt, fick inte föreläggande om reg-bes.)
5. Regga om som ombyggt fordon men det lär bli en dyr historia för de vill nog att man ändrar en hel del fler saker.
6. ???

Rätt förtvivlad nu då jag känner att jag äntligen fått ordning på bilen och det här skulle egentligen bli första sommaren då jag kan verkligen få köra den och njuta av mitt bygge för det har varit så mycket strul på vägen, och så händer detta...

Hade uppskattat råd och tips enormt mycket hur jag kan lösa detta

Utmarks-Loke
5 april 2021 · 5 809 Inlägg

Det spelar ingen roll att en bil från 1991 inte är helbilsgodkänd då motorn är avgascertifierad. Du får inte ändra en grej på motorn som kan påverka avgaserna. Så att skruva ner laddtrycket räcker inte, ej heller kan du regga som ombyggt fordon. Antingen får du återställa till original, som inte var ett alternativ, eller så får du återställa tillräckligt mycket för att motorn skall se hyfsat original ut och vänta ett par månader och göra en helt ny besiktning.

oscartq
5 april 2021 · 11 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det spelar ingen roll att en bil från 1991 inte är helbilsgodkänd då motorn är avgascertifierad. Du får inte ändra en grej på motorn som kan påverka avgaserna. Så att skruva ner laddtrycket räcker inte, ej heller kan du regga som ombyggt fordon. Antingen får du återställa till original, som inte var ett alternativ, eller så får du återställa tillräckligt mycket för att motorn skall se hyfsat original ut och vänta ett par månader och göra en helt ny besiktning.

Dock har jag undantag från avgaskraven då det är import

Utmarks-Loke
5 april 2021 · 5 809 Inlägg

oscartq skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det spelar ingen roll att en bil från 1991 inte är helbilsgodkänd då motorn är avgascertifierad. Du får inte ändra en grej på motorn som kan påverka avgaserna. Så att skruva ner laddtrycket räcker inte, ej heller kan du regga som ombyggt fordon. Antingen får du återställa till original, som inte var ett alternativ, eller så får du återställa tillräckligt mycket för att motorn skall se hyfsat original ut och vänta ett par månader och göra en helt ny besiktning.

Dock har jag undantag från avgaskraven då det är import

Är du säker? Det måste vara flyttgods, om ens det räcker. Det duger inte att åka ner till Tyskland och köpa en bil.

oscartq
5 april 2021 · 11 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

oscartq skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det spelar ingen roll att en bil från 1991 inte är helbilsgodkänd då motorn är avgascertifierad. Du får inte ändra en grej på motorn som kan påverka avgaserna. Så att skruva ner laddtrycket räcker inte, ej heller kan du regga som ombyggt fordon. Antingen får du återställa till original, som inte var ett alternativ, eller så får du återställa tillräckligt mycket för att motorn skall se hyfsat original ut och vänta ett par månader och göra en helt ny besiktning.

Dock har jag undantag från avgaskraven då det är import

Är du säker? Det måste vara flyttgods, om ens det räcker. Det duger inte att åka ner till Tyskland och köpa en bil.

Osäker på exakt vad som menas men så här står det i tilläggsinformationen för bilen:

T31F Fordonet omfattas inte av tillverkarens särskilda åtaganden och inte av tillverkarens ansvar för avgasreningens hållbarhet enligt A60-regulation.

Utmarks-Loke
5 april 2021 · 5 809 Inlägg

oscartq skrev:
Osäker på exakt vad som menas men så här står det i tilläggsinformationen för bilen:

T31F Fordonet omfattas inte av tillverkarens särskilda åtaganden och inte av tillverkarens ansvar för avgasreningens hållbarhet enligt A60-regulation.

För en svensksåld bil var tillverkaren tvungen att fixa avgasreningen på garantin i början, om den gick sönder. På importerade bilar hade inte tillverkaren det tvånget, så då fick man betala själv när katalysatorn gick sönder. Den koden var alltså sämre än inget alls när bilen var ny, och idag betyder den ingenting då garantitiden ändå gått ut. Du har samma avgaskrav som alla andra, och får inte ens ändra till andra tändstift om man skall hårdra det.

oscartq
5 april 2021 · 11 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

oscartq skrev:
Osäker på exakt vad som menas men så här står det i tilläggsinformationen för bilen:

T31F Fordonet omfattas inte av tillverkarens särskilda åtaganden och inte av tillverkarens ansvar för avgasreningens hållbarhet enligt A60-regulation.

För en svensksåld bil var tillverkaren tvungen att fixa avgasreningen på garantin i början, om den gick sönder. På importerade bilar hade inte tillverkaren det tvånget, så då fick man betala själv när katalysatorn gick sönder. Den koden var alltså sämre än inget alls när bilen var ny, och idag betyder den ingenting då garantitiden ändå gått ut. Du har samma avgaskrav som alla andra, och får inte ens ändra till andra tändstift om man skall hårdra det.

Där ser man, då hjälpte ju inte det. Men om man väntar i 2 månader och gör en helt ny besiktning, börjar de om från början då (d.v.s. det spelar ingen roll vilka fel jag hade sist)

Utmarks-Loke
5 april 2021 · 5 809 Inlägg

oscartq skrev:

Utmarks-Loke skrev:

oscartq skrev:
Osäker på exakt vad som menas men så här står det i tilläggsinformationen för bilen:

T31F Fordonet omfattas inte av tillverkarens särskilda åtaganden och inte av tillverkarens ansvar för avgasreningens hållbarhet enligt A60-regulation.

För en svensksåld bil var tillverkaren tvungen att fixa avgasreningen på garantin i början, om den gick sönder. På importerade bilar hade inte tillverkaren det tvånget, så då fick man betala själv när katalysatorn gick sönder. Den koden var alltså sämre än inget alls när bilen var ny, och idag betyder den ingenting då garantitiden ändå gått ut. Du har samma avgaskrav som alla andra, och får inte ens ändra till andra tändstift om man skall hårdra det.

Där ser man, då hjälpte ju inte det. Men om man väntar i 2 månader och gör en helt ny besiktning, börjar de om från början då (d.v.s. det spelar ingen roll vilka fel jag hade sist)

Japp, då börjar de om från början. Ser det någorlunda original ut då så kanske du kommer igenom.

patrik79
5 april 2021 · 782 Inlägg

Du kan ju göra en fuling och åka till en annan besiktningsstation och dra en rövarhistoria om att du har bytt turbo till en original från en eftermarknads... och hoppas att nuvarande motor går igenom som en originalmotor pga besiktningsteknikerns okunskap.
Har du tur den här gången så får du räkna med att du ändå kan få problem varje besiktning i fortsättningen om du har otur. Omreggning eller ombyggnad inför besiktningen är dock saker man får räkna med om man kör ombyggd/trimmad bil.

oscartq
5 april 2021 · 11 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

oscartq skrev:

Utmarks-Loke skrev:

För en svensksåld bil var tillverkaren tvungen att fixa avgasreningen på garantin i början, om den gick sönder. På importerade bilar hade inte tillverkaren det tvånget, så då fick man betala själv när katalysatorn gick sönder. Den koden var alltså sämre än inget alls när bilen var ny, och idag betyder den ingenting då garantitiden ändå gått ut. Du har samma avgaskrav som alla andra, och får inte ens ändra till andra tändstift om man skall hårdra det.

Där ser man, då hjälpte ju inte det. Men om man väntar i 2 månader och gör en helt ny besiktning, börjar de om från början då (d.v.s. det spelar ingen roll vilka fel jag hade sist)

Japp, då börjar de om från början. Ser det någorlunda original ut då så kanske du kommer igenom.

Det var ju bra iallafall, den har kommit igenom flera gånger innan med samma setup så då är det inte "kört" (som föreläggande om reg. bes.) iallafall.

oscartq
5 april 2021 · 11 Inlägg

patrik79 skrev:
Du kan ju göra en fuling och åka till en annan besiktningsstation och dra en rövarhistoria om att du har bytt turbo till en original från en eftermarknads... och hoppas att nuvarande motor går igenom som en originalmotor pga besiktningsteknikerns okunskap.
Har du tur den här gången så får du räkna med att du ändå kan få problem varje besiktning i fortsättningen om du har otur. Omreggning eller ombyggnad inför besiktningen är dock saker man får räkna med om man kör ombyggd/trimmad bil.

Det är nog aldrig nån som kommer öppna och tro att det är original i det motorrummet tyvärr. Men nedslag + 2 månaders väntan kan jag ta, det är reg-bes jag är orolig för som skulle döda bilen för all framtid i princip

trubbelturbo
5 april 2021 · 1 442 Inlägg

Att köpa en originalmotor och montera i vid besiktning är en klassiker när man ska köra (mycket) trimmat. Dock ganska besvärligt och i ditt fall kanske inte helt enkelt att få tag i?

Om det finns något du kan göra för att det ska se mer "original" ut i motorrummet och sedan vänta tills det är dags för en ny kontrollbesiktning? Så hade jag börjat iaf.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Utmarks-Loke
5 april 2021 · 5 809 Inlägg

Nu är ju bilen gammal nog för att bara besiktas vartannat år i alla fall, alltid en tröst

Lucif3r
5 april 2021 · 2 182 Inlägg

Om bilen är förelagd med reg.bes(alt återställning) spelar det ingen roll hur länge du väntar, just den punkten kommer stanna kvar tills den är åtgärdad(antingen via reg.bes eller godkänd återställning).

oscartq
5 april 2021 · 11 Inlägg

Lucif3r skrev:
Om bilen är förelagd med reg.bes(alt återställning) spelar det ingen roll hur länge du väntar, just den punkten kommer stanna kvar tills den är åtgärdad(antingen via reg.bes eller godkänd återställning).

Den har dock inte fått föreläggande om reg. bes som besiktningsresultat, enbart ett "fel/tvåa" där det stod. Kollar man baksidan pappret finns de olika möjliga besiktningsresultaten bl.a. dessa:

Fordonskontroll har underkänts - efterkontroll måste utföras (Denna har jag fått som resultat)
Föreläggande om registreringsbesiktning (Denna har jag inte fått)

Marcus_89 Biltokig elektriker
5 april 2021 · 3 352 Inlägg

Om du bara har fått en 2:a så är det ju positivt iaf. Du kan inte få dit en mindre turbo och köra med lågt laddtryck? Så att du ligger hyffsat nära originaleffekten. Det kanske övertygar dem även om du har ändrat grenrör, insug, intercooler m.m.

oscartq
5 april 2021 · 11 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Om du bara har fått en 2:a så är det ju positivt iaf. Du kan inte få dit en mindre turbo och köra med lågt laddtryck? Så att du ligger hyffsat nära originaleffekten. Det kanske övertygar dem även om du har ändrat grenrör, insug, intercooler m.m.

Går den inte igenom nästa gång om 2 månader provar jag kanske mindre turbo alt. börjar fundera på att regga som ombyggd. Men då blir det att bygga ny downpipe och bygga om insugsrören lite för att få det att passa, undviker helst det om det går om man ändå inte vet om den kommer gå igenom.

Utmarks-Loke
5 april 2021 · 5 809 Inlägg

oscartq skrev:

Marcus_89 skrev:
Om du bara har fått en 2:a så är det ju positivt iaf. Du kan inte få dit en mindre turbo och köra med lågt laddtryck? Så att du ligger hyffsat nära originaleffekten. Det kanske övertygar dem även om du har ändrat grenrör, insug, intercooler m.m.

Går den inte igenom nästa gång om 2 månader provar jag kanske mindre turbo alt. börjar fundera på att regga som ombyggd. Men då blir det att bygga ny downpipe och bygga om insugsrören lite för att få det att passa, undviker helst det om det går om man ändå inte vet om den kommer gå igenom.

Hur skall du kunna regga den som ombyggd? Du får inte ändra på motorn på en bil nyare än 1975. Du kan byta till en annan motor som är nyare än din gamla, men du får inte ändra någonting på den heller. Motorn måste vara exakt som när tillverkaren fick sin avgascertifiering.

oscartq
5 april 2021 · 11 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

oscartq skrev:

Marcus_89 skrev:
Om du bara har fått en 2:a så är det ju positivt iaf. Du kan inte få dit en mindre turbo och köra med lågt laddtryck? Så att du ligger hyffsat nära originaleffekten. Det kanske övertygar dem även om du har ändrat grenrör, insug, intercooler m.m.

Går den inte igenom nästa gång om 2 månader provar jag kanske mindre turbo alt. börjar fundera på att regga som ombyggd. Men då blir det att bygga ny downpipe och bygga om insugsrören lite för att få det att passa, undviker helst det om det går om man ändå inte vet om den kommer gå igenom.

Hur skall du kunna regga den som ombyggd? Du får inte ändra på motorn på en bil nyare än 1975. Du kan byta till en annan motor som är nyare än din gamla, men du får inte ändra någonting på den heller. Motorn måste vara exakt som när tillverkaren fick sin avgascertifiering.

Om man kollar här på slutet av sidan 4 (om man kör E85):
https://sfro.com/images/stories/dok/Reg … 180403.pdf

Turbons (eller kompressorns) storlek ska också vara rimlig i förhållande till angiven effekt. En riktlinje är max 50% överkapacitet. Alltså, om motorn har 300 hk, ska turbon kunna prestera
Etanolkonvertering och överladdning Av Gustaf Ulander
V1.25 5
Motorns styrsystem bör justeras med hjälp av rullande landsväg och en fyrgas avgasmätare. På så sätt kan man kontrollera att avgaserna är OK vid alla typer av motorbelastningar. I annat fall kan motorn få skador eller avgaserna få kraftig förhöjda utsläpp
av exempelvis kväveoxider. Samtidigt mäts motoreffekt och vrtidmoment!
max 450 hk. Här använder man i första hand turbotillverkarens
uppgifter. Finns inga uppgifter från tillverkaren får man mäta
turbons impeller och beräkna en rimlig maxeffekt.

oscartq
5 april 2021 · 11 Inlägg

oscartq skrev:

Utmarks-Loke skrev:

oscartq skrev:

Går den inte igenom nästa gång om 2 månader provar jag kanske mindre turbo alt. börjar fundera på att regga som ombyggd. Men då blir det att bygga ny downpipe och bygga om insugsrören lite för att få det att passa, undviker helst det om det går om man ändå inte vet om den kommer gå igenom.

Hur skall du kunna regga den som ombyggd? Du får inte ändra på motorn på en bil nyare än 1975. Du kan byta till en annan motor som är nyare än din gamla, men du får inte ändra någonting på den heller. Motorn måste vara exakt som när tillverkaren fick sin avgascertifiering.

Om man kollar här på slutet av sidan 4 (om man kör E85):
https://sfro.com/images/stories/dok/Reg … 180403.pdf

Turbons (eller kompressorns) storlek ska också vara rimlig i förhållande till angiven effekt. En riktlinje är max 50% överkapacitet. Alltså, om motorn har 300 hk, ska turbon kunna prestera
Etanolkonvertering och överladdning Av Gustaf Ulander
V1.25 5
Motorns styrsystem bör justeras med hjälp av rullande landsväg och en fyrgas avgasmätare. På så sätt kan man kontrollera att avgaserna är OK vid alla typer av motorbelastningar. I annat fall kan motorn få skador eller avgaserna få kraftig förhöjda utsläpp
av exempelvis kväveoxider. Samtidigt mäts motoreffekt och vrtidmoment!
max 450 hk. Här använder man i första hand turbotillverkarens
uppgifter. Finns inga uppgifter från tillverkaren får man mäta
turbons impeller och beräkna en rimlig maxeffekt.

Kom med lite annan text från dokumentet så blev lite rörigt men kollar man sidan 4 ser det lovande ut

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang