"Ändring motor, återställande alt. reg.bes.." på besiktning, behöver råd!

Lucif3r
5 april 2021 · 2 183 Inlägg

Ja, byter man till E85 så finns det vissa undantagsregler som gör att man t ex kan regga en sugmotor med turbo, men det är ju fortfarande en jäkla massa begränsningar som måste följas.

granadadr
5 april 2021 · 7 270 Inlägg

oscartq skrev:

Lucif3r skrev:
Om bilen är förelagd med reg.bes(alt återställning) spelar det ingen roll hur länge du väntar, just den punkten kommer stanna kvar tills den är åtgärdad(antingen via reg.bes eller godkänd återställning).

Den har dock inte fått föreläggande om reg. bes som besiktningsresultat, enbart ett "fel/tvåa" där det stod. Kollar man baksidan pappret finns de olika möjliga besiktningsresultaten bl.a. dessa:

Fordonskontroll har underkänts - efterkontroll måste utföras (Denna har jag fått som resultat)
Föreläggande om registreringsbesiktning (Denna har jag inte fått)

Precis finns ju i papperna nu, så bygg om så den blir godkänd wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Mew
5 april 2021 · 2 152 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
...vänta ett par månader och göra en helt ny besiktning.

Det går inte sedan allting är digitalt tyvärr. I höstas besiktade jag en bil som stått sedan 2009, det första de gjorde var att kolla i sin dator och noga kolla punkterna som bilen fick nedslag på 11 år tidigare... hmm

Lucif3r
5 april 2021 · 2 183 Inlägg

Mew skrev:
Det går inte sedan allting är digitalt tyvärr. I höstas besiktade jag en bil som stått sedan 2009, det första de gjorde var att kolla i sin dator och noga kolla punkterna som bilen fick nedslag på 11 år tidigare... hmm

Du tror inte dom kollade extra noga därför att bilen inte varit besiktad på 11år? tongue
Dom kollade rätt noga på min 945a, som bara varit obes. i 3 år(och med blankt papper då också), också.

Utmarks-Loke
5 april 2021 · 5 814 Inlägg

oscartq skrev:
Om man kollar här på slutet av sidan 4 (om man kör E85):
https://sfro.com/images/stories/dok/Reg … 180403.pdf

Turbons (eller kompressorns) storlek ska också vara rimlig i förhållande till angiven effekt. En riktlinje är max 50% överkapacitet. Alltså, om motorn har 300 hk, ska turbon kunna prestera
Etanolkonvertering och överladdning Av Gustaf Ulander
V1.25 5
Motorns styrsystem bör justeras med hjälp av rullande landsväg och en fyrgas avgasmätare. På så sätt kan man kontrollera att avgaserna är OK vid alla typer av motorbelastningar. I annat fall kan motorn få skador eller avgaserna få kraftig förhöjda utsläpp
av exempelvis kväveoxider. Samtidigt mäts motoreffekt och vrtidmoment!
max 450 hk. Här använder man i första hand turbotillverkarens
uppgifter. Finns inga uppgifter från tillverkaren får man mäta
turbons impeller och beräkna en rimlig maxeffekt.

Ja, E85-konvertering är enda möjligheten. Men som sagt är det ingen enkel sak att gå den vägen.

oscartq
5 april 2021 · 11 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

oscartq skrev:
Om man kollar här på slutet av sidan 4 (om man kör E85):
https://sfro.com/images/stories/dok/Reg … 180403.pdf

Turbons (eller kompressorns) storlek ska också vara rimlig i förhållande till angiven effekt. En riktlinje är max 50% överkapacitet. Alltså, om motorn har 300 hk, ska turbon kunna prestera
Etanolkonvertering och överladdning Av Gustaf Ulander
V1.25 5
Motorns styrsystem bör justeras med hjälp av rullande landsväg och en fyrgas avgasmätare. På så sätt kan man kontrollera att avgaserna är OK vid alla typer av motorbelastningar. I annat fall kan motorn få skador eller avgaserna få kraftig förhöjda utsläpp
av exempelvis kväveoxider. Samtidigt mäts motoreffekt och vrtidmoment!
max 450 hk. Här använder man i första hand turbotillverkarens
uppgifter. Finns inga uppgifter från tillverkaren får man mäta
turbons impeller och beräkna en rimlig maxeffekt.

Ja, E85-konvertering är enda möjligheten. Men som sagt är det ingen enkel sak att gå den vägen.

E85 dricker den idag, det problem jag skulle kunna tänka mig kan uppstå där är väl om de vill att man byter till en något mindre turbo för att komma ner till gränsen för överkapacitet

REEDLINEAR
5 april 2021 · 57 Inlägg

Med den angivna anmärkningen: Motor ändrad föreläggande om återställande alt regbesiktning, spelar det ingen roll om du väntar 2mån alt ett år. Anmärkningen ligger kvar tills dess att ett besiktningsorgan släckt den.

Lucif3r har rätt.

simlar
6 april 2021 · 5 516 Inlägg

Bygg om bilen ytterligare och regga som ombyggt fordon via SFRO med E85 som bränsle och bänkningspapper som effektintyg.

Efter det är bilen helt laglig och du behöver varken vara orolig vid kontrollbesiktning eller om polisen gör en flygande besiktning.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lucif3r
6 april 2021 · 2 183 Inlägg

simlar skrev:
Efter det är bilen helt laglig

... Ända tills han pillar upp laddet 5min efter bes. igen wink

VirreEriksson
6 april 2021 · 1 296 Inlägg

simlar skrev:
Bygg om bilen ytterligare och regga som ombyggt fordon via SFRO med E85 som bränsle och bänkningspapper som effektintyg.

Efter det är bilen helt laglig och du behöver varken vara orolig vid kontrollbesiktning eller om polisen gör en flygande besiktning.

Så kan man helt klart göra!

Problemet jag ser är att man måste bygga om så mycket för att det ska gå igenom. Jag hade gärna reggat min supra tex, men för att göra det via sfro krävs att jag byter bakvagn och styrväxel. Alternativt bromsar och bakvagn.
Och varför vill jag byta bort saker på bilen som redan är "highend" som finns till bilen? Allt annat vore onödigt nedbyte att tex byta till annan bakvagn när den som sitter på håller för 1500hk+..

Lucif3r
6 april 2021 · 2 183 Inlägg

Du kan väl byta bromssystemet och styrväxeln då? För det ska vara tillräckligt det med vad jag förstått.
Kravet är ju att det ska vara minst 2 punkter(3, om vi räknar med motorn) som är ombyggda.

VirreEriksson
6 april 2021 · 1 296 Inlägg

Lucif3r skrev:
Du kan väl byta bromssystemet och styrväxeln då? För det ska vara tillräckligt det med vad jag förstått.
Kravet är ju att det ska vara minst 2 punkter(3, om vi räknar med motorn) som är ombyggda.

Jag vet att man kan, men det är inte poängen. Poängen är att det ibland
är ju onödiga saker som ska bytas när det redan sitter fina saker på.

För min del;
Bromssystem, rätt rätt dumt att byta ut ett bromssystem som under 7 år klassades som bäst bland serieproducerade bilar.
Klart att man kan byta men du fattar poängen hoppas jag.

granadadr
7 april 2021 · 7 270 Inlägg

nja jag vetefaan om jag gillar s2ans bromsar,, klart underdimitionerade,,  körde på bana med polaren, std s2 bromsar,, å jag med std COSWORTH,, han förlorade bromsar,,  inte jag,, han hade stora problem å ta sig hem,, jag kände aldrig något,, fick byta belägg thats it,, han fick byta skivor, kika över ok, osv,, sad

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2021 · 13 674 Inlägg

oscartq skrev:

patrik79 skrev:
Du kan ju göra en fuling och åka till en annan besiktningsstation och dra en rövarhistoria om att du har bytt turbo till en original från en eftermarknads... och hoppas att nuvarande motor går igenom som en originalmotor pga besiktningsteknikerns okunskap.
Har du tur den här gången så får du räkna med att du ändå kan få problem varje besiktning i fortsättningen om du har otur. Omreggning eller ombyggnad inför besiktningen är dock saker man får räkna med om man kör ombyggd/trimmad bil.

Det är nog aldrig nån som kommer öppna och tro att det är original i det motorrummet tyvärr. Men nedslag + 2 månaders väntan kan jag ta, det är reg-bes jag är orolig för som skulle döda bilen för all framtid i princip

det är det stora problemet att du har 2 alternativ återställa den till orginal.
eller se till att den uppfyller kraven för att regga den som ombyggt fordon.  men även där får du ju inte ha en icke avgascertad motor... men det kommer man runt med e85 så det gäller bara att regga den så den uppfyller kraven på storleken på turbon osv.

när du väl reggat den som ombyggt fordon kommer dom inte lika lätt kunna sätta stopp för bes.

men tänk på att tänka i förhand om du inte kan använde din befintliga turbon att tex märka om den turbon du ska ha med en typ plåt från den mindre turbon osv..   

rätt säker på att om du rullat runt i sommar på lite bilträffar när polisen försöker slå ner på dessa pga carona så hade du säkert fått reg bes på bilen i slutänden endå. 

men det är inte änden av bilens liv    det finns lösningar på ditt problem.

det kommer så klart bli lite krångligt men värre än så är det ej.

det är baksidan att åka ombyggda bilar.    ju mer blingbling ju större är chansen att råka illa ut.

sen att bilen är bes med samma saker förut är ju bara att dom andra skiter i det.  nu hittade du en som hade koll som inte har samma syn på bilar som dig.

det gör det ju inte fel dom sköter bara sitt jobb..  bevisligen så var den ju ej orginal och då är det omreggning eller återställning som gäller

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Cassius Hobbymekaniker
8 april 2021 · 470 Inlägg

Jag ser det som att du har ett tredje alternativ. Hör dig för om vilken station som det brukar gå komma igenom med lite ombyggda bilar på, åk dit å snacka lite med dom å se hur dom verkar. Kan gå!

SFRO sen är inte så besvärligt som många får det att låta som. Du behöver byta/bygga om tre saker.

De enklaste är motorn. Byta eller bygga om t ex E85 konvertering borde räcka.

Bromsar, vilket du ändå lär vilja ha bättre om motorn är så pass ombyggd att "ingen kommer tro det är original". Du kan t ex titta på Cayenne/Q7/Touareg saker. Vill du ha max 17" fälgar går det hitta ok från de med mindre motorer, 6 kolvs fram, 4 kolvs bak. Behöver lösa en handbromsfunktion dock.. 330mm skivor runt om (32-34mm fram, 22-28mm bak, 22mm behöver spacers till bromsbeläggen som du snickrar till själv av en bit 3mm alu t ex). Framoken kostar 1500-2000st, bak 1000-1500st.

Fram eller bakvagn. Har du rejält med effekt kanske du byggt om och förstärkt bakvagnen redan? Kan räcka om du har tur för ombyggt fordon.

Fördelen där är att du kan regga med dispens och få upp effekten, en S2a med inredning väger väl ändå 1600kg +? Då kan du regga med 320hk utan dispens, eller säg 330-340hk med dispens (dispens får dock inte alla, prata med sin SFRO bes man om detta i så fall). Då kan du också påvisa att motorn ju lämnar 100hk mer än original vilket motiverar att den är så ombyggd. Beroende på hur stor turbo du har kan SFRO ev. be dig sätta på en mindre för att det inte ska se alltför fel ut.

Senast redigerat av Cassius (8 april 2021)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang