Mitsubishi 3000gt installera turbo?

Neojdm
7 april 2021 · 8 Inlägg

Tjena! Helt ny här på forumet. Jag funderar på att köpa mig en mitsubishi 3000gt sl. Dock den jag tittar på verkar va utan turbo, men som jag läst till mig har de flesta 3000gt's enkel eller twin turbo. Och jag vill gärna ha turbo på min. Vet att det är rätt kinkigt med Sveriges lagar om modifikationer på bilar. Tänkte då att det går o komma undan eftersom mitsubishi har andra modeller med turbo, så kanske man kan smacka på en på min efter köpet. Har hittat lite olika "after market" paket osv, någon som har koll på detta? Tack på förhand!

Janneutanb
7 april 2021 · 7 267 Inlägg

Enkelt svar är nej. Vill du ha turbo så köp en med det för det är både enklare och betydligt billigare.

Finns väl ett undantag när man e85 konverterar att det går att regga med turbo men då är vi ändå tillbaka på ruta 1 att det är billigare att köpa en med.

Neojdm
7 april 2021 · 8 Inlägg

Janneutanb skrev:
Enkelt svar är nej. Vill du ha turbo så köp en med det för det är både enklare och betydligt billigare.

Finns väl ett undantag när man e85 konverterar att det går att regga med turbo men då är vi ändå tillbaka på ruta 1 att det är billigare att köpa en med.

Tack!
Grejjen är att bilen fixas i årdning av en bekant, bilen går på ett fint o rymligt pris oså, och bilen är inte direkt en vanlig bil heller. Frågade en kollega o han sa att det aldra smidigaste är att köpa en motor från samma modell o bara byta motor. Finns annat man kan göra för att få ut mer hästar? Tänkte om man sätter på IC men det gör ju ändå inget om man inte har turbo kom jag på... den har redan sportfilter som sitter rätt svalt till.

LocKtar Herr
7 april 2021 · 1 722 Inlägg

Det låter som du inte har så stor meckvana.  Det är ett ganska avancerat projekt att hinka ur en motor, speciellt på den bilen.

ska ge dej på detta kräver att du har ett fint garage med alla verktyg man kan tänkas behöva.

Om du inte klarar detta själv, så lär du ha en väldans snäll kompis som står standby hela tiden och pekar, men det låter smått otroligt:)

Om jag vore du skulle jag antingen nöja mej med en n/a motor eller köpa en med turbo från början. Du lär få skruva mer än du vill endå.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Neojdm
7 april 2021 · 8 Inlägg

Tack Locktar. Har inte nån stor meckvana faktiskt men har alltid velat mackan men aldrig haft tillgång, har märkt det på många trådar att denna bil kräver meck. Men det skrämmer mig inte allt för mycket, men man vet ju aldrig. Tack för infon o hjälpen! Det som återstår är bara att päronen låter mig köpa bilen först, har pengarna men det krävs garage o försäkring oså, det är inte bara att ha pengar till att köpa den ju!
Mvh Neo

LocKtar Herr
7 april 2021 · 1 722 Inlägg

Neojdm skrev:
Tack Locktar. Har inte nån stor meckvana faktiskt men har alltid velat mackan men aldrig haft tillgång, har märkt det på många trådar att denna bil kräver meck. Men det skrämmer mig inte allt för mycket, men man vet ju aldrig. Tack för infon o hjälpen! Det som återstår är bara att päronen låter mig köpa bilen först, har pengarna men det krävs garage o försäkring oså, det är inte bara att ha pengar till att köpa den ju!
Mvh Neo

Lycka till! smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Janneutanb
8 april 2021 · 7 267 Inlägg

Neojdm skrev:

Janneutanb skrev:
Enkelt svar är nej. Vill du ha turbo så köp en med det för det är både enklare och betydligt billigare.

Finns väl ett undantag när man e85 konverterar att det går att regga med turbo men då är vi ändå tillbaka på ruta 1 att det är billigare att köpa en med.

Tack!
Grejjen är att bilen fixas i årdning av en bekant, bilen går på ett fint o rymligt pris oså, och bilen är inte direkt en vanlig bil heller. Frågade en kollega o han sa att det aldra smidigaste är att köpa en motor från samma modell o bara byta motor. Finns annat man kan göra för att få ut mer hästar? Tänkte om man sätter på IC men det gör ju ändå inget om man inte har turbo kom jag på... den har redan sportfilter som sitter rätt svalt till.

Nog kan du byta motor i den men den går fortfarande inte genom besiktningen.

Neojdm
8 april 2021 · 8 Inlägg

Varför skulle det bli problem med besiktning vid motorbyte?

SportPilot Ubåtsingenjör
8 april 2021 · 7 217 Inlägg

Byter du motor så måste bilen registreras som ombyggt fordon, och då måste du också byta bromssystem och fram + bakaxel... Med andra ord är det rätt stort projekt att få det godkänt.

Nöj dig med motorn som sitter i, eller köp en annan bil smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Utmarks-Loke
8 april 2021 · 5 809 Inlägg

Neojdm skrev:
Varför skulle det bli problem med besiktning vid motorbyte?

Ja varför? roll  Lagar och regler säger att man inte får göra större ändringar på bilar utan att det godkänns av myndigheterna. Det handlar om säkerhet på vägen, din och andras, samt avgasutsläpp. Och du kan byta till turbomotor, men då kommer du få byta en massa grejer runt också, så bilen skall klara den ökade effekten. Och det räcker inte att bara sätta på större bromsar, eftersom Mitsubishi inte skriver några särskilda intyg för sina bilar. Du kommer alltså få gå den långa vägen via "ombyggt fordon". Läs mer på SFRO: https://sfro.com/index.php/tips-fakta/b … sregler-mm

Sedan är som sagt Mitsubishi 3000 GT en tekniskt mycket avancerad bil, samtidigt som den har den stora begränsningen att den har motorn sittande på tvären. Det är alltså inte något optimalt utgångsobjekt, och det är därför de ändå är relativt överkomliga i pris.

Neojdm
8 april 2021 · 8 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Neojdm skrev:
Varför skulle det bli problem med besiktning vid motorbyte?

Ja varför? roll  Lagar och regler säger att man inte får göra större ändringar på bilar utan att det godkänns av myndigheterna. Det handlar om säkerhet på vägen, din och andras, samt avgasutsläpp. Och du kan byta till turbomotor, men då kommer du få byta en massa grejer runt också, så bilen skall klara den ökade effekten. Och det räcker inte att bara sätta på större bromsar, eftersom Mitsubishi inte skriver några särskilda intyg för sina bilar. Du kommer alltså få gå den långa vägen via "ombyggt fordon". Läs mer på SFRO: https://sfro.com/index.php/tips-fakta/b … sregler-mm

Sedan är som sagt Mitsubishi 3000 GT en tekniskt mycket avancerad bil, samtidigt som den har den stora begränsningen att den har motorn sittande på tvären. Det är alltså inte något optimalt utgångsobjekt, och det är därför de ändå är relativt överkomliga i pris.

Aaha okej, tack! Kanske inte blir så lätt då haha. Skönt med ett forum som ger snabb respons på frågor! Sjukt tacksam för respons även om det inte går så lätt me turbo grejjen.

Mvh Neo

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang