Helljussignal Volvo XC60 -16?

Brådhis * Voff voff *
7 april 2021 · 10 276 Inlägg

Någon som på rak arm vet vilken färg det är på kabeln till detta vid strålkastaren? Behöver plocka ut signal till extraljusmontage.

(Ja, jag har en multimeter. Nej, jag kan inte gå ut och kolla för den bilen är 40 mil härifrån.)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
rawsezx
7 april 2021 · 116 Inlägg

Jag gissar på brun/grå kabel om det är bixenon.

Brådhis * Voff voff *
7 april 2021 · 10 276 Inlägg

rawsezx skrev:
Jag gissar på brun/grå kabel om det är bixenon.

Fast "gissar" är lite vagt... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
rawsezx
8 april 2021 · 116 Inlägg

Brådhis skrev:

rawsezx skrev:
Jag gissar på brun/grå kabel om det är bixenon.

Fast "gissar" är lite vagt... wink

Ändock en god och kvalificerad gissning med tanke på avsaknaden av vital information såsom belysningstyp och utrustningsnivå.

Mig veterligen så finns det både bixenon, xenon m halogen helljus samt kombination av automatisk kurvljus och avbländning till den modell du efterfrågar.

Brådhis * Voff voff *
8 april 2021 · 10 276 Inlägg

rawsezx skrev:

Brådhis skrev:

rawsezx skrev:
Jag gissar på brun/grå kabel om det är bixenon.

Fast "gissar" är lite vagt... wink

Ändock en god och kvalificerad gissning med tanke på avsaknaden av vital information såsom belysningstyp och utrustningsnivå.

Mig veterligen så finns det både bixenon, xenon m halogen helljus samt kombination av automatisk kurvljus och avbländning till den modell du efterfrågar.

Så matningen för helljus har olika färg på kabeln i kabelstammen beroende på vilken strålkastare bilen har...? Säker på det?

Den har iaf ABL, så det är den sortens kabelstam då...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
rawsezx
8 april 2021 · 116 Inlägg

Brådhis skrev:

rawsezx skrev:

Brådhis skrev:

Fast "gissar" är lite vagt... wink

Ändock en god och kvalificerad gissning med tanke på avsaknaden av vital information såsom belysningstyp och utrustningsnivå.

Mig veterligen så finns det både bixenon, xenon m halogen helljus samt kombination av automatisk kurvljus och avbländning till den modell du efterfrågar.

Så matningen för helljus har olika färg på kabeln i kabelstammen beroende på vilken strålkastare bilen har...? Säker på det?

Den har iaf ABL, så det är den sortens kabelstam då...

ABL är som jag förstår det kurvljus för halvljuset, har du då exempelvis halogen på helljuset (H7 lampa?) Så tar du givetvis helljussignal direkt från halogenlampan (har för mig att det är en brun kabel).

Om bilen däremot har exempelvis bixenon (som jag misstänker också kan ha ABL och även ABH) så skall du ta styrströmmen från solenoiden som styr själva ljusreflektorn i lampan.

Kabeln till ljusreflektorns solenoid är brun/grå (0.35 mm^2).

I vissa fall med ABH så kan solenoiden istället vara en servomotor och då får man tyvärr ingen konstant plussignal vid tillslag av helljus.

F.ö hade/har inte volvo en dedikterad kontakt för extraljus i motorutrymmet som man kan använda?

Brådhis * Voff voff *
8 april 2021 · 10 276 Inlägg

rawsezx skrev:

Brådhis skrev:

rawsezx skrev:

Ändock en god och kvalificerad gissning med tanke på avsaknaden av vital information såsom belysningstyp och utrustningsnivå.

Mig veterligen så finns det både bixenon, xenon m halogen helljus samt kombination av automatisk kurvljus och avbländning till den modell du efterfrågar.

Så matningen för helljus har olika färg på kabeln i kabelstammen beroende på vilken strålkastare bilen har...? Säker på det?

Den har iaf ABL, så det är den sortens kabelstam då...

ABL är som jag förstår det kurvljus för halvljuset, har du då exempelvis halogen på helljuset (H7 lampa?) Så tar du givetvis helljussignal direkt från halogenlampan (har för mig att det är en brun kabel).

Om bilen däremot har exempelvis bixenon (som jag misstänker också kan ha ABL och även ABH) så skall du ta styrströmmen från solenoiden som styr själva ljusreflektorn i lampan.

Kabeln till ljusreflektorns solenoid är brun/grå (0.35 mm^2).

I vissa fall med ABH så kan solenoiden istället vara en servomotor och då får man tyvärr ingen konstant plussignal vid tillslag av helljus.

F.ö hade/har inte volvo en dedikterad kontakt för extraljus i motorutrymmet som man kan använda?

Och eftersom det skiljer så pass mycket i strålkastarna, men jag antog att kablaget ut från bilen är detsamma oavsett, så är min fråga fortfarande vad helljuskabeln har för färg... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
rawsezx
9 april 2021 · 116 Inlägg

Varför kan du inte bara tala om vilken typ av belysning du har på helljuset?

Brådhis * Voff voff *
9 april 2021 · 10 276 Inlägg

rawsezx skrev:
Varför kan du inte bara tala om vilken typ av belysning du har på helljuset?

Har inte alla H9 halogen på helljuset?

Bilen har ABL har jag redan skrivit...

Är det verkligen olika kabelstammar i bilen beroende på vilken strålkastare bilen har?

Senast redigerat av Brådhis (9 april 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang