Audi rs6 -14 alla lampor lyser. Hjälp!

Drinkwather
8 april 2021 · 5 Inlägg

Tja. Har en audi rs6a modell 14.
Jag har ett problem se om någon kan en gissning.

Stereon var på i 2 dagar när jag städade bilen och bytte däcken,  det kom upp att batteriet är svagt.
Sen dagen där efter när jag startade bilen och körde ca 2 km så började varenda lampa lysa i bilen, allt från handbroms ej fungerar, till hastighetsmätaren ej fungerar. Tror der var ca 35 felkoder när jag läste av bilen.

Kan de vara batteriet som är dåligt? Men det går att ladda men vissa säger att de kan va kasst ändå.
Har aldrig haft några problem med bilen innan.

Eller har ni någon annan gissning?

Bilen fungerar som den skall ändå.

Super tacksam för hjälp!

Drinkwather
8 april 2021 · 5 Inlägg

Böra för att förtydliga så var ej stereon på in2 dagar irad smile

1Adrian1
8 april 2021 · 356 Inlägg

Ta den på en lång åktur så löser det nog sig

Drinkwather
8 april 2021 · 5 Inlägg

1Adrian1 skrev:
Ta den på en lång åktur så löser det nog sig

Varför skulle det göra det?  smile

jaka54
8 april 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Laddaa batteriet! Antingen genom att köra bilen undre flera timmar (dåligt och jobbigt  sätt) eller...bästa sättet ...genom att ladda batteret med en batteriladdare!
Rekommenderar en "gammaldags" 12V/4-6A laddare som ska ladda i ca 12-16 timmar.

Drinkwather
8 april 2021 · 5 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Laddaa batteriet! Antingen genom att köra bilen undre flera timmar (dåligt och jobbigt  sätt) eller...bästa sättet ...genom att ladda batteret med en batteriladdare!
Rekommenderar en "gammaldags" 12V/4-6A laddare som ska ladda i ca 12-16 timmar.

Saken e att jag skall köra till Tyskland då är det ju flera timmar.  Jag laddade batteriet en 8 timmar då stod det att batteriet "var" fullt enligt den laddaren.

Men tror på din analys

Eller går de snabbare om jag bara byter batteriet?

jaka54
8 april 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Skaffa en Multimeter (Biltema har ) och mät spänningen på ditt batteri (motorn avslagen). Spänningen ska ligga på 12,6 Volt eller mer när du mäter mellan polerna på batteriet. Under 12V så ladda batteriet.
Din bil är ju enligt mig "ny" så batteriet bör inte vara "slut" , utan ladda det först.
Visar det sig att batteriet inte går att ladda så att spänningen går upp till 12,& Volt ...då först skaffa nytt batteri.
Rekommenderar Biltemas "silver färgade " batterier. Har haft ett sådant  in min Audi 100 Avant 2,0E i (1989:a) över 15 år.

Drinkwather
8 april 2021 · 5 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Skaffa en Multimeter (Biltema har ) och mät spänningen på ditt batteri (motorn avslagen). Spänningen ska ligga på 12,6 Volt eller mer när du mäter mellan polerna på batteriet. Under 12V så ladda batteriet.
Din bil är ju enligt mig "ny" så batteriet bör inte vara "slut" , utan ladda det först.
Visar det sig att batteriet inte går att ladda så att spänningen går upp till 12,& Volt ...då först skaffa nytt batteri.
Rekommenderar Biltemas "silver färgade " batterier. Har haft ett sådant  in min Audi 100 Avant 2,0E i (1989:a) över 15 år.

Tack för dina svar!
Saken e att batteriet är fulladdat enligt en laddare man mäter det med.
Men när jag släckte alla koder å körde bilen igen så tog det inte lång tid innan alla kod fel började lysa igen.
Vet du varför?

jaka54
8 april 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Vilken mätare säger att batteriet är fulladdat?? Bilens  egen dator !??
-Inte att lita på! Skaffa en multimeter och mät på batteriets poler! Se ovan!
Beträffande koder som återkommer. Se först till att batteriet är fulladdat (med en laddare jag talade om tidigare).
Om batteriet har 12,6 Volt eller mer (bör vara upp mot 13V)  och koderna finns kvar efter att du laddat batteriet 12-16 timmar ...så åk till en bilmeck som har ordentlig kodläsare.

Cuefa Ain't no place like home...
8 april 2021 · 4 628 Inlägg

En så ny RS6a har ett styrdon för batteriövervakning.
Det kan behöva nollställas, annars kan bilen fortsatt tro att batteriet är slut.
Att det blir så många felkoder har garanterat med låg spänning att göra.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
1Adrian1
9 april 2021 · 356 Inlägg

Drinkwather skrev:

1Adrian1 skrev:
Ta den på en lång åktur så löser det nog sig

Varför skulle det göra det?  smile

Eftersom det är det jag brukar göra när jag har samma problem på våran Lexus. Vi kör den så pass lite så den står stilla mycket så när man väl ska köra så är det en julgran i instrumentpanelen. Jag brukar bara köra en längre sträck så är det klappat och klart smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang