JAF
25 juli 2023
· 222 Inlägg
Fick en fråga på ett annat forum om vad som händer med bilen. Jag spårade ur och skrev ett längre (än tänkt) inlägg så jag tänker att jag postar det här också:
"Bilen finns kvar och den lever. Jag har haft fullt upp senaste tiden och det har inte blivit mycket fixat med bilen tyvärr. Dock körts en del. Den slog över till 36 000 mil någon gång i höstas. En grej som hände i höstas var att det plötsligt var en pöl under bilen, under motorn närmare bestämt. Det var kylarvätska. Det såg ut som att det läckte från pumpen. Uppenbarligen var mitt byte inte tillräckligt bra ungefär ett år tidigare. Jag tog bilen till Retroservice söder om Göteborg för lite fix då jag var i närheten. Hade ändå tänkt lämna in bilen där men för fix av andra grejer. Nu fick jag dock planera om. Det blev en ny packning till vattenpumpen och ett annat packningsklister. Det packningsklistret som jag använde, från Biltema tror jag, är tydligen inte bra. Samtidigt byttes bromsoket höger bak då det har legat på tidigare och ena kolven har rostat fast. Jag passade även på att få bromsvätskan bytt då jag inte visste när det hade gjorts senast. Tydligen var det verkligen välbehövligt. Den gamla bromsvätskan såg inte fin ut. Jag tror att det var allt som gjordes med bilen för den gången. Ville fixa lite med bromsarna i fram också men det tillät inte plånboken för den här gången. I alla fall, stort tack till Retroservice! En oehört duktig och trevlig mekaniker. Ska jag lämna in bilen till en verkstad så blir det dit om jag har möjlighet.
Annars har det bara skett ett oljebyte nu i våras. Min yngsta lillebror som är 18 år hjälpte mig. Det är dags att han lär sig meka med bilar. Justja, jag har ju fått lite rost lagat på bilen också! Har under några år sett hur en liten bubbla har börjat ta form vid det nedre främre hörnet vid den vänstra skuffrutan. Med tiden blev det värre och värre och till slut tänkte jag att det nog är dags att få det åtgärdat innan det blev allt för illa. Jag kontaktade en duktig plåtslagare i mitt närområde och han kunde hjälpa mig. Det blev inte den snyggaste lagningen men det är helt och inte mycket som syns utanför rutlisten. Rosten är borta och det är det viktigaste. Blev billigt, men jag hade gärna betalat mer för att få det snyggt. Senaste året har mer och mer rost krupit fram från hörn, lister och under rostskyddsmassa. Antagligen tidens tand och mina vinterkörningar förra vintern har nog inte bidragit på något positivt vis. Framöver (de kommande åren haha) ska jag försöka få lite rost lagat här och var på de värre ansatta ställena. Hjulhusen bak, ena övre hörnet på vindrutan, under ena baklyktan m.m. Då jag inte har möjlighet att fixa särskilt mycket med bilen själv nu så funderade jag på att lämna iväg bilen till någon som kunde rostlaga karossen och lackera om den. Tyvärr var jag lite sent ute så de jag hade velat lämna bilen till har fullt en lång tid framåt och jag har insett att det kommer kosta så fruktansvärt mycket att det är svårt att motiverat, även om jag nog hade varit beredd att betala rätt mycket för att få den här bilen fin. Istället kommer jag nog att ta rosten lite pö om pö, ha bilen som en rullande renovering. Kanske ta mig an en lackering själv framöver. Behöver ändå inte bli perfekt.
Något annat som bör åtgärdas snart för en trevligare körupplevelse är ett kopplingsbyte och en renovering av framvagnen. Har köpt i princip alla delar till framvagnen redan då jag själv hade tänkt fräscha upp den förra våren men andra prioriteringar kom före. Kanske bokar jag in något hos Retroservice.
Bilder kommer i ett annat inlägg! Har inte haft något sug att skriva här men helt plötsligt väcktes lusten till liv igen. Har en massa fina bilder från förra sommarens semester som jag vill dela med mig utav. Eller jag minnena är fina i alla fall. Bilderna kanske är förskräckliga. Det återstår att se."