Vilken mildhybrid med hyfsad markfrigång?

Storklas
13 april 2021 · 7 Inlägg

Ska byta upp mig från min Mitsubishi Colt 2012 som jag spontanköpte för att övningsköra med sonen. Inga klagomål förutom ljudnivån.

Har tittat på följande modeller att ersätta dem med, Kia Niro, Suzuki Vitara eller Toyota Corolla sport touring.

Kia ligger väl bäst till med snål i drift och hyfsad markfrigång. Verkar trevlig i övrigt. Suzuki verkar också ok med lite mer billigare interiör. Drar dock lika mycket eller mer bensin som hybrid än som ren bensinare. Lustigt tycker jag och har hört rykten om dålig livslängd på 1.4 motorn (möjligen  ogrundade). Toyotan verkar toppen men markfrigång på 135 är 2 cm lägre än vad jag har idag. Redan idag har jag problem så tveksamt (kör regelbundet på mycket dåliga vägar dock mycket korta sträckor).

Kör regelbundet där laddstolpar inte finns tillgängliga så plugin eller elbil är inte alternativ.

Senast redigerat av Storklas (13 april 2021)

amazinjoey
13 april 2021 · 1 138 Inlägg

Toyota rav4

xXSammy
13 april 2021 · 6 566 Inlägg

mHEV - Mild Hybrid omfattar en vanlig förbränningsmotor med en annan typ av generator/startmotor (kombinerad)

Är du ute efter en sådan eller tänker du på FHEV? Alltså förbränningsmotor och elmotor

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 april 2021 · 17 379 Inlägg

Niro HEV. Alltså ren hybrid. Hyfsat pris, bra bil utan några direkta fel. Jobbade med dessa bilar för inte så länge sedan. Motorgången kan lämna en del och önska, bensinmotorn har en tendens att vråla till vid uppstart. Men ska vara så. Toyotas maskiner hör man inte då de går igång. Vi kör Prius...

Basversionen där man har ett riktigt tändningslås känns lite föråldrad. Sikta på en som har startknapp och keyless. Troligen vanligt. Glöm lockpriser på basversionen. Du förlorar på det. KIA har dock en "riktig" 6-växlad robotlåda mot Toyotas CVT-låda. Den senare är förvisso skottsäker men trevligt att bilen växlar som man är van vid i KIA-fallet.

Övriga bilar vet jag inget om.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Storklas
21 september 2021 · 7 Inlägg

Updatering, det blev en Toyota Corolla Touring Sport till slut (1.8 hybrid), mest pga stort bagage och jag fördrog Toyotas bilsäten och gör ofta långkörnigar. Inga klagomål förutom att snittförbrukning ligget uppmätt på 4.9 L/100km men den är ny och har 18 tum på så.. kanske acceptablet. I övrigt helt nöjd men med tanke på vad jag körde innan är det inte så förvånande.

Senast redigerat av Storklas (21 september 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 september 2021 · 17 379 Inlägg

Storklas skrev:
Updatering, det blev en Toyota Corolla Touring Sport till slut (1.8 hybrid), mest pga stort bagage och jag fördrog Toyotas bilsäten och gör ofta långkörnigar. Inga klagomål förutom att snittförbrukning ligget uppmätt på 4.9 L/100km men den är ny och har 18 tum på så.. kanske acceptablet. I övrigt helt nöjd men med tanke på vad jag körde innan är det inte så förvånande.

Klokt val. Vi kör vår Prius med samma drivlina på ner mot 0,44 l/mil. En vanesak och bilen behöver "slitas in". Den kan dra en del olja i början.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang