OljeTörstande Passat VW 2014 TSI160. motorlampa och spikande

brumma
14 april 2021 · 7 Inlägg

Jag är desperat kring familjens ena bil.
En VW passat TSI160 2014 inte rullat 11 000 mil ännu utan 10 *** mil.
Sedan en tid tillbaka så dricker bilen mycket olja. Den har varit inne på VW för mätning av oljeförbrukning vilket visade sig vara inom toleransvärdet för VW, Bilen hade förbrukat 0,32 l/1000km enligt VW.
Jag har räknat ut att sedan ett halvår tillbaka så dricker bilen cirka 1 liter i månaden.
Bilen rullar drygt 7,4 mil 4 dagar i veckan (ej sommartid)

Nu är det så att motorlampan lyser, ibland blinkar den och ibland konstant sken. samt att EPC lyser ibland (spec. på tomgång) på tomgång går bilen riktigt illa. Den hackar och knackar och känns svag.

Jag (frun) var inne och bytte däck på bilen och de i garaget sa att bilen "spikade" och att den luktade.
Vi har haft den inne hos annan kedja ej VW för felsökning. och den ger felkoder på kompressionen i cylindrarna massor med annat.
Jag har stort förtroende för vår mekaniker och han säger att bilen inte kommer gå igenom besiktning och att han måste gå till botten med vad problemet med bilen är.

han tänker väl också att det kan ha något med den höga förbrukningen av olja att göra, att det har sotat igen ellr att oljan har tagit nya vägar och klegget igen.

tacksam för alla svar och tankar!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 april 2021 · 17 380 Inlägg

Oljetörsten är "fullt normal" på 1,4 TSi.
Kan vara kedjan/sträckaren till denna som är kass.

Har ni servat bilen enligt intervallet på cirka 3000 mil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
brumma
14 april 2021 · 7 Inlägg

Hej! Ja den är servad som den ska. Ingen kedja på denna bil.
Pratade med vår mekaniker innan. Ger felkoder på kompressioner i cylindrarna. Hans teori är att om jag minns rätt att det inte är tätt utan oljan kommer dit den inte ska och där blir det galet. Han har dömt ut bilen eller motorn ialf. Kommer ej gå igenom bes. Heller sade han.

brumma
14 april 2021 · 7 Inlägg

Frågan är. Detta kan ju inte vara normalt för en bil med så låga mil?
Hade VW bara kunnat säga att det är fel så går ju försäkringen in som maskinskada. Och saken är klar.

spillolja
14 april 2021 · 4 014 Inlägg

Om det är dags att besiktiga bilen så in med den så får du svar, provat med lite tjockare olja  (5W-50 istället för 5W-40) ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
14 april 2021 · 5 680 Inlägg

´Hej!
Du bör byta motorolja varje år eller vart 1000-1500mil och inte efter 3000mil !
Hur ofta har du bytt?

Utmarks-Loke
14 april 2021 · 5 813 Inlägg

Dags att göra ett riktigt kompressionstest till att börja med. Kan ens bilens styrsystem sätta felkod på dålig kompression? Hur känner bilen det?

brumma
14 april 2021 · 7 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Dags att göra ett riktigt kompressionstest till att börja med. Kan ens bilens styrsystem sätta felkod på dålig kompression? Hur känner bilen det?

Inte vet jag... men har läst just om en leverantör av kolvarna 2015 där både VW och Audi jade fel på kolvarna.

mb_pucken
14 april 2021 · 5 083 Inlägg

Min gissning är att felkoden är misständning vilket kan orsakas av dålig kompression. Kan även bero på sotiga insugsventiler eller en trasig tändspole.
Att dessa motorer drar olja är nog mer en regel än undantag, lika så en massa andra fel tyvärr.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
husseman
14 april 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, blinkande motorlampa på VW brukar vara misständningar. O Givetvis måste du till alla pris få detta dokumenterat..helst av VW verkstad. Då går det på försäkringen. Om service skötts  Lycka till.
mvh/husse

brumma
14 april 2021 · 7 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, blinkande motorlampa på VW brukar vara misständningar. O Givetvis måste du till alla pris få detta dokumenterat..helst av VW verkstad. Då går det på försäkringen. Om service skötts  Lycka till.
mvh/husse

Tack för seriöst svar. Vad menar du med misständning?
Ja vi får ringa VW imorgon.
Aldrig mer VW som de brukar säga.... jag har Volvo!

husseman
14 april 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe- , ja misständningar kan bero på många saker. Stift, spolar, komp. osv.
Finns det felkoder, så kan inte vw göra annat än att felsöka o ta detta på allvar.
Sen- hur de löser det med ditt F-Bolag eller om de tar det på nån form av goodwill lär du märka. Fast gissar på att ditt F-Bolag får punga ut med några slantar..
Lycka till.
mvh/husse

brumma
15 april 2021 · 7 Inlägg

husseman skrev:
Hehe- , ja misständningar kan bero på många saker. Stift, spolar, komp. osv.
Finns det felkoder, så kan inte vw göra annat än att felsöka o ta detta på allvar.
Sen- hur de löser det med ditt F-Bolag eller om de tar det på nån form av goodwill lär du märka. Fast gissar på att ditt F-Bolag får punga ut med några slantar..
Lycka till.
mvh/husse

Tusen tack. Känns lite mer hoppfullt.för detta måste ju gå på maskinskadeförsäkringen? För kan ju inget annat fel vara.
Jag återkommer med hur det blir. VW har väl väntetid tyvärr.
Bara besikta och få en månad till om bilen inte får körförbud vill säga.

spillolja
16 april 2021 · 4 014 Inlägg

Finns en artikel ang. koksade kolvringar:
https://www.wasamotor.se/vag-sidorna/2- … -och-seat/
borde kanske kunna lösas upp med 5-56, WD40 etc.  som får verka under natten

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
brumma
22 april 2021 · 7 Inlägg

Idag har VW felsökt bilen. Den gav felkoder på kolvar och kamaxel och hela motorn var full med olja och sot.
Bilen har kedja, mannen min trodde den hade rem. Men kedjan var enligt VW inte dålig på denna modell utan mellan 07-2012.enligt han var det helker inget fel på kolvringarna på denna modell heller.
Skönt! Blir en ny motor vilket han sa kostar 75-100 000 utan försäkring.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 april 2021 · 17 380 Inlägg

De har inte fått ordning på maskinerna ännu alltså...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang