Metanol/Nitrobil/el

Tobbedahlberg90
16 april 2021 · 1 Inlägg

Hejsan. Jag håller på kollar runt på metanol bilar och elbilar. Skulle nog helst vilja ha en Nitro-bil. Skulle uppskatta lite tips om bra märken eller bra bilar till hyfsat bra pris. Ser gärna att det är en RTRbil (ready to run).
Tack på förhand!

jaka54
16 april 2021 · 5 716 Inlägg

Hej!
Nitrobil???
Som modellflygare använder jag nitrometan till mina glödstiftmotorer (5% bara)...men  i en vanlig bil????? -Dragracing månne???

Xebers76
16 april 2021 · 2 264 Inlägg

Vi är så hjälpsamma i detta forum

trubbelturbo
17 april 2021 · 1 457 Inlägg

Nu är det längesedan jag hade någon RC-bil. Men finns det någon fördel längre med bränslemotor? (bortsett ifrån ljudet och känslan då naturligtvis).

Elbilarna är ju riktigt snabba idag och batterierna mycket bättre, både vad gäller prestanda och kapacitet? + att en elbil torde vara mindre jobb- mer körning, med?

Senast redigerat av trubbelturbo (17 april 2021)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 april 2021 · 17 455 Inlägg

Köpte en metanolbil för ett antal år sedan. Givetvis riktigt roligt med en "äkta" motor. Jag rekommenderar det. Fast underhållet jämfört med en elbil är mycket stort. Bränsle, glödstift, luftfilter, inoljning efter körning, starter (rekommenderas att köpa en bil med inbyggd ryck eller elstart).

Delar som elbilar saknar är växellåda och frikoppling. Jag har bytt bägge. Förvisso på grund av klantighet. Skulle justera en RTR-bil så att den "blev bättre" Gör inte som Hybrid, skruva först när något inte fungerar. Sen är det tunga grejer och köra av bärarmar osv är inte så svårt.

Varför fossilbil?
Tja, varför köra omkring i en bil med V8 istället för en eldriven Hyundai som kan köra i cirklar kring V8-bilen?
För att det är roligare!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang