Köpa 'ny' beggad bil, Opel Insignia 4x4, A4 quattro eller Passat 4-motion

Brådhis * Voff voff *
24 april 2021 · 10 244 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, mjo många tror man har fyrhjulsdrift, fast den inte funkat på flera år. Va ärligare förr- ta en gammal xc70 tex. Den kunde sympatirasa , bara för grannen hade för lite luft i däcket på sin skottkärra. Men då tog man bara bort kardanstången o skillnaden va nästan noll. Men då visste man ju att man inte hade nån 4WD. Vissa saker va bättre förr. Huuu O ja gissar på att TS väljer Opel-förmodligen det bästa valet eftersom en så bra bil som Subaru tydligen inte duger, o resten av bilarna e´skit.
mvh/husse

Menar du möjligen V70 XC med viskon? För alla XC70 har Haldex...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
24 april 2021 · 7 198 Inlägg

Jag skulle inte välja någon av de rubricerade bilarna - men tvingad att välja, med kniven på strupen, ta Opeln.

c20let2k
8 maj 2021 · 52 Inlägg

Det blev en 2012 Insignia 160hk 4x4 manuell smile

panda666
8 maj 2021 · 4 228 Inlägg

c20let2k skrev:
Det blev en 2012 Insignia 160hk 4x4 manuell smile

Gratulerar till en fin bil^^ bilder?

ha det bäst!

c20let2k
8 maj 2021 · 52 Inlägg

De allra mesta av utrustning, elstolar med minne, värme i ratt, Navi 900, djupa svarta helskinn säten, mauell växellåda, Opel AFL Plus strålkastare, 2.0cdti 160hk 4x4.
Fick nya sommardäck, nyservad och bytt olja på haldexen samt nybesiktad med på köpet.

Inte hämtad bilen än, åker torsdags och hämtar den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167528/167528-b7293a1bf51fe70fd07dc27da0527f91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167528/167528-a63fc73eeaf466ce163fd3829c7fd12b.jpg

Senast redigerat av c20let2k (8 maj 2021)

c20let2k
10 maj 2021 · 52 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, mjo många tror man har fyrhjulsdrift, fast den inte funkat på flera år. Va ärligare förr- ta en gammal xc70 tex. Den kunde sympatirasa , bara för grannen hade för lite luft i däcket på sin skottkärra. Men då tog man bara bort kardanstången o skillnaden va nästan noll. Men då visste man ju att man inte hade nån 4WD. Vissa saker va bättre förr. Huuu O ja gissar på att TS väljer Opel-förmodligen det bästa valet eftersom en så bra bil som Subaru tydligen inte duger, o resten av bilarna e´skit.
mvh/husse

De har inget med att Subaru inte duger, nog är de bra bil med bra fyrhjulsdrift, men inredningen är tråkig och billig, mycket vägljud, så när jag är van med tyska bilar och SAAB, så blir de nergradering om jag skulle köpt någon Subaru..

Senast redigerat av c20let2k (10 maj 2021)

husseman
13 maj 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, ok- det va en syn på saken... har du verkligen testat en Subaru? - Va gäller hållbarhet o saker som håller ihop en stund så brukar Subaru ligga i topp, i hop med Toyota .  Men, lycka till med Opeln.

mvh/husse

torsen
13 maj 2021 · 7 198 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, ok- det va en syn på saken... har du verkligen testat en Subaru? - Va gäller hållbarhet o saker som håller ihop en stund så brukar Subaru ligga i topp, i hop med Toyota .  Men, lycka till med Opeln.

mvh/husse

Mjaa - det är väl tillsammans med Honda!
Men Toyota ligger också bra till!

c20let2k
16 maj 2021 · 52 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, ok- det va en syn på saken... har du verkligen testat en Subaru? - Va gäller hållbarhet o saker som håller ihop en stund så brukar Subaru ligga i topp, i hop med Toyota .  Men, lycka till med Opeln.

mvh/husse

Kan du svara mig, hur är de med en subaru från 2012 med elektronisk adaptivt chassis med 3 moduser kamera i vindrutan som läser vägskyltar, bixenon strålkastare med 8 olika moduser beroende på väder, fart och mörke, bra stereo, samt är toktyst att åka i, tar 0.55milen på 200mil igenom Sverige från karlskrona till kiruna? Finns det någon sånn subaru, framför allt kring 2012-2013? Subaru är inte tyst, dom har inte adaptiva chassis, dom har inte strålkastare som när denna insignia var ny var marknadens mest avanserade, säten i subaru är som att sitta i kyran, boxer dieseln är inget vidare att skriva hem om, och dom känns billiga i plast och material i bilen.

Jodu jag har körd subaru, den är nog en okej bil, men den är på inget sätt lika tyst och skön köra som en Insignia/Audi A6, BMW 5 series..

husseman
20 maj 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, ja gött att man gillar olika.. - tror du kommer få lite problem med allt "gull i gull" o Opel e´ju numer Franskt ägt. - ja tror att du en vacker dag kommer ångra ditt köp o önskat att du köpt nåt som håller ihop o har nån form av andrahandsvärde.  Men den som lever får se.. Lycka till.
mvh/husse

xXSammy
20 maj 2021 · 6 566 Inlägg

Helt rätt att köpa en bil du vill ha och är bekväm

De/Dem
c20let2k
21 maj 2021 · 52 Inlägg

Helt sjukt nöjd med insignia'n, en körmaskin utan like, tyst och bekväm, sjukt goda säten och mycket avanserad teknik.. Jo jag har helnöjd smile

c20let2k
17 juli 2021 · 52 Inlägg

Sådär, da har jag haft Insigniaen i två månader och är... Sjukt nöjd, riktig milslukare.
En bil jag verkligen kan rekommendera, står inte tillbaka för en Audi A6'a, BMW 5 serie eller Mercedes E-klass på något sätt.

Ang den diskussion som var med Subaru tidigare, testkörde en 2014 Outback 2.0 150 diesel här om dan.. Jadu skulle aldrig ville haft en sånn i stället för Insignia 160hk diesel.. Den boxer dieseln var verkligen håplös, mycket vägljud i kupe'n, säten var inte särskilld goda, jättetråkig inredning som känner mer eller mindre billig, chassit inte i närheten at Opel's Flexride chassis smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167528/167528-07c6be9526e79c6577d39efd977b7877.jpg

Senast redigerat av c20let2k (17 juli 2021)

husseman
18 juli 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, skoj att höra att man e´nöjd med sin bil, tom. en OPEL. Låt oss hoppas att den inte blir en Cit,Peug; ,Fiat,Ren om ett halvår..för då blir det mkt. vekstadstid o lånebil.  Lycka till..

mvh/husse

Mangisen
18 juli 2021 · 1 034 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, skoj att höra att man e´nöjd med sin bil, tom. en OPEL. Låt oss hoppas att den inte blir en Cit,Peug; ,Fiat,Ren om ett halvår..för då blir det mkt. vekstadstid o lånebil.  Lycka till..

mvh/husse

Hehe ja tänk att det finns andra bilar än japanska som folk är nöjda med, märkligt nog känner jag ingen i min bekantskaps krets som kör japanskt, dem verkar sova gott om nätterna ändå 😃.
För min del är semestern slut och Clion kommer fortsätta rulla 6 mil om dagen, har ju iofs ett TUDOR batteri i den 😅.
Och så jobbar jag på en VW anläggning... fan hur ska detta gå..

SportPilot Ubåtsingenjör
18 juli 2021 · 7 217 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, skoj att höra att man e´nöjd med sin bil, tom. en OPEL. Låt oss hoppas att den inte blir en Cit,Peug; ,Fiat,Ren om ett halvår..för då blir det mkt. vekstadstid o lånebil.  Lycka till..

mvh/husse

Vevaxlen lär ju inte gå av på mitten som på en subaru, växellådan lär inte explodera heller för den sakens skull

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
panda666
19 juli 2021 · 4 228 Inlägg

SportPilot skrev:

husseman skrev:
Hehe, skoj att höra att man e´nöjd med sin bil, tom. en OPEL. Låt oss hoppas att den inte blir en Cit,Peug; ,Fiat,Ren om ett halvår..för då blir det mkt. vekstadstid o lånebil.  Lycka till..

mvh/husse

Vevaxlen lär ju inte gå av på mitten som på en subaru, växellådan lär inte explodera heller för den sakens skull

sorry vill inte vara den som är negativ men dessa har lite dåliga växellådor. Inte alls ovanligt med växellådsras ganska tidigt på dessa. Säger inte att just ts låda kommer att rasa och önskar hen många härliga mil.

Brådhis * Voff voff *
19 juli 2021 · 10 244 Inlägg

panda666 skrev:

SportPilot skrev:

husseman skrev:
Hehe, skoj att höra att man e´nöjd med sin bil, tom. en OPEL. Låt oss hoppas att den inte blir en Cit,Peug; ,Fiat,Ren om ett halvår..för då blir det mkt. vekstadstid o lånebil.  Lycka till..

mvh/husse

Vevaxlen lär ju inte gå av på mitten som på en subaru, växellådan lär inte explodera heller för den sakens skull

sorry vill inte vara den som är negativ men dessa har lite dåliga växellådor. Inte alls ovanligt med växellådsras ganska tidigt på dessa. Säger inte att just ts låda kommer att rasa och önskar hen många härliga mil.

Vad är det för låda i dessa? Vanlig automat (om ja, vilka har tillverkat den?) eller dubbelkoppling?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
19 juli 2021 · 4 228 Inlägg

Brådhis skrev:

panda666 skrev:

SportPilot skrev:

Vevaxlen lär ju inte gå av på mitten som på en subaru, växellådan lär inte explodera heller för den sakens skull

sorry vill inte vara den som är negativ men dessa har lite dåliga växellådor. Inte alls ovanligt med växellådsras ganska tidigt på dessa. Säger inte att just ts låda kommer att rasa och önskar hen många härliga mil.

Vad är det för låda i dessa? Vanlig automat (om ja, vilka har tillverkat den?) eller dubbelkoppling?

https://www.bristolpost.co.uk/news/moto … ll-2303489

https://mlfree.com/en/opel-insignia-mos … -failures/

Du får hjälpa till o hitta vad det är för lådor och kopplingar och vem som tillverkar dom för ja har svårt att hitta. Men man har hört från folk att dom haft strul med deras lådor iaf och inte helt ovanligt. Flera som lämnat in bilen på verkstad där lådan behövde bytas i ganska låg milade bilar.

xXSammy
19 juli 2021 · 6 566 Inlägg

Den tidigare versionen av GM M32 har lager gjorda av potatismos

Ska tydligen ha modifierats vid 2012, kanske även sitter en F40 låda istället som har bättre rykte

Edit: Mest troligt en F40 eftersom det är en 2.0

Senast redigerat av xXSammy (19 juli 2021)

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang