Köpråd

Mazdaaa
19 april 2021 · 3 Inlägg

Tjena, jag har fått upp ögonen för Mazda 3 halvkombi (2015/2016) men ropar högt efter en mekaniker eller brukare för köpråd och svar på lite frågor.
Efter en hel del tid på nätet hittar jag mycket goda egenskaper och betyg men är den verkligen så bra? finns ju typ inget negativt om den att läsa(?)
Om och isåfall när börjar felen uppstå oftast, hur allvarligt? vill ha en nyare bil jag kan lita på för att slipa stora plötsliga utgifter. är detta då ett bra val?
finns där ute en mazda ägare (?) och har du vart 100 procent nöjd med bilen eller har du andra åsikter?

Tack för svar

SportPilot Ubåtsingenjör
20 april 2021 · 7 217 Inlägg

I stort sätt problemfria bilar, dessutom med bra inredningskvalitet. Bra köp helt enkelt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mazdaaa
20 april 2021 · 3 Inlägg

SportPilot skrev:
I stort sätt problemfria bilar, dessutom med bra inredningskvalitet. Bra köp helt enkelt

härligt, det låter ju kanon!! tack igen för svar smile

torsen
20 april 2021 · 7 198 Inlägg

Hustruns Mazda 3 gick 15.000 mil under 5 år utan ett enda fel.
Det gjorde hennes Mazda 2 också.
Svärdotterns Mazda 3 har har körts ungefär lika långt under samma tid.
Mazda är nästan lika bra och driftsäkra som Honda, men lite billigare.
Själv har jag kört Mazda 6 och Tribute med nästan samma resultat.
På Tributen strulade elsitsarna lite(svenskmonterat) men löste sig tack vare 5 -årsgarantin.
Snäppet upp är Honda, som förmodligen är världens bästa bil, oavsett modell.
Efter 6 år bara bytt bakrutetorkarens gunmmiblad(p g a a torkaren startades av misstag när den fastfrusen).

Mazdaaa
21 april 2021 · 3 Inlägg

torsen skrev:
Hustruns Mazda 3 gick 15.000 mil under 5 år utan ett enda fel.
Det gjorde hennes Mazda 2 också.
Svärdotterns Mazda 3 har har körts ungefär lika långt under samma tid.
Mazda är nästan lika bra och driftsäkra som Honda, men lite billigare.
Själv har jag kört Mazda 6 och Tribute med nästan samma resultat.
På Tributen strulade elsitsarna lite(svenskmonterat) men löste sig tack vare 5 -årsgarantin.
Snäppet upp är Honda, som förmodligen är världens bästa bil, oavsett modell.
Efter 6 år bara bytt bakrutetorkarens gunmmiblad(p g a a torkaren startades av misstag när den fastfrusen).

Tack för svar! Mazda, som det verkar iaf, fyller helt klart min tanke om nästa bilköp enligt din beskrivning. Skall även kika närmre på Honda oxå om den är snäppet bättre. Kanon!

Curse
21 april 2021 · 686 Inlägg

Hade en 1a generation Mazda 3 sedan med 2 liters bensinare. Ägde den i 6år lite drygt. Förutom olje service så byttes hjullager runt om en gång. Gaslägesgivare. Bromsskivor fram. Bromsbelägg 2 gånger. Köpte den när den hade gått 84tusen km. Byttes in när den gått över 220tusen km. Kopplingen byttes också. Var nog den mest problemfria bil jag nånsin ägt.

Senast redigerat av Curse (21 april 2021)

Mazda 6 "MPS" (2006)
jaka54
21 april 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Har för mig att Mazda är rostbenägna.! Som alla Japanska bilar.
Provkör en Audi A4 Avant och upplev skillnaden!

SportPilot Ubåtsingenjör
21 april 2021 · 7 217 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har för mig att Mazda är rostbenägna.! Som alla Japanska bilar.
Provkör en Audi A4 Avant och upplev skillnaden!

Ja tidiga mazda rostar, inte de årsmodeller ts söker.

Och helt ärligt så håller en modern mazda 3 minst samma inredningskvalite som en a4, största skillnaden är att mazdan inte kommer dricka olja och lådan kommer inte att rasa.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Curse
21 april 2021 · 686 Inlägg

ALLA bilar rostar mer eller mindre.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Jokabsson
21 april 2021 · 1 172 Inlägg

Min begränsade erfarenhet med Mazda är mestadels positiv hittills. Idag kör jag en Mazda 6 -08 samt en Miata -91. 6an började misstända. Sladdarna var av till tändspolen på cylinder 3. Det var bara att skarva sladdarna och åka iväg igen. Inga problem i övrigt men jag har bara haft bilen i två månader.

En del stenskott i lacken där rosten kommer undertill, dock inget som har börjat bubbla och sprida sig utan än så länge håller det sig till små isolerade ytor. Underredet fick bra omdöme av besiktningsmannen och det är min uppfattning att Mazda fick bukt på det utbredda rostproblemet från Mazda 6 GG till Mazda 6 GH.

En riktig go bruksbil så kör vi Miata när solen kommer fram!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang