Omregistrering till 2 sits

mansen
22 april 2021 · 3 Inlägg

Hej, har en BMW E36 som jag gärna skulle vilja röja ut baksätena från. Vet att man inte får köra utan baksätena sålänge den är reggad som en 5 passagerar-bil. Undrar om 1. Är detta ens möjligt att göra? Hur? 2. Vad kommer det kosta på ett ungefär?

Mvh smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 april 2021 · 17 376 Inlägg

Det där är nog omöjligt.
Den är helbilsgodkänd och får inte ändras på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
22 april 2021 · 10 388 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det där är nog omöjligt.
Den är helbilsgodkänd och får inte ändras på.

Fast så är det inte riktigt.

Senast för "något år sen" gick det alldeles ypperligt att regga om helbilsgodkända kärror till LB ex.vis.

Att regga om antalet passagerare HAR även det varit möjligt på helbilsgodkända kärror.

Dock ingen koll på om regelverket där ändrats, lättast är väl för TS att ringa/svänga inom någon station och prata med någon gubbe där (förslagsvis; stationschefen).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 april 2021 · 17 376 Inlägg

it_mutt skrev:

Hybrid_ skrev:
Det där är nog omöjligt.
Den är helbilsgodkänd och får inte ändras på.

Fast så är det inte riktigt.

Senast för "något år sen" gick det alldeles ypperligt att regga om helbilsgodkända kärror till LB ex.vis.

Att regga om antalet passagerare HAR även det varit möjligt på helbilsgodkända kärror.

Dock ingen koll på om regelverket där ändrats, lättast är väl för TS att ringa/svänga inom någon station och prata med någon gubbe där (förslagsvis; stationschefen).

LB-reg går utmärkt fortfarande. Men då måsta man bura in bilen bakom framsäten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mansen
23 april 2021 · 3 Inlägg

it_mutt skrev:

Hybrid_ skrev:
Det där är nog omöjligt.
Den är helbilsgodkänd och får inte ändras på.

Fast så är det inte riktigt.

Senast för "något år sen" gick det alldeles ypperligt att regga om helbilsgodkända kärror till LB ex.vis.

Att regga om antalet passagerare HAR även det varit möjligt på helbilsgodkända kärror.

Dock ingen koll på om regelverket där ändrats, lättast är väl för TS att ringa/svänga inom någon station och prata med någon gubbe där (förslagsvis; stationschefen).

Ska jag vända mig till besiktningsfirma med denna frågan alltså?

johanbrolin
23 april 2021 · 108 Inlägg

Varför vill man regga bilen med färre säten?

Stora fötter - Stora skor
torsen
23 april 2021 · 7 198 Inlägg

mansen skrev:
Hej, har en BMW E36 som jag gärna skulle vilja röja ut baksätena från. Vet att man inte får köra utan baksätena sålänge den är reggad som en 5 passagerar-bil. Undrar om 1. Är detta ens möjligt att göra? Hur? 2. Vad kommer det kosta på ett ungefär?

Mvh smile

Visserligen inte någon BMW, som jag ägt några, men......
Två av mina hobbybilar kör jag utan baksäten och har besiktat nyligen utan synpunkter.
Dock har jag inte demonterat säkerhetsbältena bak.
Har dem under hundmadrassen men lyfter fram dem vid besiktningen.
Besiktningsteknikerna vill alltid "rycka i" och kolla låsfunktion.
Men jag har monterat lastförskjutningsskydd i form av kraftigt nylonnät bakom framstolarna.
Härigenom har jag bakre delen av bilarna som en enda stor "hundbur".
Aldrig några synpunkter.
Ena bilen så sedan snart 25 år tillbaka och den andra sedan 5 år tillbaka.

torsen
23 april 2021 · 7 198 Inlägg

Hybrid_ skrev:

it_mutt skrev:

Hybrid_ skrev:
Det där är nog omöjligt.
Den är helbilsgodkänd och får inte ändras på.

Fast så är det inte riktigt.

Senast för "något år sen" gick det alldeles ypperligt att regga om helbilsgodkända kärror till LB ex.vis.

Att regga om antalet passagerare HAR även det varit möjligt på helbilsgodkända kärror.

Dock ingen koll på om regelverket där ändrats, lättast är väl för TS att ringa/svänga inom någon station och prata med någon gubbe där (förslagsvis; stationschefen).

LB-reg går utmärkt fortfarande. Men då måsta man bura in bilen bakom framsäten.

Man MÅSTE numera inte "bura in" baksätet om man lb-reggar.
I alla fall inte om du inte har någon last där bak.
Men - om du har den minsta sak bakom framstolarna krävs lastförskjutningsskydd.
Vet inte om det måste vara typgodkänt med intyg på lastförskjutningsmotstånd.
En JEEP Wrangler TJ -06 reggade jag om till lätt lastbil.
DÅ krävdes intyg för lastförskjutningsskydd.
Förutom själva gallret kostade intyget 2.500:-.
Något/marginellt lägre försäkringspremie.
Men MYCKET DYRARE besiktning som lastbil.
Så den grejen lönade sig inte.
Men min avsikt var då att få lättnade på andra saker som lastbil = vinsch fram, höjd fjädring, större hjul, andra bumpers fram och bak m m.

torsen
23 april 2021 · 7 198 Inlägg

Glömde skriva att om man reggar om till lastbil FÅR MAN INTE ha kvar bältena bak!

mansen
23 april 2021 · 3 Inlägg

torsen skrev:

mansen skrev:
Hej, har en BMW E36 som jag gärna skulle vilja röja ut baksätena från. Vet att man inte får köra utan baksätena sålänge den är reggad som en 5 passagerar-bil. Undrar om 1. Är detta ens möjligt att göra? Hur? 2. Vad kommer det kosta på ett ungefär?

Mvh smile

Visserligen inte någon BMW, som jag ägt några, men......
Två av mina hobbybilar kör jag utan baksäten och har besiktat nyligen utan synpunkter.
Dock har jag inte demonterat säkerhetsbältena bak.
Har dem under hundmadrassen men lyfter fram dem vid besiktningen.
Besiktningsteknikerna vill alltid "rycka i" och kolla låsfunktion.
Men jag har monterat lastförskjutningsskydd i form av kraftigt nylonnät bakom framstolarna.
Härigenom har jag bakre delen av bilarna som en enda stor "hundbur".
Aldrig några synpunkter.
Ena bilen så sedan snart 25 år tillbaka och den andra sedan 5 år tillbaka.

Ja, jag har hört liknande om att man måste ha kvar bältena där bak, något jag absolut kommer ha. Kanske är värt att åka in med bilen och besikta den utan säten, och se vad gubben säger?

KenthIJ
23 april 2021 · 1 429 Inlägg

Inte riktigt samma sak men ...
Tog bort tredje (extra) sätesraden i min sjusitsiga Prius plus 2017, för att par år sedan och fick rådet att omregistrera till femsits  ( har för mig att jag frågade på mitt försäkringsbolag och på Trafiksäkerhetsverket). Fick beställa en särskild "omregistreringsbesiktning" på bilprovningen. Kostade 1.800 då .
Reggade tillbaka den till sjusits (lät för säkerhets skull Toyota montera dit sätena igen vilket kostade 300 ) nu i vintras och då kostade det 2.100 att om/tillbaka registrera.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=327997

Senast redigerat av KenthIJ (23 april 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang