Matta i Skoda Octavia sitter inte på plats

Skinnsoffa
22 april 2021 · 3 Inlägg

Hej!

Har en Skoda Octavia årsmodell 2020, där mattan inte vill sitta på plats. Nu pratar jag om mattan som är under de vanliga mattorna, det vill säga de som är enligt nedan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237601/237601-0e47974dc4b12690c1cec959a5542869.jpg

Jag lämnade in bilen, tog 2 veckor innan jag fick en tid, och det tog 1 dag innan mattan va på samma ursprungsläge som innan jag lämnade in bilen.

Bilfirman säger att "Vi behöver eventuellt ta bort sätena och justera hela mattan", vilket känns sjukt overkill för en bil som är mindre än 1 år gammal.

Blev lite less, och om jag nu ska lämna in bilen så går jag nog till något annat ställe, men hur som haver:

Någon som har koll på om jag som helt novis kan få denna mattan på plats? Instegslisten som är till bilen, den SLET bokstavligt talat killen upp som justerade mattan, är det rätt metod? Hur bör jag göra härnäst efter de? Tacksam för all hjälp jag kan få!

Senast redigerat av Skinnsoffa (22 april 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 april 2021 · 17 379 Inlägg

Att han slet upp instegslisten är normalt förfarande. Gör själv detta på olika nya bilar ibland för extrautrustning som ska monteras innan leverans till kund.
Om mattan inte riktigt vill hålla sig kvar bör de kunna sätta några små buntband i "flärparna" under insteget och fixera mattan runt kabelhärvan. Känns inte som någon raketforskning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
22 april 2021 · 10 244 Inlägg

Skinnsoffa skrev:
Bilfirman säger att "Vi behöver eventuellt ta bort sätena och justera hela mattan", vilket känns sjukt overkill för en bil som är mindre än 1 år gammal.

Hur ska dom kunna lösa det om du inte vill låta dom göra det...?

Det ser ju dock ut som det är en del "slitage"/smuts på panelen. Det är inte så att eventuella baksätespassagerare har en förkärlek för att trycka ner foten just där?

Senast redigerat av Brådhis (22 april 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
23 april 2021 · 4 628 Inlägg

Eftersom det är en 2020 är det således garanti - låt dem utföra jobbet!
Behöver dom byta matta byter dom matta och det borde inte drabba dig som kund för 5 öre, mer än att Du blir utan bilen en stund.
Jag skulle ALDRIG göra ett jobb som någon annan borde utföra gratis åt mig.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Skinnsoffa
23 april 2021 · 3 Inlägg

Brådhis skrev:

Skinnsoffa skrev:
Bilfirman säger att "Vi behöver eventuellt ta bort sätena och justera hela mattan", vilket känns sjukt overkill för en bil som är mindre än 1 år gammal.

Hur ska dom kunna lösa det om du inte vill låta dom göra det...?

Dom hade ju löst det första gången, enligt dom själva, utan att flytta mattan. Då känns det otroligt överarbetet att behöva ta ut hela säten helt plötsligt? Borde dom inte vetat om detta första gången då isåfall?


Cuefa skrev:
Eftersom det är en 2020 är det således garanti - låt dem utföra jobbet!
Behöver dom byta matta byter dom matta och det borde inte drabba dig som kund för 5 öre, mer än att Du blir utan bilen en stund.
Jag skulle ALDRIG göra ett jobb som någon annan borde utföra gratis åt mig.

Intressant frågeställning dock. Enligt min Skodaverkstad, så är det nätt och jämnt ett garantifel, då de enligt bilfirman är vi som har orsakat "skadan". Men han var "schyst" enligt han själv smile

Senast redigerat av Skinnsoffa (23 april 2021)

Brådhis * Voff voff *
23 april 2021 · 10 244 Inlägg

Skinnsoffa skrev:

Brådhis skrev:

Skinnsoffa skrev:
Bilfirman säger att "Vi behöver eventuellt ta bort sätena och justera hela mattan", vilket känns sjukt overkill för en bil som är mindre än 1 år gammal.

Hur ska dom kunna lösa det om du inte vill låta dom göra det...?

Dom hade ju löst det första gången, enligt dom själva, utan att flytta mattan. Då känns det otroligt överarbetet att behöva ta ut hela säten helt plötsligt? Borde dom inte vetat om detta första gången då isåfall?

Om dom först provade en enkel och snabb lösning och det inte fungerade och dom nu vill prova en annan som troligen löser det...? Hur är det "otroligt överarbetat"? Det är väl snarare extremt bra kundvård?

Men å andra sidan... Om du tycker det är överarbetat är det ju bara att låta bli. Både du och verkstaden vinner ju på det då...

Jag tror ju dock fortfarande att det är baksätespassagerarna som trycker ner/loss mattan. Det ser ut så på smutsen på panelen...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Skinnsoffa
23 april 2021 · 3 Inlägg

Brådhis skrev:

Skinnsoffa skrev:

Brådhis skrev:

Hur ska dom kunna lösa det om du inte vill låta dom göra det...?

Dom hade ju löst det första gången, enligt dom själva, utan att flytta mattan. Då känns det otroligt överarbetet att behöva ta ut hela säten helt plötsligt? Borde dom inte vetat om detta första gången då isåfall?

Om dom först provade en enkel och snabb lösning och det inte fungerade och dom nu vill prova en annan som troligen löser det...? Hur är det "otroligt överarbetat"?

Du tycker det känns rimligt att man ska ta ut säten, för att åtgärda mitt problem?

Och ja, det är mycket väl passagerare som har orsakat detta, det är högst rimligt, men det har ingenting med min frågeställning att göra.

simlar
23 april 2021 · 5 516 Inlägg

Skinnsoffa skrev:

Brådhis skrev:

Skinnsoffa skrev:

Dom hade ju löst det första gången, enligt dom själva, utan att flytta mattan. Då känns det otroligt överarbetet att behöva ta ut hela säten helt plötsligt? Borde dom inte vetat om detta första gången då isåfall?

Om dom först provade en enkel och snabb lösning och det inte fungerade och dom nu vill prova en annan som troligen löser det...? Hur är det "otroligt överarbetat"?

Du tycker det känns rimligt att man ska ta ut säten, för att åtgärda mitt problem?

Och ja, det är mycket väl passagerare som har orsakat detta, det är högst rimligt, men det har ingenting med min frågeställning att göra.

Eftersom mattan inte är delad utan går hela vägen från torpedväggen ända bak till baksätet så låter det 100% rimligt att riva ut sätena för att justera till mattan om den nu sitter snett.
Även mittkonsolen lär behöva tas ut om nu mattan måste justeras.

Men jag håller med Brådhis om att det mest troligt är dina baksätespassagerare som råkat stampa på mattan vid tröskeln så den slitits ut från under täckkåpan.
Det är då ingen garanti utan yttre åverkan.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
jaka54
23 april 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Eftersom bilen är så ny så gäller ju garantin!
När man kollar på bilden syns det ju tydligt att för att sätta tillbaka mattan måste listen till vänster bort samt stolsinfästningen framför vilket kanske inbegriper bägge stolarna fram.

Cuefa Ain't no place like home...
23 april 2021 · 4 628 Inlägg

Håller med Jaka, det känns som man behöver trampa både snett och hårt för att dra fram mattan sådär, speciellt om det krävs att man mer eller mindre river bilen i molekyler för att få tillbaks den!
Då känns det mer som tillverkningsfel i mina ögon.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
husseman
23 april 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, klockrent garantiärende. Om de så behöver riva ur hela bilen o byta matta.
Annars får de sätta upp skyltar att- trampa ej här..hehe.

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
24 april 2021 · 10 244 Inlägg

Skinnsoffa skrev:

Brådhis skrev:

Skinnsoffa skrev:
Dom hade ju löst det första gången, enligt dom själva, utan att flytta mattan. Då känns det otroligt överarbetet att behöva ta ut hela säten helt plötsligt? Borde dom inte vetat om detta första gången då isåfall?

Om dom först provade en enkel och snabb lösning och det inte fungerade och dom nu vill prova en annan som troligen löser det...? Hur är det "otroligt överarbetat"?

Du tycker det känns rimligt att man ska ta ut säten, för att åtgärda mitt problem?

Det rimliga ligger väl i att låta verkstaden göra det dom anser vara rätt lösning för att lösa ditt problem som du påtalat för verkstaden och bett dom lösa...? smile

Och vill man av någon anledning inte låta verkstaden göra det för att man anser att det är "orimligt" är det ju inte svårare än att man inte lämnar in bilen. Men då ska man nog inte heller gnälla... wink

Senast redigerat av Brådhis (24 april 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
24 april 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, klart du ska ge verkstan en ny chans att lösa detta massiva problem. Pratar vi märkesverkstad så får de väl låna in nån som kan fixa saker, utan dator.

mvh/husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 april 2021 · 17 379 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, klart du ska ge verkstan en ny chans att lösa detta massiva problem. Pratar vi märkesverkstad så får de väl låna in nån som kan fixa saker, utan dator.

mvh/husse

Hehe.
Mattan ger inga felkoder? problem. Tyvärr har du en poäng.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang