Priserna på batterier till elbilar fortsätter att rasa

Cuefa Ain't no place like home...
3 maj 2021 · 4 628 Inlägg

it_mutt skrev:

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:

Fast på fel platser...

"– Stockholm och Malmö har redan akut elnätsbrist, säger Erik Axelsson, affärsutvecklare på Göteborg Energi. När bageriet Pågen ville bygga ut sin produktion i Malmö blev det problematiskt då man inte kunde garantera dem tillräckligt med el. I Stockholm ser vi att utökning av tunnelbanor och elbussar har problem."

Källa: https://www.goteborgenergi.se/i-var-sta … -i-sverige

"Problemet är att idag finns stora delar av den svenska elproduktionen i norra Sverige, medan det är i södra Sverige som det används mest el. Idag klarar inte det stora statligt ägda stamnätet av att transportera all den el och effekt som södra Sverige behöver – något som lite slarvigt kan kallas elbrist men som i själva verket beror på att elledningarnas överföringsförmåga inte räcker till. Det är ”fullt” i elnätet."

"Att elnätet i vissa delar av Sverige inte hänger med i samhälls- och teknikutvecklingen får flera konsekvenser. Företag kan inte expandera med nya fabriker och effektkrävande anläggningar. Planerna för nya bostadsområden skjuts upp för att de inte kan kopplas in i det ansträngda nätet. Och den stora efterfrågan på elektrifierade transporter och elektrifieringslösningar för industrin kan inte mötas."

Källa: https://www.eon.se/om-e-on/kapacitetsbr … itetsbrist

Där träffade vi huvvet på spiken.
Visst FINNS det el, men VAR finns elen?
Om vi producerar en miljon kWh i översta norrland men sen inte kan få ner den till "Danmark" (Läs: södra Skåne) så blir inte elbilsföraren i Malmö gladare för det.

Det svenska elnätet är, och har under lång tid varit, underdimensionerat i förhållande till vad vi förväntar oss av det.
Speciellt regeringen verkar helt blind inför det faktum att det inte bara räcker att vi producerar elen, den ska ta sig dit den behöver också, i tillräcklig mängd.
Måhända är det svårt för gemene politiker att ta in då du inte har en "tankbil" med el som du fysiskt kan sätta fingret på...

Jag tittar väldigt seriöst på elbil nu, dels för att vi har några vettiga alternativ inom koncernen jag jobbar för, dels för att med 16kr/litern för diesel så finns det inte många andra alternativ.
Jag är en lätt smula oroad för laddning och dylikt.
Vår fastighet där jag jobbar ligger i centrala Uppsala. Vi har satt upp laddare för elbilar, men kan inte använda mer än 2 åt gången då det inte går att få in nog med kräm i fastigheten för att försörja fler aggregat.

Sverige är i allt väsentligt inte redo för den omställning som miljöpartister och andra sanningsfrånvända människor TROR att vi ska klara av att anpassa oss till över en natt.

Jag håller med ovan talare att fossilbränslen kommer bli kvar under en överskådlig framtid, för vi KAN inte driva allt på el än, åtminstone inte över allt i Sverige, och framför allt inte där det behövs som mest, dvs storstäder och tätbefolkade ytor.

Med det sagt är jag ändå övertygad om att elektrifiering är framtiden.

Men du...Mp slog ju på stora trumman idag för att cyklar ska bli billigare. Där har du lösningen...(sånt som alltid är bra att lägga 300miljoner på).


(sorry, kunde inte låta bli)

Haha, där har vi ju lösningen!
26 mil/dag på cykel, Lance Armstrong släng dig i väggen! 🤣

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Bassiehof
4 maj 2021 · 1 777 Inlägg

it_mutt skrev:
Hur mycket el vi producerar såg vi framförallt nu under vintern som gick och hur bra vi kunde sprida ut den i landet...

Att vi har nettoexport är totalt ointressant så länge vi inte har el "när vi behöver det och där vi behöver det" och av samma anledning tvingar en landsände betala 4 gånger så mycket som den andra för elen.

Och nej, det spelar ingen roll att det handlade om "ett par dagar", vi kan/kunde inte tillgodose behovet ens "nu".
Varför man från vissa håll envisas med att påstå motsatsen är helt obegripligt. Eller åtminstone "spela ner det".

JA, utsmetat på ett helt år så löser det sig.

NEJ vi kan inte garantera ens det som behövs året runt "idag" och vi klarar inte av att skicka det dit det behövs.

Sen kan man givetvis undra varför vissa väljer att hänga upp sig så brutalt på prestandan. Den stora massan av folk i Sverige skiter nog i om "brukselbilen har prestanda som en XXX", för de använder bilen för att ta sig från A->B. Dvs på samma vis som folk använder en Lupo, Prius, 740, A4, Fabia eller vilken annan bruksbil som helst. Ja, det (påståendet) är sant, men det är för många en rätt liten bisak i det hela.

Men jo, vi har en elförsörjning som lider av både effektbrist och nätkapacitetsbrist.
Nätkapacitetsbristen yttrar sig t.o.m. , och har gjort "ett bra tag" i att företag inte kan bygga där de vill bygga, för "där finns inte el så det räcker". Märkligt när elnätet inte har några problem idag att försörja en elbilsflotta.

Att sen anse att det är en "vettig lösning" att konsumenterna ska "stötta upp" elnätet (som de redan betalar för att kunna använda) för att det samma ska fungera...ptja...en del tycker ju iofs att det är fullt rimligt att det skulle kunna finnas gps-spårare i vaccin också så.

Gällande "betala mer för skit som släpper ut mer", har jag redan, i flertalet trådar, visat på att fossilbränsleflottan bär sina egna kostnader idag. OCH står för hela Sveriges klimatbudget.
På det kostar elbilarna samhället mer, då det helt enkelt genererar mindre pengar IN till staten (fordonsskatt, moms/skatter på el) än motsvarande fossilbränslekärra. Så, jag vet inte, elbilarna bär knappast sin kostnad idag, inte ens "självkostnaden".

Som vanligt spårar alla elbilstrådar ut.


Och som brukligt; nej jag har inget emot elbilar. Ja dom har blivit billigare (ta en titt på MG:n), nej det är inte frågan OM vi kommer överge (åtminstone naturbaserad) bensin/diesel osv ...och allt det där.

Men fattar du inte varför Bill Gates skiljer sig? Han vet nu var Melinda har varit genom en gps-spårare! Men jag håller med om att det finns för mycket prestanda-böghysteri. Vem bryr sig om 0-100 på 3,5 sekunder!

Senast redigerat av Bassiehof (4 maj 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 maj 2021 · 13 673 Inlägg

Bassiehof skrev:

it_mutt skrev:
Hur mycket el vi producerar såg vi framförallt nu under vintern som gick och hur bra vi kunde sprida ut den i landet...

Att vi har nettoexport är totalt ointressant så länge vi inte har el "när vi behöver det och där vi behöver det" och av samma anledning tvingar en landsände betala 4 gånger så mycket som den andra för elen.

Och nej, det spelar ingen roll att det handlade om "ett par dagar", vi kan/kunde inte tillgodose behovet ens "nu".
Varför man från vissa håll envisas med att påstå motsatsen är helt obegripligt. Eller åtminstone "spela ner det".

JA, utsmetat på ett helt år så löser det sig.

NEJ vi kan inte garantera ens det som behövs året runt "idag" och vi klarar inte av att skicka det dit det behövs.

Sen kan man givetvis undra varför vissa väljer att hänga upp sig så brutalt på prestandan. Den stora massan av folk i Sverige skiter nog i om "brukselbilen har prestanda som en XXX", för de använder bilen för att ta sig från A->B. Dvs på samma vis som folk använder en Lupo, Prius, 740, A4, Fabia eller vilken annan bruksbil som helst. Ja, det (påståendet) är sant, men det är för många en rätt liten bisak i det hela.

Men jo, vi har en elförsörjning som lider av både effektbrist och nätkapacitetsbrist.
Nätkapacitetsbristen yttrar sig t.o.m. , och har gjort "ett bra tag" i att företag inte kan bygga där de vill bygga, för "där finns inte el så det räcker". Märkligt när elnätet inte har några problem idag att försörja en elbilsflotta.

Att sen anse att det är en "vettig lösning" att konsumenterna ska "stötta upp" elnätet (som de redan betalar för att kunna använda) för att det samma ska fungera...ptja...en del tycker ju iofs att det är fullt rimligt att det skulle kunna finnas gps-spårare i vaccin också så.

Gällande "betala mer för skit som släpper ut mer", har jag redan, i flertalet trådar, visat på att fossilbränsleflottan bär sina egna kostnader idag. OCH står för hela Sveriges klimatbudget.
På det kostar elbilarna samhället mer, då det helt enkelt genererar mindre pengar IN till staten (fordonsskatt, moms/skatter på el) än motsvarande fossilbränslekärra. Så, jag vet inte, elbilarna bär knappast sin kostnad idag, inte ens "självkostnaden".

Som vanligt spårar alla elbilstrådar ut.


Och som brukligt; nej jag har inget emot elbilar. Ja dom har blivit billigare (ta en titt på MG:n), nej det är inte frågan OM vi kommer överge (åtminstone naturbaserad) bensin/diesel osv ...och allt det där.

Men fattar du inte varför Bill Gates skiljer sig? Han vet nu var Melinda har varit genom en gps-spårare! Men jag håller med om att det finns för mycket prestanda-böghysteri. Vem bryr sig om 0-100 på 3,5 sekunder!

alla som gillar bilar bryr sig så klart vad bilen gör 0-100 på..    menar det är ju en jävla skillnad mellan 0-100 på 3.5sec och 0-100 på 17sec.. smile   sen  tror jag inte elbilsförare förstår det själva.. eftersom dom är sällanj intresrade så man åker skjortan av elbilarna vid varje stoppljus  3an åker i innan dom ens startat när det blir grönt...   det är på en polo diesel som gör 0-100 på 8-9sec eller nått sånt..  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Low
4 maj 2021 · 3 296 Inlägg

De här med 0-100 på under 3s. Hur tror ni försäkringar blir på dessa när allt fler kör Och tråkiga olyckor uppstår? Kommer de vara rimliga eller kommer de gå upp till skyn? Då kanske intresse finns med bilar som har tex 0-100 på 8s för billigare försäkring?

Vad tror ni?

torpis Forummoderator
4 maj 2021 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Men dom kan ju spara så mycket genom att köpa en ny elbil för 35000 €...? Alla kan ju ställa om, det handlar ju bara om inställning. roll Eller...?

När oljan är slut får dom väl börja cykla.

Som tur är blir det väl en slatt över härifrån när vi ställer om då så dom kan köra ett tag till...

Mest sålda elbilen 2021 så långt. Översätter vi lite data till Svenska så blir det 73000kr innan bonus - 55k efter bonus. Toppfart 100km/h räckvidd på kanske 10mil realistiskt. Hade räckt till extremt många, även i detta landet faktiskt!

https://www.dagensps.se/motor/elbilar/m … log-tesla/

https://media.dagensps.se/app/uploads/2021/03/22092037/Minibil.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
4 maj 2021 · 10 244 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:

torpis skrev:
När oljan är slut får dom väl börja cykla.

Som tur är blir det väl en slatt över härifrån när vi ställer om då så dom kan köra ett tag till...

Mest sålda elbilen 2021 så långt. Översätter vi lite data till Svenska så blir det 73000kr innan bonus - 55k efter bonus. Toppfart 100km/h räckvidd på kanske 10mil realistiskt. Hade räckt till extremt många, även i detta landet faktiskt!

https://www.dagensps.se/motor/elbilar/m … log-tesla/

https://media.dagensps.se/app/uploads/2 … inibil.jpg

Säljs den i Europa? Hur ser krocksäkerheten ut? Tål den vinter över lag och hur påverkar det räckvidden på den? Tror du på fullaste allvar att den skulle bli en storsäljare här...? Den är ju sannolikt inte en storsäljare pga den är otroligt bra utan pga vad alternativen utgörs av där den är en storsäljare...

Senast redigerat av Brådhis (4 maj 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
4 maj 2021 · 10 572 Inlägg

Vill man bara säga neeej till allt så går det utmärkt!

Citroen också, men det är mer moppe.

https://electrek.co/2021/05/04/citroen- … n-service/

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
4 maj 2021 · 10 244 Inlägg

torpis skrev:
Vill man bara säga neeej till allt så går det utmärkt!

Citroen också, men det är mer moppe.

https://electrek.co/2021/05/04/citroen- … n-service/

Vet inte om det var mig du svarade där? Jag tyckte inte jag sa "neeej", utan snarare "inte direkt ja"? Men det är väl en tolkningsfråga kanske? Dom som inte är med oss är mot oss...?

Frågorna var iaf ärligt ställda. Synd att det inte blev några svar på dom...

Jag tycker inte att jag, återigen, måste förklara att jag faktiskt inte är emot elbilar som företeelse. Det jag är tveksam till är att lägga alla ägg i en korg gällande utvecklingen av tex nätet av laddstationer, i synnerhet i ljuset av det jag länkade till längre upp.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
4 maj 2021 · 4 628 Inlägg

Elbilarna jag kollar på gör 0-100 på typ 8.5 sekunder och är strypta till 160km/h. Det får väl lov o räcka antar jag.
Kan erkänna att Superben har fått nosa på hastigheter strax norr om 200km/h några gånger, men det är sjukt sällan och dessutom olagligt. T.om 160 räcker gott för de flesta omkörningar.

Jag tror det främst är Tesla-fantasterna som vill hävda sig med acc-tider och toppfarter.
Vi vanliga dödliga som ändå inte har råd med en Tesla bryr oss nog mindre...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Mossan1
19 maj 2021 · 2 752 Inlägg

Men, om nu gruvor och stålverk, mm ska elektrifieras innom en ganska så nära framtid, finns det då ett elöverskott någonstans kvar i Sverige?

Det kan ju inte bli mycket kvar i Norr att skicka söderöver menar jag.
Eller ?

Bara Vindsnurror (som alltid ska vara "någon annanstans än HÄR") kan ju aldrig väga upp tillräckligt.

Jag får på riktigt inte ihop plus och minus här, men det finns nog kunniga som kan svara. Var har jag fel?

Detta är inte ett inlägg emot elbilar på något vis.
Jag är också jäkligt sugen på elbil, men jag oroas verkligen över att man hävdar att "nätkapaciteten är flaskhalsen". Som om det vore relativt "lätt" löst.
Ja, NU kanske.... Men sen då?

Ang elbilarna generelll så skulle dom tjäna på att hålla sig mer på.marken. för vanliga dödliga.  Denna onödiga prestanda och ofta väldigt "speciella" design tror jag ligger dom i fatet.
Sneglat lite på Egolf som.ändå är en "vanlig bil", men dryga 15mil radie räcker inte ens till Akuten.

Senast redigerat av Mossan1 (19 maj 2021)

granadadr
20 maj 2021 · 7 268 Inlägg

tror mer på en vettig laddhybrid,,  finns ju bättre å sämre,, den vi just nu har på jobbet gillar jag inte riktigt,, så fort man ska över 30 km/h så går motorn igång,,  testade den igår,, å i nedförsbacke i 80 då stannade motorn, för att gå igång igen på plan mark,, dock imponerades jag av skarven,, att man kände ej att den gick i gång, man hörde bara motorn,,  om jag ej skulle behöva dra så tungt hade en plugg in hybrid varit ett alternativ,, men tyvärr är det STOR och stark diesel på minst 200 hk å 500nm som är alternativet sad

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang